Do Brna dorazily první dvě stavebnice trolejbusů SOR, začíná kompletace

Rozložený trolejbus SOR TNS 12. Pramen: DPMBRozložený trolejbus SOR TNS 12. Pramen: DPMB

Trolejbusy SOR TNS 12 v provozu nahradí trolejbusy 21Tr a 14Tr.

Společnost SOR Libchavy dnes doručila do komínské vozovny Dopravního podniku města Brna (DPMB) první dvě karoserie a komponenty, ze kterých technici dopravního podniku sestaví nové trolejbusy SOR TNS 12. Dopravce předpokládá, že by nové vozy mohly vyjet s cestujícími začátkem příštího roku.

Pokud se postup osvědčí, může podnik na základě rámcové smlouvy nakoupit dalších až 38 trolejbusových stavebnic. V případě odběru všech 40 vozidel má smlouva, kterou lze využít do konce roku 2025, hodnotu téměř 300 milionů. DPMB má spočítáno, že oproti koupi hotových vozů by ušetřil 100 milionů korun.

Na sestavování trolejbusů se bude ve vozovně Komín podílet asi 20 pracovníků, nejčastěji to budou elektrikáři a mechanici. Samotná kompletace vozu nezabere déle než dva měsíce. Výrobce do Brna dodal karoserie vozů a komponenty a místní pracovníci provedou montáž kabelových rozvodů, elektrické výzbroje a motorů.

Rozložený trolejbus SOR TNS 12 dorazil do Brna (1. září 2022). Pramen: DPMB

Rozložený trolejbus SOR TNS 12 dorazil do Brna (1. září 2022). Pramen: DPMB

„Pak ale nastává období oživování, testování funkcí, zkoušek a revizí. Na úplném konci požádáme Drážní úřad o uvedení do zkušebního provozu a vůz bude moci poprvé vyjet s cestujícími. Předpokládám, že do zkušebního provozu se první vůz dostane na podzim, s cestujícími by mohl vyjet na začátku příštího roku,“ uvedl šéf DPMB Miloš Havránek.

Montáž vozidel z dodaných stavebnic představuje v tuzemsku unikátní přístup, v Brně však nejde o novinku. Podnik takto vlastními silami postavil například tramvaje typu Drak (EVO2), které v rozloženém stavu dodávají Krnovské opravny a strojírny. V minulosti takto DPMB postupoval například i u trolejbusu Mario nebo přestavby tramvají K2 na Vario.

Trolejbusy SOR TNS 12 jsou nízkopodlažní vozy o délce 12 metrů s celovozovou klimatizací. V provozu nahradí trolejbusy 21Tr a 14Tr a objeví se na všech trolejbusových linkách kromě 25, 26 a 37, na které dopravce nasazuje kapacitnější kloubové vozy.

Brno má nejrozsáhlejší trolejbusový provoz v tuzemsku. Síť má téměř 60 kilometrů, DPMB provozuje 12 trolejbusových linek.

Tagy brno DPMB SOR Libchavy trolejbusy
17 komentářů