České dráhy chtějí zpět do hry o vlaky na Českolipsku. Kraj levnější nabídku už nechce

Vozy Stadler RS1, které nakoupily České dráhy u německého dopravce SWEG. Foto: České dráhyVozy Stadler RS1, které nakoupily České dráhy u německého dopravce SWEG. Foto: České dráhy

České dráhy nabídly kraji provoz motorových vozů Stadler RS1, které přivezly z Německa.

České dráhy podaly Libereckému a Ústeckému kraji kraji novou nabídku na zajištění provozního souboru s názvem Českolipská železnice. Na poslední chvíli chtějí odvrátit hrozbu, že od prosince o své výkony na tratích mezi Děčínem a Libercem a Rumburkem a Mladou Boleslaví přijdou. Liberecký kraj ale už s Českými drahami nechce jednat, i když je nová nabídka levnější než ta od Die Länderbahn CZ (DLB).

Poslání nové nabídky potvrdil předseda představenstva Českých drah Ivan Bednárik. „Po oznámení o výpovědi smlouvy na linky L2, L4 a U11 jsme poslali krajům novou nabídku. V předchozím výběru se podle našeho názoru porovnávaly, lidově řečeno, hrušky s jablky,“ vysvětlil Bednárik. Zatímco linky L2 a L4 řeší dlouhodobě Liberecký kraj, U11 (Postoloprty – Česká Lípa) Ústecký kraj. I ten stávající smlouvu vypověděl.

Při  první poptávce České dráhy nabízely oběma krajům na tratích z Děčína do Liberce a z Rumburka do Mladé Boleslavi provoz s jednotkami RegioShark.  V nové nabídce přišly s motorovými vozy RegioSpider. Jde o motorové vozy, které dopravce v závěru loňského roku přivezl z Německa a jsou zhruba 25 let staré, čeká je modernizace. DLB přišel s nabídkou na zajištění provozu se zhruba 15-20 let starými jednotkami Siemens Desiro. „Naše nová nabídka je levnější než ta, kterou kraj nakonec vybral,“ řekl Bednárik. Podle svých slov nechce, aby se rozmáhala v Česku praxe, kdy se dopravci vybírají na základě nepříliš porovnatelných nabídek. Kraj dopravce na deset let vybíral poptávkovým řízením, nikoliv veřejnou soutěží.

Kraj o levnější nabídce už jednat nebude

České dráhy neuvedly, o kolik je jejich nabídka levnější než ta od DLB. Nově vybraný dopravce má podle usnesení libereckých radních jezdit za 169,77 Kč za kilometr. „Při desetiletém trvání kontraktu může úspora dosáhnout řádově stovek milionů korun,“ dodal Bednárik.

Kraj už ale v prosinci oznámil, že o nové smlouvě bude jednat jen s DLB. Radní na včerejším zasedání nezměnili názor a dál budou jednat o zajištění provozu přednostně s DLB. „Nabídku ČD doručenou tři měsíce po stanoveném termínu vzal Liberecký kraj na vědomí se závěrem, že v této věci bylo již rozhodnuto 11. 12. 2020,“ řekl mluvčí Libereckého kraje Filip Trdla. Ústecký kraj se jednání podle Bednárika nebrání.

Do souboru Českolipská železnice kraj zahrnul linky L4 Mladá Boleslav město – Česká Lípa – Rumburk a L2 Liberec – Česká Lípa – Děčín. V případě linky U11, kde řeší výběr dopravce Ústecký kraj, jednání stále probíhají.  „Ústecký kraj nyní s dopravci upřesňuje parametry obdržených nabídek. Nabídky jsou koncipovány na linku U11 jako celek. Jelikož vyjednávání o nabídkách stále probíhá, nelze nyní označit dopravce, který bude výkony na lince U11 v období od 12/2022 (po vypršení výpovědní lhůty) zajišťovat,“ dodal mluvčí Ústeckého kraje Martin Volf.

(aktualizováno 12:02 o vyjádření Ústeckého kraje)

Tagy České dráhy Die Länderbahn CZ L2 Liberec - Česká Lípa - Děčín L4 Mladá Boleslav -Rumburk Liberecký kraj Top
228 komentářů