Dálniční kasička na rekordu. Stát loni vybral na mýtném přes 14 miliard korun

Kamiony na D8. Foto: ŘSDKamiony na D8. Foto: ŘSD

Na výnosu se zhruba stejným dílem podílejí tuzemští i zahraniční dopravci. Drtivá většina přitom připadá na dálnice.

Dálnice a některé silnice I. třídy loni státu na mýtném vynesly dosud nevídanou částku. Celkem dopravci za provoz nákladních vozidel zaplatili 14,2 miliardy korun, což je meziročně o 23 procent více. V roce 2020 výnos činil 11,5 miliardy.

Za růstem stojí především zvýšení sazeb loni v lednu, kdy stát začal nově vybírat i poplatky za znečištění a hluk. Rozšířila se také zpoplatněná síť, a to především o téměř 400 kilometrů silnic I. třídy. Celkem se mýto vybírá na zhruba 2 850 kilometrech.

Na výnosu se zhruba stejným dílem podílejí tuzemští i zahraniční dopravci. Drtivá většina přitom připadá na dálnice, které státu vynesly 12,56 miliardy korun, za užití silnic I. třídy se vybralo 1,63 miliardy korun. Nejde ovšem o čistý výnos, necelou miliardu stát zaplatí za provoz mýtného systému, který zajišťuje společnost CzechToll.

„Parametry, které požadoval stát a podle kterých jsme satelitní mýtný systém vybudovali, byly zvoleny na základě odborné úvahy a třináctiletých zkušeností z provozu první generace mikrovlnného mýtného systému. Díky tomu se nyní náklady na výběr mýtného v Česku pohybují pod hranicí sedmi procent. Tím se řadí mezi nejefektivnější systémy svého druhu na světě,“ uvedl provozní ředitel CzechTollu Petr Chvátal.

Vybrané mýtné v ČR v letech:

Rok Výběry (v miliardách Kč)
2007 5,56
2008 6,14
2009 5,54
2010 6,57
2011 8,12
2012 8,68
2013 8,55
2014 8,71
2015 9,73
2016 9,89
2017 10,4
2018 10,81
2019 10,94
2020 11,5
2021 14,2

 

Tagy czechtoll kamiony mýtné nákladní silniční doprava
48 komentářů