České dráhy začnou automaticky vracet lidem peníze za zpoždění

Cestování s Českými drahami s aplikací Můj vlak. Foto: České dráhyCestování s Českými drahami s aplikací Můj vlak. Foto: České dráhy

Dopravce chce novinkou nalákat více lidí k odbavení online.

Cestující Českých drah, kteří využívají k nákupu jízdenek aplikaci Můj vlak, nebudou muset při zpoždění vlaku delším než hodinu složitě žádat o kompenzaci za pozdní příjezd do své destinace. Nově bude dopravce vracet peníze automaticky.

Automatické vracení části jízdného již několik dní běží ve zkušebním provozu. Platí pro přímou cestu bez přestupu. Pokud bude systém u vlaku v cílové stanici jízdenky evidovat zpoždění vyšší než 60 minut a jízdenka byla ve vlaku zkontrolována průvodčím, systém se postará o automatické vyplacení odškodného. Tato jízdenka tak nemusí být vázána na konkrétní spoj.

Další novinkou u vnitrostátních online jízdenek ČD bude zrušení cenového limitu pro uplatnění odškodnění. Doposud byla minimální cena jízdenky k odškodnění 360 Kč (nad 60 minut), resp. 180 Kč (nad 120 minut). Nyní mají cestující nárok na vrácení 25 % ceny jízdenky při zpoždění 60–119 minut a 50 % při zpoždění nad dvě hodiny.

40 % jízdenek online

Jde o jednu z novinek, které mají cestující přilákat k častějšímu nákupu jízdenek online. „Čísla ukazují, že každý desátý Čech má v mobilu naši aplikaci Můj vlak a že podíl online odbavených cestujících stále stoupá. Aby tento trend pokračoval dál a dosáhli jsme toho, že minimálně polovinu všech jízdních dokladů prodáme online, přicházíme s novinkami, které elektronické odbavení ještě více zjednoduší a zatraktivní,“ vysvětlil předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.

„České dráhy jdou s digitální dobou, která cestujícím umožní efektivněji využívat jejich služby,“ říká ministr dopravy Martin Kupka. Zaměření na moderní technologie spolu s investicemi do nového vozidlového parku jsou podle něj garancí toho, že si České dráhy udrží svou pozici i na liberalizovaném železničním trhu.

Dopravce současně mění i svůj web. Má být přehlednější a více přizpůsoben návštěvám z mobilů. Z deseti kroků se proces nákupu zkrátí na šest. Nově budou mít cestující také možnost ohodnotit svou cestu. V cíli se jim v aplikaci zobrazí možnost udělit hvězdičky za uskutečněnou cestu. Automatické připsání kompenzace či hodnocení cesty už několik let nabízí RegioJet.

České dráhy poprvé zveřejnily i data o tom, kolik procent jízdenek prodají online. Pokud se do statistik zahrnou i všechny jízdenky včetně integrovaných dopravních systémů a OneTicket, bylo v říjnu tohoto roku Českými drahami prodáno 39,3 % jízdenek online. V roce 2019 se takto prodalo jen 28,2 % jízdenek. Počet cestujících, kteří si koupí svou jízdenku přes e-shop nebo v aplikaci Můj vlak, tak stále stoupá.

Tagy České dráhy kompenzace za zpoždění Můj vlak
209 komentářů