Čtveřice velkých stavebních firem napsala ŘSD a krajům. Vadí jim účast nové firmy Metrostavu v soutěžích

Zahájení stavby obchvatu Dašic. Foto: Metrostav InfrastructureZahájení stavby obchvatu Dašic. Foto: Metrostav Infrastructure

Podle stavebních firem lze chování Metrostavu kvalifikovat jako trestný čin maření výkonu úředního rozhodnutí.

Tři ze čtyř největších stavebních firem na českém trhu a k tomu jeden z velkých hráčů v oblasti silničního stavitelství se spojili v boji proti způsobu, jakým se i přes pravomocný rozsudek v korupční kauze bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha snaží společnost Metrostav dostat znovu k veřejným zakázkám.

Šéfové Eurovia CS, Strabagu, Skansky a Colasu sepsali společný dopis adresovaný Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a Asociaci krajů, v kterém upozorňují, že se Metrostav nově hlásí do soutěží na stavby či opravy silnic přes firmu MI Roads. Ta patří stoprocentně přes Metrostav Infrastructure do skupiny Metrostav. Soud v rozsudku vyjmenoval, jaké firmy se nemohou zakázek jako trest zúčastnit, nepočítal ale s tím, že by si Metrostav založil novou firmu a bude se hlásit do soutěží, jako by se nic nestalo.

„Jsme přesvědčeni, že tak dochází k nerespektování uloženého trestu zákazu plnění veřejných zakázek nebo účasti ve veřejné soutěži, které lze právně kvalifikovat jako trestný čin maření výkonu úředního rozhodnutí,“ uvádí se v dopise.

MI Roads vznikla v červenci, vzápětí začala podávat nabídky. Reference si zajišťuje přes další firmu ze skupiny Metrostav, společnost BES. V dopise pak na ŘSD a Asociaci krajů apelují, aby vhodně nastavili podmínky účasti v zakázkách, důsledně kontrolovali prokázání kvalifikace a utvrzení povinnosti plnit zakázku kapacitami, které firmy prokázaly v kvalifikaci.

Nejprve jsme vznášeli dotazy na regulérnost její účasti přímo v rámci tendrů a nyní jsme dospěli ke společnému podnětu dvěma subjektům, které v dané situaci považujeme za nejrelevantnější,“ říká Ondřej Šuch, vedoucí vnějších vztahů Skanska Central Europe. Podle něj vyčkají na odpověď obou organizací a podle toho zváží další kroky.

Komplikace pro zadavatele

ŘSD už problém s MI Roads řeší několik týdnů. „Nechali jsme si zpracovat právní stanovisko a podle jeho výsledku budeme postupovat,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Pro zadavatele může být vznik firmy velkou komplikací: podobně jako u začátku Metrostav Infrastructure hrozí, že se výběr dodavatelů u některých zakázek zadrhne na několik měsíců i let kvůli sporům o tom, zda MI Roads může nabídku podat, nebo ne. Například ŘSD muselo čekat z některých zakázek rok na dořešení sporů, zda se může Metrostav Infrastructure účastnit nebo ne.

K zápisu MI Roads došlo 14. července. Měsíc poté, co pražský vrchní soud v korupční kauze Davida Ratha uznal vinnými Metrostav a její dceřinou společnost Metrostav Infrastructure. Uložil jim tříletý zákaz účastnit se soutěží o veřejné zakázky. Stoprocentním vlastníkem nové firmy je Metrostav Infrastructure, který ovládá ze 100 % Metrostav.

Firma ke svým aktivitám není příliš sdílná. V červenci mluvčí Metrostav Infrastructure Michal Jurman uvedl, že firma chce působit v segmentu silničního stavitelství na českém trhu. Včera na dotaz k soutěžím ŘSD odkázal na webové stránky firmy. Neodpověděl ani na dotaz, zda to není obcházení rozhodnutí soudu. „Dovolte mi, abych vás, co se týká činnosti MI Roads a. s., odkázal na webové stránky této společnosti. Více téma v tuto chvíli komentovat nebudeme,“ řekl. Podle aktuálního rozsudku se nemůže Metrostav a Metrostav Infrastructure hlásit do soutěží ani jako dodavatel.

Tagy asociace krajů metrostav Metrostav Infrastructure MI Roads Ředitelství silnic a dálnic ŘSD
59 komentářů