Čtvrt bilionu do železnice. Švýcaři schválili plán, co chtějí do roku 2035 postavit

Nové jednotky FV-Dosto od společnosti Bombardier. Foto: SBBNové jednotky FV-Dosto od společnosti Bombardier. Foto: SBB

Země s nejrozvinutější sítí železnic chce do jejího rozvoje dál mohutně investovat. Švýcarská spolková rada (Bundesrat) schválila závazný plán rozvoje

Země s nejrozvinutější sítí železnic chce do jejího rozvoje dál mohutně investovat. Švýcarská spolková rada (Bundesrat) schválila závazný plán rozvoje železnice, který počítá s investicemi ve výši 11,9 miliard fraknů (268 miliard korun). V Česku podobné plánování neexistuje.

Rozsáhlý plán, který zveřejnila rada na svých stránkách,  počítá s mohutnými investicemi do tunelů a zvýšení kapacity až na čtvrthodinový takt na hlavních tratí. Jednou z největších akcí má být plné zdvoukolejnění Lötscheberského úpatního tunelu, který je dosud na většině trasy jednokolejný.

V seznamu projektů je například velká přestavba železničního uzlu v St. Gallen nebo zrychlení trasy mezi Basilejí a Ženevou. Velkou změnou má projít také nádraží v Lucernu, které se má nově stát průjezdné.

Předběžné náklady na všechny změny počítají s náklady na 11,9 miliardy franků. Švýcarsko si od investic slibuje další navýšení počtu cestujících na železnici, stejně tak i přesunu zboží z kamionů.

Čtvrhodinový takt chce Švýcarsko postupně zavést na trasách Ženeva – La Plaine, Avry – Fribourg, Olten – Baden, Aarau – Curych, Brugg – Curych a Luzern – Zug – Curych. Na východě Švýcarska má dojít ke zlepšení spojení díky novému tunelu Brüttenl, který zkrátí cestu z Curychu do Winterhuru. Plán počítá se stavbami 15 nových zastávek.

Akční plán do roku počítá s velkými investicemi do nákladní dopravy. Má vzniknout například nové seřaďovací nádraží v Lausanne a Limmattal, rozšíření kapacity stávajících tratí má přilákat více zboží na železnici.

Materiál musí schválit ještě švýcarský parlament.

Tagy strategické plánování investic do železnice Švýcarsko
42 komentářů