Železnice Železniční průmysl

CZ LOKO uspělo v Srbsku, EffiShunter 300 dodá tamějším správcům železnice

Lokomotiva EffiShunter 300 na testování ve Velimi společně s lokomotivou pro ČD. Foto: CZ Loko
Lokomotiva EffiShunter 300 na testování ve Velimi společně s lokomotivou pro ČD. Foto: CZ Loko

Srbsko je třetí zemí, kde CZ LOKO uspělo se svoji lokomotivou EffiShunter 300. Firma podepsala nový kontrakt s obdobou české SŽDC, společností Infrastruktura železnice Srbije, na dodávku dvou lokomotiv. Hodlá je využít zejména při výlukách. Uplatnění proto najdou nejen na posunu, ale také v čele lehčích pracovních vlaků.

Hledání nových příležitostí na zahraničních trzích je jednou z našich priorit. Rozvoj aktivit v oblasti Balkánu je přitom jednou z cest ke splnění tohoto záměru. Srbsko vnímáme jako důležitou tranzitní zemi, která v poslední době výrazně investuje do obnovy dopravní infrastruktury,“ řekl k uzavřenému kontraktu Lubomír Dlábik, Sales Team Leader který je v CZ LOKO zodpovědný za obchodní rozvoj v  jihovýchodní a východní Evropě.

Stejné lokomotivy už jezdí u Českých drah, jedna na zkušebním okruhu ve Velimi. Dalším zákazníkem je polská společnost Metro Warszawskie, provozující metro v polském hlavním městě. Ta EffiShunter 300 převezme do první poloviny letošního roku a využije v depu u stanice Kabaty pro technologickou obsluhu mezi halami pro údržbu souprav. Zároveň bude sloužit jako záloha pro případ, že by došlo k výpadku elektřiny a vozy metra by uvázly v tunelu.

EffiShunter 300 je určen pro posun a vozbu lehčích vlaků.Lokomotivy pro Srbsko budou vyrobeny v sériovém provedení s motorem CAT C13 o výkonu 328 kW. Zachována zůstane také maximální rychlost 60 km/h a základní technické parametry jako jsou elektrický přenos výkonu AC/DC nebo hmotnost 36 tun. Určitou odlišností bude instalace srbského rychloměru a vlakového zabezpečovače Indusi.

V Srbsku nejsou lokomotivy CZ LOKO neznámé. Už v roce 2001 srbské železnice převzaly remotorizované stroje 704.507 a 536, které zde obdržely označení 621-301 a 302. Na ně navázala výroba dvanácti lokomotiv 621-1. Dva tyto stroje koupila také elektrárna v Kolubaře. V roce 2016 v zemi CZ LOKO uspělo poprvé s lokomotivou z aktuálního portfolia, když dodalo EffiShunter 500 do rafinérie v Niši.

12 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Michal

Tak dva kusy sem, jeden tam, tři onam, to už to za chvíli překoná i 109E.

Asi lepší než drátem do voka, ale za zmínku by stála třeba padesátikusová série pro DB v plný palbě, ne holobyt pro chudáky v ŽS.

asdf

Hlavně aby byly zveřejněny všechny smlouvy a nic netajili

Vbb

Oni to Srbové kupují za české veřejné peníze? Pokud ano, tak jsem samozřejmě za zveřejnění :-).

Xaver

Kdo, Srbové? Ti ať si tají co chtějí, hlavně ať platí 😉
Nebo snad CZ Loko má zveřejnit kupní smlouvu? Proč?

jerry

EffiShunter 300 škoda že némá EDB elektrodynamickou brzdu.jezil sem mnoho loko třeba řadu 714 na posunu ve valmezu a parádní s 9 vozy .Neznám tuhle mašinku ale pry je to nedodělané

Vbb

Jak u blbejch na dvorečku: když někdo chce NEJLEVNĚJŠÍ lokomotivu, tak je samozřejmě bez EDB.

MildaIV

Hodně záleží na použití. Pokud vetšinu času nečině stojí, pak se vyplatí bez EDB. Pokud vetšinu času jezdí, tak se EDB zaplatí. Samozřejmě u státní instituce nelze předpokládat takový zpúsob uvažování 🙂

Vašek

Přeji srbům hodně štěstí s tímto hodně nešťastným strojem 🙁

petr.r

copak v srbsku je čd?

Xaver

Co je na něm nešťastného?

Kubrt

Kolik jich ti Srbové kupují? To mi z článku nějak není jasné. děkuji