České dráhy jednají o prodeji lokomotiv 380 nákladnímu dopravci v Turecku

Lokomotiva 380.002 v korporátním nátěru Najbrt. Foto: Radim BartoňLokomotiva 380.002 v korporátním nátěru Najbrt. Foto: Radim Bartoň

České dráhy čeká nelehká volba: prodat se ztrátou, nebo zaplatit další stovky milionů za ETCS.

Dvacítka lokomotiv řady 380 od Škody Transportation by mohla namísto po českých kolejích jezdit v Turecku v čele nákladních vlaků. České dráhy jednají již několik měsíců s tureckým nákladním dopravcem o odprodeji těchto lokomotiv, které se po započítání penále staly jedněmi z nejdražších hnacích vozidel na světě. Jednání potvrdily deníku Zdopravy.cz dva na sobě nezávislé zdroje z Českých drah. Oficiálně komunikaci s tureckým dopravcem České dráhy nekomentovaly.

Nejde o překvapivý krok: už na podzim roku 2020 začaly České dráhy lokomotivu nabízet. Dopravcům nabídly prodej nebo dlouhodobý pronájem. Pro Turecko hovoří zásadní výhoda: na místní síti není povinnost jezdit se zabezpečovačem ETCS, který lokomotiva nemá.

České dráhy nyní již na třetí pokus vybírají firmu, která do lokomotiv ETCS dosadí. Příští týden uplyne lhůta pro podání nabídek v soutěži na jeho instalaci. Přechozí dvě soutěže skončily kvůli příliš vysokým cenám. České dráhy tak čeká rozhodování, jakou horší variantu si vyberou: prodat lokomotivy se ztrátou, nebo investovat další stovky milionů korun do zabezpečovače. České dráhy mají dvacet lokomotiv řady 380, při ceně za ETCS kolem 20 milionů korun do jedné tak může jít o nejméně 400 milionů korun.

Nejdražší lokomotivy

Pokud lokomotivy prodají, je téměř jisté, že se ztrátou. Investovat do zabezpečovače ale ještě zvýší náklady na jejich pořízení. Navíc není jisté, zda půjde ETCS do lokomotivy instalovat, aniž by musela být odmontována některá zařízení pro provoz v zahraničí. Spekuluje se například o vymontování zabezpečení pro Polsko, aby se do stroje vešlo ETCS.

Dráhy uzavřely s plzeňským výrobcem lokomotiv smlouvu na dodávku 20 nových strojů v roce 2004. Cena byla 2,7 miliardy korun, termín dodání 2009. Škoda Transportation nakonec dodala lokomotivy se čtyřletým zpožděním, a ještě bez části povolení jezdit v zahraničí. Škoda obhajovala pozdní dodání změnou předpisů během vývoje lokomotiv. Českým drahám se nákup nakonec výrazně prodražil. V arbitráži Škoda úspěšně dosáhla doplacení 1,4 miliardy korun. Dráhy nakonec musely Škodě zaplatit téměř půl miliardy jako doplatek kupní ceny, a rovněž podepsat inflační doložku, která činila dalších zhruba 700 milionů. Po započítání arbitráže tak jedna lokomotiva vyšla na 170 milionů korun.

Tagy České dráhy ETCS lokomotiva 380 Škoda Transportation
326 komentářů