umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Doprava ve městě Parkování

Česká Lípa plánuje na největším sídlišti postavit parkovací dům

Parkování na sídlišti Špičák v České Lípě. Foto: Městský úřad Česká Lípa
Parkování na sídlišti Špičák v České Lípě. Foto: Městský úřad Česká Lípa
Studie má ukázat, která lokalita bude pro parkovací dům nejvhodnější.

Česká Lípa se rozhodla bojovat s nedostatkem parkovacích míst na svém největším sídlišti Špičák stavbou parkovacího domu. Radnice už zadala společnosti H.A.N.S. stavby za 134 tisíc korun vybudování srovnávací studie, která má zjistit, jaká lokalita bude pro parkovací dům nejvhodnější.

Dům by měl stát v blízkosti otočky autobusů v Dlouhé ulici, která je vytipována jako další lokalita určená k revitalizaci na tomto největším českolipském sídlišti. K umístění tohoto parkovacího domu jsou vytipována dvě místa: louka pod denním stacionářem v Hradecké ulici a budova bývalé školky v Dlouhé ulici.

Lokalita otočky v Dlouhé ulici je problematická hned z několika důvodů. Autobusy se zde otáčejí v místě, kde parkuje velké množství aut a zároveň se po silnici pohybují chodci, protože zde není chodník.

V místě otočky autobusů v Dlouhé ulici se dostáváme do problému s místem, protože přímo zde není dostatek prostoru pro vybudování parkoviště. Je tedy nutné místa pro parkování vybudovat jinde. Nejvhodnějším řešením tohoto problému je tak stavba parkovacího domu v blízkosti otočky,“ uvedl místostarosta České Lípy Martin Brož.

Studie také ukáže, jak kapacitní by parkovací domy mohly být a jaké by mohly být náklady na jejich výstavbu. Hotová by měla být v dubnu letošního roku. Poté bude nutné zpracovat projektovou dokumentaci na revitalizaci celé plochy, stavět by se mohlo začít v horizontu dvou let.

Nedostatek parkovacích míst je problémem většiny tuzemských sídlišť. „Chápeme potřebu občanů mít u svého domu kapacitní parkoviště, zároveň však nechceme budovat parkovací plochy na úkor zeleně, proto jdeme cestou parkovacích domů. Před samotnou realizací si chceme být jisti, že vybereme správnou lokalitu, a proto necháme zpracovat srovnávací studii, která vyhodnotí, které místo je k vybudování domu vhodnější. Ze studie se zároveň dozvíme předpokládanou budoucí kapacitu parkovacího domu a finanční náklady na výstavbu,“ doplnila starostka České Lípy Jitka Volfová.

Odebírat
Upozornit na
guest
36 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
def

A co se týká placení, daně normálnímu poplatníkovi sežerou cca větší polovinu toho co vydělá. Takže záleží na úhlu pohledu:
1) poplatník: „odevzdal jsem Vám několik set tisíc na veřejné blaho, není vám blbé chtít ještě něco dalšího?“
2) úřad: „ještě mu něco zbylo, zavedeme poplatek za xy“

def

Jeden parkovací dům na sídliště je nesmysl, lidi chtějí a potřebují parkovat v rozumné vzdálenosti, řeči o ochraně zeleně jsou jen úřednické a projektantské zaklínadlo jak si zjednodušit život, zeleň typu trávník, je téměř bezvýznamná a v tak hustě zabydleném prostoru i zbytný luxus, vysadit a udržovat stromy, které odvedou více práce nejsou schopni. Kdo chce trávník ať si jej dá na střechu, místo toho se rvou na paneláky sedlové střechy, na tento vizuální smog pak musí hledět všichni, trávník (= dle úřadů zeleň) ocení maximálně obyvatel přízemí.

Jacob

Vyřešila už někdy stavba parkovacího domu problém parkování na nějakém sídlišti? Většina lidí má auto před domem, protože ho chce mít ihned k dispozici. Nikdo nechce každé ráno a večer chodit 5 minut pěšky do parkovacího domu. Možná by si tam odložili auto sváteční řidiči, ale je jich dost aby to pomohlo s parkováním na ulici? A jak motivovat lidi, aby parkovali za peníze a dál od domu než (téměř) zadarmo před domem?

Jakub P

Jedno řešení mě napadá, ale populární nebude. S prvním parkovacím domem zavést přísný hlídání parkování na nepovolených místech s botičkami (pokud nepřekážej provozu) a odtahy (pokud překážej). S dalšími parkovacími domy v tom pokračovat a současně snižovat počet těch legálních míst na ulicích.

K.S.

Bude to trochu složitější s tím, nicméně pokud ty parkovací domy zvládnete dostat do třeba 100-200m od baráku, tak s tím problém asi nebude. Nesmíte to ale dávat kilometr do háje.

Jakub P

100-200 metrů od baráku to pro všechny rozhodně nebude, to je nereálný. Spíš by byl problém i 500 m, ani ten kilák nebude nejspíš všude jednoduchej. Na druhou stranu je to deset minut pěšky, to málokomu uškodí. Pro nakládání a vykládání těžších věcí by samozřejmě byly krátkodobý „zásobovací“ místa před vchody a lidi s tělesným postižením by měli nárok na jedno z těch míst, které by nakonec na ulicích zbyly.

K.S.

Záleží na tom jak je město stavěné, 100-200m by byl myslím ideál. Díval jsem se jak je to u nás ve městě, na tom největším to v pohodě uděláte do těch 200m. Na dalších by to také šlo. Díval jsem se na Jižné Město v Praze, tam by to bylo horší, na druhou stranu se dá počítat že by po výstavbě těch domů mohlo zase dojít k převodu parkovišť na zelené plochy. Proč tu je hektarový parking? mapy .cz/s/nobopojogo To nedává smyl, místo toho bych čekal několik parkovacích domů a mezi tím trochu zeleného (Nehledě na to že mne to… Číst vice »

Jakub P

IMO 100-200m od všech baráků nepůjde ani na malých sídlištích, natož na těch větších. Aby to bylo aspoň trochu zaplatitelné, musely by to být větší parkovací domy, ne spousta malých. Taky na to pravděpodobně většinou nebudou vhodná místa uprostřed těch sídlišť (což by se hodilo pro pěší dostupnost, ale znamenalo by to větší nároky na infrastrukturu a větší zatížení prostoru mezi domy, jehož uvolnění od aut by to mělo pomoci), spíš se vhodný místo často najde na kraji. A furt platí, že by na to radnice nebo vlastníci aut museli uvolnit opravdu velký peníze. Pro vlastníky aut spíš nereálný se… Číst vice »

Vendys

Tak zrovna v tomhle případě by ten parkovací dům situaci hodně vyresil..jakto?…bydlim přímo v dotčené ulici a kolikrát hlavně večer je situace taková že kroužím po okolí 10 minut a místo najdu třeba 4 ulice dal klidně i 300…500 metrů od baráku, o parkování u baráku není ve večerních hodinách ani řeč…. Takže parkovací dům 200 metrů od baráku?… Jasná výhra….. Tolik info z místa činu….

Joseph

Česká Lípa by měla zkapacitnit na Špičáku ulice: Východní, Hornickou, propojit Východní a Dlouhou. Dost aut, málo místa.

Joseph

Nevážení mínusáři… pravděpodobně neznáte situaci osobně, protože tohle je přání velké části obyvatel této části České Lípy.

Joseph

Bla bla bla…

Joseph

Bla bla…

Petr 78

Parkovací domy ano, ale parkovací místa v nich prodávat/pronajímat za skutečnou nákladovou cenu.

Diesel

Já bych byl pro aby každý uživatel platil skutečné náklady na dopravu a věci s ní spojené v IAD i VHD.

M19

V tom případě chodíme pěšky, co si nevypěstujeme sami na vlastní zahrádce to nemáme…

Jiří Kocurek

Pro vodu chodíme s vědrem do řeky, po mnoha havárích přestal fungovat vodovod. Vyhořela Horní Heršpická hospoda. Poslední provozní šalinokoptéra nestíhala hasit, ani hasiči nestíhali kýblovat vodu. Hospodský Hrubeš si u toho přerazil nohu. Sanitka ale nepřijede, tak ho nesou v rukou, neboť i stavební kolečko bylo zakázáno. Budou muset přebrodit Svratku neboť se nepodařil obnovit most – prý by se nikdy nezaplatil. Prý za to může hospodský sám, aktivisté mu totiž zapálili žebřiňák.

Jakub

Veřejná doprava je dotovaná právě proto, že má pozitivní společenské dopady pro všechny. IAD je samozřejmě taky dotována a možná víc i než ta veřejná přestože společensky má negativní dopady (alespoň ve větších městech, na vesnicích je situace odlišná). No a protože se dotování IAD stává neudržitelné, je nutné její dotování snížit – nejjednodušší a asi i nejspravedlivější je snížení dotace na zábor veřejného prostranství (parkování).

Jiří Kocurek

A protože 80.000.000.000 Kč ze spotřební daně nejde do rozpočtu silničárům, tak to nejsou příjmy ze silniční dopravy. Žeáno.

Jakub P

Jsou. Ale na výdaje spojené se silniční dopravou zdaleka nestačej.

Broge

Nejsou, spotrebni dan neni poplatek za uziti komunikace. Plati i vlaky, naopak auta na plyn a el ji neplati. A nedosahuje 80 mld.

Diesel

Doprava a má pozitivní dopady. No dobrý tedy. Žádná doprava nemá pozitivní dopady, ale civilizace si žádá své a holt se jednotlivé druhy musí respektovat.

Jaaa

Pozitivní ekonomické dopady bezesporu má.

Jerry

Kup mi nové boty a bundu a na první vlak na který se jinak než autem do valmezu nedostanu si udělám 18 km prochazku.. no jo budík .. na 1 v moči

FlyingJ

Snad začne i Praha konečné stavět takové domy na sídlištích, a celkově tam zlepšovat infrastrukturu. Na Jižáku jsou stejné ulice snad už od výstavby, mizerný povrch, plno úzkých ulic s podélným parkovánim kde se nevyhnou dvě auta, improvizovaná parkoviště na hlíně, double-parking a odtlačování aut sousedů při odjezdu a podobně. Jednou za rok se na to upozorní když tam neprojede hasičské auto, ale to se jen zanadává na řidiče kteří nemají kde jinde parkovat a řešení žádné. A to je na ty parkovací domy na Jižním Městě plno místa, ideální plochy tam zabírá celá řada zanedbaných soukromých parkovišť s rezavým… Číst vice »

Jakub P

A budou ti lidé ochotní tam platit 1500 a víc měsíčně, jak je potřeba, aby se stavba a provoz toho domu zaplatily? Já bych to u nás uvítal, ale řada lidí brblá už kvůli symbolický stovce měsíčně za rezidentní zóny…

Jaký ceny maj ty parkoviště a jsou plný, nebo na nich jsou k dispozici volný místa?

Ares

Věřte že by zájem byl, za 1500 jistotu vlastního místa ve střeženém parkovacím domě hezky pod střechou. Za rezidentní zónu bych brblal taky, platíte, ale stejně zaparkovat nemusíte, to je jen výpalné.

Jiří Kocurek

Teď je otázka, zda jsou opodstatněné náklady až 850.000 Kč za parkovací místo (Praha), když v Mladé Boleslavi stálo místo v parkovacím domě jen 130.000 Kč, stavěla to Škodovka. Já jen aby z toho nebyl tunel.

Jakub P

JK: Tak ony jsou parkovací domy a parkovací domy, můžou mít různou životnost, různej komfort, různou estetiku. Nějakej rozdíl asi udělá to, jestli je investor město nebo firma, ale dost může taky udělat cena pozemku a to, že ten ve Škodovce je na pohled hodně low-cost řešení, který bych ve městě nechtěl (ve fabrice je to jedno)… (Byť pravda ne tak low-cost jako ten jinde zmiňovanej Hornbach v Řepích, u toho bych tipoval, že na víc jak deset let dělanej nebude, u toho ve Škodovce nejspíš aspoň konstrukce bude mít životnost delší) Navíc i když bych počítal náklady na jedno… Číst vice »

Jarda

1500 mi přijde jako ekonomicky reálné. Do listopadu 2020 jsem parkoval v parkovacím domě v ulici Baškirská ve Vršovicích (kousek za NC Eden) za 1800 Kč/měsíc. Kryté a hlídané parkoviště s provozem 365/24/7, asi před třemi lety za 1100 Kč/měsíc v ulici Bubenská na Praze 7. Obojí soukromá komerční parkoviště, na které jsem se přihlásil přes e-mail. Topit na parkovištích aut považuji za zbytečné, jsou to jen auta nikoliv lidé, navíc v krytých parkovištích parkovištích je tepleji než venku. Rozhodně odpadá škrábání oken.

K.S.

Také jsem zvědavý, parkovací domy mohou být řešením problémů s parkováním v nejednom městě. Sám už půl roku hledám nějaké informace abych mohl napsat na město a měl nějaké materiály k tomu abych mohl mít nějaký základní cenový odhad, rozměry atd. Jak parkovacího tak garážového domu. Myslím že posun k takovémuto řešení místo parkování všude možné po parkovištích a ulicích by měl pozitivní dopad na dopravu ve městech a prostředí v nich jako takové. Jednak pokud nebude auto tak snadno dostupné, takže si s tím nepojedete na poštu pět set metrů, jednak ty plechové krabice zmizí z ulice. Urbanismus českých… Číst vice »

Daniel Drnec

Ano, parkovací domy nejsou jen investicí do parkování, ale i do veřejného prostoru (pokud se v nich tedy udělá dostatečný počet parkovacích míst). Proto má podle mého odůvodnění i určitá podpora jejich vzniku z rozpočtů obcí. V hustší zástavbě by ideálně měla být dlouhodobá stání v garážích (rezidenti, zaměstnanci) a na ulici jen místa pro zastavení před vchodem/zásobování a krátkodobá stání např. za účelem návštěvy lokálních podniků. V historických centrech by pak měla být v garážích i ta krátkodobá stání. Ty parkovací domy by navíc řešily i nabíjení elektromobilů a plug-in hybridů – na denní dojíždění by spoustě lidí těch… Číst vice »

Jaaa

Vau, nastínil jste zářnou šťastnou budoucnost, kterou nám všem přinese zřízení parkovacích domů. Všichni se obejmeme a v jednotné harmonii vykročíme vstříc do zapadajícího slunce. Řeč hodná Rooseveltova New Dealu nebo Leninovy vize šťastné komunistické společnosti (pardon, ale ten sarkasmus je nutný). Realita je bohužel značně tvrdší: – Parkovací domy indukují IAD. Mnohem více, než podélná stání. Je tedy nezbytné navrhnout samostatné napaječe parkovacích domů, které nepovedou pod okny obyvatel nebo prostorami pro vyžití či rekreační zelení. Najednou jsou vám i rozlehlá sídliště typu Lesná nebo Opatov malá. – Napaječe parkovacích domů jako kapacitní komunikace tvoří liniovou překážku pohybu, nelze… Číst vice »

Jakub P

Ono to vubec nemusi byt nasilim. Hodne, opravdu hodne udela i proste vytvoreni prostoru pro alternativy k IAD. Jasne, existuji i skalni fanousci aut odkojeni benzinem ci naftou (pripadne dnes elektrinou) ale neni jich zdaleka tolik, kolik se zda z internetovych diskusi. Rada lidi by alternativy klidne pouzivala, pokud to pro ne bude jednodussi a rychlejsi. Akorat si to rada z nich neumi predstavit, dokud tu kvalitni, bezpecnou a udrzovanou infrastrukturu kolem sebe nema (a to v CR bohuzel zatim neni prakticky nikde).

Jaaa

Naprosto souhlasím! Jenže to by holt kvalita musela být jinde, a to včetně vylučování nepřizpůsobivých osob z přepravy tak, aby si nelajzly vůbec nastoupit. To je dnes prakticky neřešitelné.

K.S.

Záleží co od těch parkovacích domů chceme, nemyslím si že povedou k poklesu IAD, jde mi o to omezit zábor pro parkoviště nebo zábor jiného veřejného prostoru. Nevím jak parkovací dům postavený k paneláku povede na indukci další IAD. Pokud si přeměříte třeba sídliště v Bystrci, tak toho místa, které splňuje tu podmínku do dvou stovek metrů je celkem dost a ta sídliště kapacitní silnice mají. To by až takový problém nebyl. Pokud se budeme bavit o parkovacích domech pro finální destinace, tam už problém být může. Další věc jsou pak parkovací domy, které mají stáhnout parkování ze starých částí.… Číst vice »

Partneři

Škoda transportation
podcast