Do Popradu dorazila hybridní lokomotiva od Stadleru pro tatranské železnice

Nová lokomotiva pro provoz v Tatrách. Foto: ZSSKNová lokomotiva pro provoz v Tatrách. Foto: ZSSK

Tatranské železnice prochází letos velkou proměnou, všechny nové vlaky vyjedou letos.

Společnost Stadler Rail pokračuje v dodávkách nových vozidel pro provoz v síti Tatranskej elektrickej železnice (TEŽ) a ozubnicové železnice (OŽ) ve Vysokých Tatrách.

Po první elektrické jednotce, která dorazila do Tater minulý týden, přijela na kamionu i nová hybridní lokomotiva. Ta kombinuje elektrický a naftový pohon a splňuje nejnovější ekologické normy. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) ji bude používat i jako pracovní stroj: bude například sloužit k odhrnování sněhu. Lokomotiva zvládne jízdu po běžné i ozubnicové trati.

Železniční provoz v Tatrách projde letos velkou proměnou. ZSSK za 38 milionů eur kupuje celkem pět jednotek typu GTW a jednu duální lokomotivu. Všechny jednotky budou zařazeny do provozu letos.

Nová vozidla budou vybavena například kamerovým systémem, počítadlem osob, klimatizací, zásuvkami nebo wifi. Budou mít i prostor pro odkládání kol, lyží, snowboardů a kočárků.

Vlaky nabídnou 91 sedaček a 2 místa pro cestující na vozíku, na stání bude 88 míst. Nové jednotky budou mít hybridní pohon – ozubnicový i adhezní, takže budou moci jezdit na zubačce ze Štrby na Štrbské Pleso i na ostatních tratích TEŽ. Maximální rychlost bude 80 km/h.

Nové jednotky ZSSK pojmenovala podle některých méně známých tatranských vrcholů, jako první tak dorazila souprava nazvaná Bradavica.

Postupně je ZSSK nasadí všechny letos do konce roku pro provoz na tratích Štrba – Štrbské Pleso, Štrbské Pleso – Starý Smokovec – Poprad a Starý Smokovec – Tatranská Lomnica.

ZSSK si ponechá dvě původní soupravy 405.95, které svůj provoz ukončily po padesáti letech loni v červenci, zejména na mimořádné a historické jízdy, případně jako posily. ZSSK dnes oznámila, že chystá i modernizaci stávajících jednotek řady 425, které v Tatrách jezdí. Domontuje do nich klimatizaci, vymění sedačky, přibude nový informační systém.

Nová lokomotiva pro provoz v Tatrách. Foto: ZSSKNová lokomotiva pro provoz v Tatrách. Foto: ZSSKNové elektrická jednotka od Stadleru pro provoz v Tatrách. Foto: ZSSKPrvní nové elektrické jednotky od Stadleru pro ZSSK a její provoz v Tatrách. Foto: ZSSKPrvní nové elektrické jednotky od Stadleru pro ZSSK a její provoz v Tatrách. Foto: ZSSKPrvní nové elektrické jednotky od Stadleru pro ZSSK a její provoz v Tatrách. Foto: ZSSK
Tagy Stadler Rail Tatranské elektrické železnice (TEŽ) Top top¨ Železničná spoločnosť Slovensko ZSSK
50 komentářů