Další žaloba proti pokračování Pražského okruhu. Od spolku, který k němu má 12 km vzdušnou čarou

Štěrboholská spojka. Foto: SOKP511.czŠtěrboholská spojka. Foto: SOKP511.cz

Odpůrci stavby, jejíž neexistence přináší denně podle materiálu ministerstva dopravy čtyři miliony korun denně ztrát, chtějí posouzení všech částí okruhu najednou.

Proti územnímu rozhodnutí na stavbu jednoho z nejvíce chybějících úseků české dálniční sítě míří další správní žaloba. Po pražské městské části Horní Počernice ji podal spolek Za Lepší Chabry, jehož členy je vedení městské části. Žalobou podle svého vyjádření „brání nesmyslné variantě okruhu, která může ohrozit životní prostředí a kvalitu života v Dolních Chabrech“. Dolní Chabry mají ke stavbě, kterou napadají, 12 kilometrů vzdušnou čarou.

O žalobě informoval spolek na svých stránkách, domáhá se v ní zrušení celého územního rozhodnutí. Podle starostky Dolních Chabrů Kateřiny Šilhové Šafránkové jsou odborné podklady pro územní rozhodnutí nedostatečné a vycházejí z nedostatečně zpracovaných a poddimenzovaných dopravně inženýrských podkladů. Žaloba má 44 stran, hlavní body zveřejnil spolek na svých stránkách. Žalobci navrhují krajskému soudu, aby zrušil rozhodnutí o územním rozhodnutí a ještě zrušil i část zásad územního rozvoje, které vymezují koridor stavby. Požadují, aby se celá nedostavěná část okruhu posuzovala jako jeden celek.

Spolek se dlouhodobě snaží o zrušení plánů na dostavbu Pražského okruhu a vymístění dopravy co nejdále od městské části do Středočeského kraje. Chlubí se i tím, že stavbu oddálil o dva roky tím, že se projednávání odvolání přesunulo z Prahy do Českých Budějovic. Jednou z hlasitých tváří spolku je podnikatel Petr Kasa, který založil online obchod pilulka.cz. Spolek spolupracuje s někdejším ministrem dopravy za ANO 2011 Antonínem Prachařem (po odchodu Prachař z ANO vystoupil a začal ho kritizovat). Blokování stavby komplikuje život zejména obyvatelům Spořilova, přes který vede nyní tranzitní doprava. Spolkem navrhovaná trasa Středočeským krajem nemá oporu v územních plánech a odklon od původní varianty by znamenal zpoždění desítky let.

ŘSD žaloby čekalo

Žaloby proti územnímu rozhodnutí nejsou překvapením, očekával je po vydání i generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Na podzim chce ŘSD zahájit práce na zadávací dokumentaci stavby pro výběr zhotovitele. ŘSD nedávno vybralo projekční firmy zpracování zadávací dokumentace stavby pro úsek 511 z Běchovic do D1. Zakázku za 142 milionů korun bez DPH získalo sdružení čtyř firem: AFRY CZ, 4Roads, Pontex a Satra. Praha již zahájila výkupy pozemků pro takzvané zelené pásy.

Jihočeský krajský úřad musel vypořádat celkem 47 rozkladů, které přišly. Podaly je například městské části Dolní Chabry a Horní Počernice, obce Veleň a Přezletice z okresu Praha-východ nebo místní spolky.

Stavební úřad pro Prahu 22 vydal nepravomocné rozhodnutí v červnu 2020. Rozklady měl původně řešit pražský magistrát. Ministerstvo pro místní rozvoj ale v době vlády ANO 2011 rozhodlo o tom, že Praha může být systémově podjatá kvůli tomu, že představitelé města stavbu podporují. Celý spis tak putoval úředníkům do Českých Budějovic, kteří po více než roce rozhodli.

Úsek 511 je aktuálně nejdůležitější chybějící částí tuzemské dálniční sítě podle dopravního zatížení. Auta v tomto úseku musejí jezdit přes pražskou část Spořilov a po Jižní spojce. Ministerstvo dopravy loni zveřejnilo materiál, podle kterého neexistence části okruhu přináší ztrátu téměř čtyři miliony korun denně v podobě společenské ztráty.

Aktuální plány ŘSD počítají se zahájením stavby 12,6 kilometru dlouhého úseku v roce 2024. Odhadované náklady jsou 11,8 miliardy. Detailně je stavba popsána v informačním letáku.

Trasa SOKP 511. Foto: ŘSD

Trasa SOKP 511. Foto: ŘSD

Tagy Dolní Chabry Modletice - Běchovice NIMBY Pražský okruh SOKP 511
134 komentářů