Dálnice 2050: ŘSD chce posílit mezikrajské vazby a odlehčit Praze a Brnu

Dálnice D5, most přes Berounku. Pramen: ŘSD dokumentace EIA/EKOLA groupDálnice D5, most přes Berounku. Pramen: ŘSD dokumentace EIA/EKOLA group

Do plánování se promítnou například i vysokorychlostní tratě, které plánuje Správa železnic.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zadalo nenápadnou zakázku, která ale může výrazně ovlivnit podobu české dálniční a silniční sítě na další desítky let. Sdružení firem AFRY CZ a Pragoprojekt uspělo v konkurenci dalších pěti subjektů a pro stát prověří „Možnosti a příležitosti rozvoje dálniční a silniční sítě“.

Zakázka má hodnotu 16,75 milionu korun, když předpokládaná hodnota byla 22,4 milionu. Cena ovšem nebyla v tendru to nejdůležitější, ze 70 procent rozhodovala kvalita dodavatele. Silničáři zakázku rovněž nazývají zkráceně „Dálnice 2050 v ČR“.

Práce má mimo jiné prověřit možnosti vedení a výstavby mezikrajských dálnic a silnic, cílem je odlehčit přetíženým uzlům, především Praze a Brnu. „Abychom dopravu rozmístili po republice rovnoměrně a nestahovali ji do Prahy, to nemůže ta aglomerace vydržet. Pokud vám navigace ukazuje, že nejlepší cesta z Liberce do Ústí nad Labem je přes Prahu, tak je to prostě špatně. Nemáme tu síť domyšlenou,“ uvedl nedávno v podcastu Cesty Zdopravy.cz šéf ŘSD Radek Mátl.

Podle něj z dokumentace vzejdou nové trasy. „Je potřeba o nich začít diskutovat a stabilizovat je v územně-plánovacích dokumentacích,“ doplnil Mátl. Do plánování se přitom promítnou například i vysokorychlostní tratě, které plánuje Správa železnic.

Součástí zakázky je zpracování multimodálního dopravního modelu a ekonomického zhodnocení s cílem najít optimální koridory nových spojení. „Rozsahem prací zakázka výrazně přesahuje kapacitní možnosti ŘSD ČR (personální i odborné/softwarové zdroje),“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Studecký, proč si organizace nezpracuje studii sama. Podle Mátla bude budoucí podoba dálniční a silniční sítě kompromisem s ochranou přírody a obcí. „Zase nemá cenu celou Českou republiku zabetonovat,“ řekl Mátl.

Nové trasy mají být nadstavbou k páteřní síti, která se nyní buduje. Česká dálniční síť čítá zhruba 1 300 kilometrů, dalších asi 800 kilometrů k dokončení páteřní sítě chybí. Především v Čechách má podobu paprsků z Prahy.

Tagy AFRY CZ dálnice Dálnice 2050 Pragoprojekt ŘSD
80 komentářů