Letecké společnosti Letectví

ČSA zůstala dvě letadla, Boeing 737 je zpět pod Smartwings

První Boeing 737-800 v barvách ČSA registrace OK-TST. Foto: Marek Horák
První Boeing 737-800 v barvách ČSA registrace OK-TST. Foto: Marek Horák
ČSA zůstaly provozovatelem dvou airbusů.

Flotila Českých aerolinií (ČSA) se opět zmenšila. Společnosti v úpadku zůstala k dispozici jen dvě letadla. Třetí letoun si vzal zpět do svého provozu vlastník ČSA, společnost Smartwings.

Vyplývá to z dat v leteckém rejstříku. V něm jsou zapsané ještě oficiálně i tři letadla ATR 72, u nich už ale dopravce dříve uvedl, že je vyřadil a vrátil majitelům. Boeing 737-800 registrace OK-TST patří irské leasingové firmě, od podzimu 2018 ho Smartwings převedl na České aerolinie jako provozovatele. V minulých dnech došlo opět k přepisu zpět na Smartwings. Smartwings se s pohledávkou za nezaplacený pronájem letadla přihlásily i jako věřitelé do insolvenčního řízení ČSA.

ČSA tak aktuálně pokrývají své lety jen dvěma letadly, u kterých jsou zapsány jako provozovatel. Jde o Airbus A319 registrace OK-REQ, který ČSA i patří, a Airbus A320 OK-HEU, který mají v pronájmu. Na počátku března ČSA definitivně vyřadily turbovrtulová letadla ATR.

I přes další redukci flotily ČSA plánují otevírání nových linek v příštích měsících. Lze očekávat, že lety bude dopravce pokrývat hlavně pronajatými letadly od Smartwings.

Odebírat
Upozornit na
guest
83 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Papoušek 477.0

Až se zbaví i těch dvou letadel , tak koupí 4 větroně a jeden naviák.

Smradlavá žížala

A nemyslíš, že když chtějí zachovat AOC, tak musí mít alespoň jedno letadlo? Zbytek si půjčí od TVS jako ACMI

Papoušek 477.0

ČSA takový malý Aeroklub

Dorota

Tak Travel Service začínal v roce 1998 bez zázemí s jedním TU-154M OK – VCP a zaměstnanci z bývalé Vládní letky MV kteří tuto největší leteckou společnost u nás na trhu vybudovali. Dnes jsou již na 2-3 jedince všichni na zasloužené penzi. Takže ČSA s 2 letouny může předvést co umí.

Vaclav

Doroto..

RHood

Tak trošku přibarveno, ale nevadí. Bez zázemí ?

„Společnost zahájila provoz v druhé polovině roku 1997 jako Travel Service. U vzniku Travel Service stála Česká správa letišť, která vlastnila 34 % a zbylých 66 % cestovní kancelář Canaria Travel.“ Zdroj: Wikipedie

Dorota

Máte pouze okopírované velice špatné informace z wikipedie, ČSL byla zahrnuta až kvůli pronajmutí hangáru ,,A,, v lednu 2000 a pokud byste si dal trošku práci tak majitelkou Canaria Travel je paní Lenka Viková a tato CK byla pro TVS základním programem v létání. Ještě za pana Šťastného ČSL z tohoto podniku musela vycouvat, protože státní podnik nemohl vlastnit akcie soukromé firmy. Takže asi tak.

RHood

Zázemí bylo, a netvrďte, že ne a různé výhody také. A nemusíte mně poučovat, kdo je majitelem Canaria Travel, vím to velice dobře.

Martin Csabo

Tak rozdíl je v tom že ČSA je mnohonásobně více zadlužený než Travel v r 1998 ale souhlasím s vámi

kulhán

Asi jsi ročník co moc nepamatuje…
To se jim to podnikalo když dostávali k tomu éru i palivo, které se pak jaksi “nezaplatilo”
Jako fakt mě baví jak tady někdo hodnotí firmu z doslechu a pár let zpátky co zažili.
Já pamatuju začátky TVS moc dobře….

RHood

A také se v té době hodně mluvilo o handlingových poplatcích a povinném pojištění vztahujícím se k provozu letadla. Takže bez zázemí :)))).

Dorota

Máte pravdu nepamatuji, protože jsem na LP pracoval jenom 43 let.

kulhán

Tady si tykáme, pokud není ověřené jméno tak nač vykačka.
No tak si asi pamatuješ něco jiného z té doby. Těžko se dalo konkurovat tůćkem co žralo i děti u letiště Boeingům a Airbusům co už se s nimi hojně létalo. Ale když máš palivo za soudružskou hubičku tak šlo všechno.

Georg

…a pan je znalec…dělám na Apt cely život,ale s takovou nenavisti bych to nenapsal….proste VIK a spol byl v te době na správném místě a mel spravne kontakty….to je jen závist…CSA měli mít sto let a co mají….a kde jsou…???V p….a to lítala do celého světa…je to smutné,ale pravdivé…

Vaclav

..ale pohadky umíte vyprávět . znáte ještě nějakou o Travele , Travelu, Smartwingsu a bůh ví, jak se to příště bude jmenovat..

Jaaa

Jojo, „pronájem“ = vytáhnout z ČSA co ještě jde…

Y.K.

Jako že by za provoz letadla platil někdo jiný než kdo jej provozuje? Mazácká úvaha.

Smradlavá žížala

Ne jde o to, že čsa muselo nechat Airbus na zemi a muselo se létat s boeingem

Y.K.

A to máte potvrzené? To že někde je letadlo, ještě neznamená, že může létat, zejména pokud nemáte prachy třeba na revize.

Martin

Což je zrovna případ OK-REQ

kulhán

Protože se do Airbusu vešlo méně pax.

kulhán

Jako co? V roce 2018 kdy létalo pro ČSA Go2Sky s B 737-400 tak ta stará mrcha byla letadlo s největším počtem sedaček (170) u flotily ČSA v té době (vyjma A330 co letala jen k šikmáčům)
Takže ty Airbusy klidně nechali na zemi, když se podařilo prodat víc míst.

Y.K.

Pronajímaní Boeingů od matky mi přijde asi jako jediná schůdná cesta na případné oživení provozu. Leasingovkám se asi moc nebude chtít jít do kontraktu s firmou v nucené správě a kde jinde letadlo vzít, že. Nicméně to asi nejvíce záleží na správci konkurzní podstaty a věřitelích, jaké dohody „pustí“. Zatím nějak moc nedali výrazné mediální ani faktické ujištění, že hodlají zachovat provoz, což je rána pro případné prodeje letenek a bez toho těžko něco oživovat.

Zatím je ještě covidovo a moc na tom nesejde, ale již brzy budou na cestě odepsat další sezónu.

Vít Jůza

Normální. Mnoho autobusových firem přece má také jeden nebo dva autobusy.

Jiří Černý

Společnosti v úpadku zůstala k dispozici jen dvě letadla. Třetí letoun si vzal zpět do svého provozu vlastník ČSA, společnost Smartwings…….Smartwings se s pohledávkou za nezaplacený pronájem letadla přihlásily i jako věřitelé do insolvenčního řízení ČSA……..
Tak se ptám, co je tady špatně?

Smradlavá žížala

Je zajímavé, že těsně před insolvenci zůstal jeden Airbus územněn ať mu nic nebylo a začalo létat OK-TST i když piloti už počítali s výpovědí. A ejhle, po vyhlášení insolvence se jako věřitel s pohledávkou 200 mega přihlásí skupina SW.

Tomas

a zajimaveho je na tom co?

Roman

Opravdu mu nic nebylo?

Y.K.

A vy víte, že byl letuschopný, nebo spekulujete?

Tomas

co by tam melo byt spatne?

normalni postup

MartinS.

Na tom není v tržím světě obchodních společností nic špatně. Chovají se naprosto logicky.

tom

Který stát na světě má stejně airbusů jako národní dopravce?

Jirka B.

Posledni zhasne. Ta „stovka“ nebude pratele 😕

PepaM

A není to málo, Antone Pavloviči?

Zdenek

Hlavně uvést Antonín Pavlovici. Odehrává fráze u níž autor často nemá šatnu o souvislostech….

Yellowhammer

Hádám, že váš telefon z vás udělal “suteréna” ve vyjadřování 😂

Filip

Se dvěma letadly je iluzorní očekávat, že ČSA by mohly generovat dostatečné peníze na udržení provozu a umazávání dluhu, který vedl k vyhlášení insolvence. A to by nesměla být celosvětová pandemie. Už není co prodat, cash flow je nadále negativní, pokud se nenajde nějaký mesiáš, který do toho nalije miliardy na obnovení letadlového parku, bude brzy konec.

noerf

Lze prodat jeden airbus A319 ve vlastnictví ČSA. To je tak jediné, z čeho lze částečně vykrýt věřitele. Je však otázka, jakou má dnes hodnotu.

Miroslav

Na tom je podle mě zástava banky…

Tomas

je uplne jedno, kolik letadel vlastni (pripadne provozuje) csa.

porad ma v zadech sw, a jejich letadly uz par let svoje linky leta.

takze horekovani nad tom, kolik letadel formalne vlastni csa je jen takova fetis, ktera ma ale pramaleho vyznamu

Filip

Pijavice přisátá na ČSA, to jsou Smartwings. Nemají žádný brand, kterým by mohli fungovat na trhu pravidelné letecké dopravy. Zkoušeli to, pokus zkrachoval. Cestující o no name Smartwings nejevili zájem. A tak po většinu času nemají pro svá letadla použití. Tak teď využívají sítě linek ČSA a jejich tristní ekonomické situace k vysávání zbytku zdrojů, který brandu ČSA zbyl.

Tomas

a proč by ji nevyužívali? čsa je jejich, můžou si s ni delat co uznaji za vhodné.

je potřeba na to přestat koukat srdcem, ale zdravým rozumem.

Filip

Jojo, mohou si s ní udělat co se jim zlíbí. Ale ať už konečně si přestanou hrát na zachránce, je to směšné. Mají holé zadky a chytají se všech stébel okolo.

Y.K.

Kde jste přišel na to, že si hrají na zachránce? Obyčejný byznys. ČSA mohl koupit kdokoliv kdo dost nabídl (a zájemci se nehrnuli).

RHood

Dobře víme, že tady byla LH Group, a nabídka bez koupě TVS a QS. Ale ten nezájem o to „zlaté“ vejce se dotklo polobohů.

Roman

Pamatuji si naposledy že zájem byl skloňován někdy v roce 2012, ale nijak vážný nebyl.

RHood

Pro vás Romane, to nedávno, které uvádí pan redaktor je rok 2018-2019.

Y.K.

Bylo k tomu někde něco podrobnějšího? Já si to pamatuji jen jako drobné náznaky a spekulace, ale nějaké reálné nabídky či jednání si nevybavuji. V těch pokusech zprivatizovat ČSA je maglajz a velké oči státu, který původně viděl výtěžek snad až až 5 mld. (naiva) což nikdo nikdy nenabídl, tuším miliardu nabídl TVS někdy 2009? a to nedopadlo. Korean pak pár let na to získal 44 % podíl za 68 mega. 😀 To stát prokoučoval, mohl mít milardu a měl 0,068 mld. 🙂 Nedaří se mi někde najít skutečně deklarovaný zájem o odkup podílu Koreanu v té době, vyjma neustávajícího… Číst vice »

B.J

Dva výtečné audity. Problém byl v tom, že nechtěli SW.

Karel_x

Když prodávali ČSA v roce 2008-9, odhadovala se cena na 4mld. Byli 4 zájemci – AF/KLM, AFL, Odien a TVS. Z jakýchsi pro mě nesrozumitelných důvodů vláda 2 vyřadila (AFL, Odien). Tím pádem se odhadovaná cena hodně snížila, ale přesto „černý kůň“ AF/KLM odstoupil sám…
Trochu to připomíná příběh stárnoucí nevěsty, která si neuvědomuje, že už není tou, za kterou se všichni chlapi otáčí. Tak dlouho si vybírala, tak dlouho ohrnovala nos nad tím nebo oním, až si nakonec musela vzít toho jediného, kdo na ni zbyl…

Y.K.

Vaše teorie jsou přinejmenším šílené: – ad.: cestující o no name Smartwings nejevili zájem – fakt? Ani bych neřekl. Finančně jim byznys šel, spíše to bylo okrajové proti hlavnímu byznysu – ad: A tak po většinu času nemají pro svá letadla použití – to si děláte srandu ne? Zrovna Smartwings? Asi nebudeme počítat covid, kdy pro letadla nemá využití nikdo – ad: jejich tristní ekonomické situace k vysávání zbytku zdrojů, který brandu ČSA zbyl – hmm, akorát že ČSA byly několikrát nad propastí co rozprodala úplně vše a Smarwings do covidu zisková aerolinka. Tolik k té tristní ekonomické situaci. Asi… Číst vice »

Filip

Samozřejmě že myslím dobu covidovou. Předtím si Smartwings jako jediný kohout na českém smetišti pohlídal cestovní kanceláře, tedy základní zdroj příjmů, a měl vymalováno. Teď má 6,6 miliardy dluhů a je u zdi jako všichni okolo. Připadá vám, když se podíváte na řadu jejich letadel stojící na RWY22, že mají jakési jiné využití, než provozovat linky ČSA?

Y.K.

Celá planeta je plná letadel na zemi. Tohle není podnikání, to jsou okolnosti. Vzhledem k tomu, že ČSA jsou součástí skupiny SW, je logické, když si půjčí letadla co by jinak stála na zemi, ale vzhledem k tomu, že za covidu létali s jednou 737 SW a pak ATR a A320 mi to nepřijde jako masivní tlačení flotily nevyužitých Boeingů do ČSA, kterých na RWY 12 stojí desítky.

Georg

RW je to 22,když chci dělat chytrého,tak s pořádným znalostmi

Y.K.

Omluvte prostého hloupého plájboje co se mu popletla čísla dráhy co vlastně dráhou není.

je to RWY … když chci dělat chytrého,tak s pořádným znalostmi 😀

Martin

Tak mluví se o tom, že snad až 4 letadla půjdou na ACMI do Indie. Takže evidentně jakési jiné využití mají

Georg

Pane,Vy jste asi z jine planety….poděkuj TVRDIKOVI kam dostal CSA a také nenazrane cpt na A310,kteří v te době chtěli 330tis…hnus….vždyť v roce 2008 byli parádní pred bankrotem( neměli ani na palivo a další…acnebyt umele vytvořeného AEROTUNELU,tak tady už 13xlet nejsou…actovTVSC v te době za ne nabízel 1mld…pane,tak se vzpamatuje….

RHood

SW bych rád měl za zády, taková ruská ruleta. Vysloveně charterová společnost, která provozně kryje pravidelnou přepravu. Jsme to jako klienti ČSA na pravidelných linkách zažili v minulosti nejednou.

Y.K.

Teď to je ještě relativně jedno, kolik mají letadel, dokud je „lockdown“. Horší to bude, až se začne otevírat a s touto image aerolinky v nucené správě a bez letadel bude těžké prodat letenky. Což může být již brzy, alespoň něco na léto a je to jediný způsob jak obnovit cashflow. Nicméně teď to není (plně) v rukou ani ČSA ani SW.

B.J

ČSA je stále značkou na které si majitel může vždy udělat „číslo“, a proto nevěřím, že padne. Je smutné, že to bude o 1,5 letadle a je smutné, že rozhodující slovo má firma o kterou by si nikdo neopřel kolo. Ale taky je to značka, která kdysi, a i v současnosti měla vysoký kredit, kterému Smartwings nesahá ani po kolena. Pokud skončí po dlouhé době vykořisťování dobře pro ní. Nebude hrát přicmrndávače LOWCOST kultury a tradice drožkařů kterou si nezaslouží. Bude bojovat až do konce a se ctí!

Petr Pan

„privatizace“ CSA melo jen jeden cil – likvidace konkurenta a znacky… za par drobnejch… Karma je zdarma, kazdeho jednou dobehne…

Tomas

a ja se ptam – proc jonteda uz nezlikidovali?

konkurence se casto kupuje za ucelem jejiho ukonceni.

Roman

Navíc likvidace tím ze je přivedu do zisku je světová rarita

MartinS.

Kterou privatizaci máte na mysli? Tu, kdy si podíl v ČSA koupily Air France? Nebo tu, kdy si podíl v ČSA koupil Korean Air? Protože odkup 20 % akcií ČSA od státu ze strany Travel Service už se nedá považovat za privatizaci, když už před tím Travel Service vlastnil skoro 80 % akcií.

Hojakar

Aeroklub Letnany: 7 motorových letadel, 3 ultralighty, 10 vetronu…

kulhán

A ještě k tomu ten aeroklub ty letadla ale vlastní ne?

gajda

O vlastnění nejde, ani ty největší a nejúspěšnější aerolinky nevlastní většinu letadel. Nicméně flotila o velikosti 2 letadla, to je fakt rarita. To má kdekdo na bůhvíjakým letišti toho víc odstavenýho 🙁

Raddie

To i Niki Lauda jich měl víc, ne? 🤭

Zdenda

Podle wiki byla flotila Lauda Air 66 letadel. Tj. uplne, ale uplne jina liga v porovnani se soucasnou CSA.

jirka

ČSA je mrtvola.

Hřebík v patě

No jo a kanceláře v Praze na Veleslavíně jsou už taky minulostí.
Tahle firma pro mě přestala existovat v momentě, kdy jí ovládnul Travel Servis.

Frequn

kdepak tahle firma prestala existovat kdyz ji ovladl jisty Tvrdik Jaroslav a ten ji pustil zilou tak ze uz se neprobrala…

Georg

Souhlas

Tomas

no… travel servis ji zachranil.

nebyt tvs, tak csa skoncilo uz davno

alian

Tak Tvrdíkem a jeho Big Boys to začalo, nastoupil Lešák se svými MBA boys, nezmohl v podstatě nic, následoval Moreels, aby uklidnil vášně a dílo zdárně dokončil Dvořák rozpodejem a výprodejem kompletního majetku. Poslední ránu zasadil Šimáně, který při koupi prohlašoval, jak budou CSA vzkvétat a jaké růžové zítřky firmu čekají…Csa byly potopeny až ke dnu….asi tak.

Bob

Tou poslední ránou nebyl ani tak Šimáně (a Vik), ale hlavně čínský stát zastupovaný Luftjardou Tvrdíkem.

Y.K.

Nicméně Šimáně asi nepředpokládal epidemii. To je trochu vada na kráse tvrzení, že to někdo „chtěl potopit“. Vzhledem k tomu, že se topí všichni, většina se záchranným kruhem, ne tak ČSA.

Tomas

tak za simaneho byly csa v cernych cislech, malinko se potacely, mely dostat a220 … to nezni vubec spatne.

Smradlavá žížala

Ale dnes není 1.4. 🙂

Tomas

to sice neni, nicmene to, ze bez travel servicu by uz nebylo csa, je realita

Martin Csabo

Pro mě když to dokurvil LuftJarda a z této doby se ČSA částečně vzpamatovaly až v roce 2018 škoda že přišla krize protože plány této aerolinky byly docela zajímavé, uvidíme jak to dopadne třeba za pár let bude mít ČSA ve flotile 20 letadel a nebo třeba už ani nebude existovat ale já doufám že přežije