CZ LOKO dodala do Itálie již třicátou lokomotivu

Lokomotiva 744.030 pro dopravní svaz TPER. Foto: Dalibor Palko / CZ LOKOLokomotiva 744.030 pro dopravní svaz TPER. Foto: Dalibor Palko / CZ LOKO

Majitelem jubilejní lokomotivy se stane dopravní svaz TPER.

Společnost CZ LOKO stále posiluje podíl exportu na celkové produkci. Mezi nevýznamnější trhy dlouhodobě patří Itálie, kam letos zamířil již třicátý EffiShunter 1000. Po modernizovaných „brejlovcích“ a lokomotivách řady 741.7 jde o třetí typ lokomotivy z produkce CZ LOKO, který zde zdomácněl.

V roce 2016 představila společnost CZ LOKO první sériovou lokomotivu řady 744.1, která dnes nese obchodní název EffiShunter 1000. Hned v následujícím roce přišel první komerční úspěch, když si pět lokomotiv objednal italský dopravce Serfer (dnes Mercitalia Shunting & Terminal). Ten v roce 2018 získal stroje vyrobené pod označením 744.101–105, kdy pro provoz v Itálii došlo k následnému přeznačení na řadu 744.0. Od té doby bylo celkem osmi provozovatelům v Itálii prodáno dalších 25 lokomotiv tohoto typu.

Jubilejní třicátou lokomotivou se stal stroj s číslem 744.147. Jedná se však o označení využívané výrobcem za účelem evidence a zkoušek v České republice, které je posloupně přidělované všem lokomotivám typu EffiShunter 1000. Pro provoz v Itálii získá „správné“ označení 744.030. Jeho majitelem se stane dopravní svaz TPER, který jej dále poskytne vlastnímu dopravci Dinazzano PO, což prozrazuje typická barva pomeranče se stříbrnými doplňky.

Tento dopravce již dříve odebral čtyři lokomotivy 744.106 (744.006), 744.107 (744.007), 744.118 (744.013), 744.143 (744.027). Určeny jsou zpravidla pro posun nebo vozbu lehčích nákladních vlaků na území regionu Emilia-Romagna. Další tři lokomotivy 744.117 (744.012), 744.119 (744.014), 744.132 (744.018) pak TPER provozuje prostřednictvím společnosti Trenitalia Tper, zaměřené na osobní dopravu.

Lokomotiva 744.147 opustila výrobní závod v Jihlavě krátce po půlnoci dne 19. 9. 2022, kdy byla přepravena do přechodové pohraniční stanice Břeclav. Do konce roku 2022 pak TPER, resp. Dinazzano PO obdrží ještě lokomotivu 744.148, která se v současné době nachází ve stádiu montáže.

Ještě předtím byl výrobně dokončen stroj 744.149. Ten je vůbec první lokomotivou CZ LOKO pro společnost TFT – Transporto Ferroviario Toscano, provozující především veřejnou osobní dopravu na území Toskánska. Tato lokomotiva nejprve dne 23. 9. 2022 absolvovala zkušební jízdu, aby byla následně v noci ze čtvrtka na pátek 30. 9. 2022 expedována k zákazníkovi.

Dalibor Palko, CZ LOKO

Lokomotiva 744.030 pro dopravní svaz TPER. Foto: Dalibor Palko / CZ LOKOLokomotiva 744.030 pro dopravní svaz TPER. Foto: Dalibor Palko / CZ LOKOLokomotiva 744.030 pro dopravní svaz TPER. Foto: Dalibor Palko / CZ LOKOLokomotiva 744.149 pro TFT – Transporto Ferroviario Toscano. Foto: Dalibor Palko / CZ LOKOLokomotiva 744.149 pro TFT – Transporto Ferroviario Toscano. Foto: Dalibor Palko / CZ LOKO
Tagy CZ Loko EffiShunter 1000
24 komentářů