České dráhy mají nové smlouvy na rychlíky. Dálkové vlaky do Trutnova státu podražily o více než čtvrtinu

Rychlík z Trutnova do Prahy v Hradci Králové. Foto: České dráhyRychlík z Trutnova do Prahy v Hradci Králové. Foto: České dráhy

Souhrnná hodnota nových smluv přesahuje tři miliardy, rychlíky Praha-Trutnov budou ČD provozovat dalších sedm let.

České dráhy získaly jistotu provozu na další roky u dvou rychlíkových souborů. Ministerstvo dopravy s nimi uzavřelo tříletou smlouvu na provoz rychlíků linky R9 z Prahy do Brna přes Havlíčkův Brod a sedmiletý kontrakt na provoz linky R10 z Prahy do Trutnova.

Nové kontrakty v souhrnné hodnotě 3,459 miliardy korun byly zveřejněny v registru smluv. Dosud byly linky R9 a R10 součástí takzvané velké smlouvy ČD, teď budou samostatně. Oba kontrakty jsou v režimu netto, kdy jsou tržby plně rizikem dopravce. Jde o uzavření přímým zadáním, které zákon dosud umožňuje.

Zatímco v případě linky R9 cena za ujetý kilometr dokonce nepatrně klesne (ze 137,6 Kč na 136,9 Kč), v případě linky R10 si stát výrazně připlatí. Dosud stát Českým drahám doplácel 165 korun za každý ujetý kilometr, nově to bude 210,2 Kč, což představuje meziroční nárůst o 27 %. O provoz na obou linkách neprojevil zájem žádný jiný dopravce. Tam, kde ministerstvu přišla i jiná nabídka, cena vždy klesla. S cenou 210 Kč za kilometr budou rychlíky do Trutnova nejdražší z dálkových vlaků, které stát objednává.

Vyšší cena má přinést lepší vlaky

Podle mluvčího ministerstva dopravy Františka Jemelky jde o novou smlouvu, a proto je srovnání původní a nové ceny a vyvození závěru o velkém navýšení velmi nepřesné.

„Je třeba zmínit, že výslednou cenu za vlakový kilometr ovlivnila změna řady faktorů. Nejvyšší podíl na zvýšení ceny kompenzace má snížení předpokládaných výnosů vlivem pandemie covidu-19, která stále způsobuje úbytek cestujících na jednotlivých spojích; s tak výrazným úbytkem cestujících končící smlouva nepočítala. Výnosové riziko v nové smlouvě nese dopravce, který logicky zohledňuje aktuální výpadek výnosů ve finančním modelu,“ řekl Jemelka.

Linka do Trutnova má i v porovnání s jinými rychlíky vyšší náklady kvůli nutnosti výměny lokomotivy v Hradci Králové. České dráhy slibují na trase lepší soupravy. „Od začátku platnosti smlouvy dochází k náhradě vozů řady BDs, v průběhu plnění pak budou nasazeny nové vozy pro zajištění přepravy osob na vozíku. Současně se na výši ceny za vlakový kilometr projevuje rostoucí míra inflace a dalších vstupů pro zajištění provozu,“ dodal Jemelka.

V případě linky R9 je smlouva pouze tříletá. Důvodem je vypsaná soutěž na patnáctiletý provoz na této trase. Poté na trasu vyjedou již nové jednotky.

Lokomotiva 754 v čele rychlíku Krakonoš v Trutnově. Foto: Michal ChrástLokomotiva 754 v čele rychlíku Krakonoš v Trutnově. Foto: Michal ChrástLokomotiva 754 v čele rychlíku  v Jaroměři. Foto: Michal ChrástLokomotiva 754 v čele rychlíku Krakonoš v Jaroměři. Foto: Michal Chrást
Tagy České dráhy linka R10 Praha - Hradec Králové - Trutnov linka R9 Praha - Havlíčkův Brod - Brno linky dálkové dopravy Ministerstvo dopravy R10 R9
131 komentářů