egoe-plus
Dopravci Železnice

ČD Cargo prodává další lokomotivy, které už nepotřebuje. Některé i za méně než 400 tisíc

Lokomotiva řady 771 na prodej. Foto: ČD Cargo
Lokomotiva řady 771 na prodej. Foto: ČD Cargo
Nákladní dopravce se zbavuje nepoužívaných vozidel.

Zejména sběratelé železničních vozidel mají jednu z posledních šancí, jak se dostat k vyřazeným lokomotivám ČD Cargo. Státní nákladní dopravce vypsal novou soutěž na prodej zbytného majetku, ve kterém hledá majitele pro celkem 24 lokomotiv.

Kompletní seznam je na profilu zadavatele. „Většinou jde o lokomotivy, které jsou dlouhodobě odstavené a už jsme je nabízeli. Většinou jsou nekompletní a jsou spíše na náhradní díly nebo pro sběratele,“ řekl předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth. Ty, které se nepodaří ani nyní prodat, půjdou ke šrotaci.

Na prodej jsou například elektrické lokomotivy řad 110, 121 nebo 122, dopravce nabízí i dieselové lokomotivy řad 749 nebo 751 nebo i další stroje. Nejlevnější lokomotiva je za 395 tisíc korun, nejdražší za 4,56 milionu korun. Termín pro podání nabídek je 27. května.

ČD Cargo prodávalo lokomotivy naposledy letos v lednu. Z velké části jde o stejné stroje, které dopravce nabízel na počátku roku a neprodal je. Proti původnímu tendru došlo u některých lokomotiv k mírnému zlevnění. Nejdražší je českobudějovická lokomotiva 749, u které cena klesla o půl milionu korun.

ČD Cargo loni i v reakci na propad trhu připravilo fyzickou likvidaci 1 200 dlouhodobě zbytných a neprovozuschopných nákladních vozů a několika desítek lokomotiv. „Razantnější zásah do kapacit by již znamenal omezení nabídky našich služeb, což je z pohledu naší strategie nepřijatelné,“ uvedla firma v tiskové zprávě.

Nákladní dopravce čeká návrat do zisku

Nákladní dopravce loni prodělal 248 milionů korun. Výsledky ČD Cargo za rok 2020 negativně ovlivnila pandemie covid-19. V meziročním srovnání bylo přepraveno o 4 mil. tun zboží méně. Nejvýznamněji zasaženy byly přepravy pevných a kapalných paliv, automotive, železa a kombinovaná doprava zboží z/do Číny. Pokles výkonů ve většině komodit však plně korespondoval s hospodářským vývojem jednotlivých odvětví.

ČD Cargo má za sebou z mého pohledu jednoznačně nejtěžší rok ve své samostatné existenci. Na jedné straně jsme se potýkali s neočekávaně prudkým poklesem poptávky po našich službách a ve ztížených podmínkách se snažili v maximální možné kvalitě zajistit našim zákazníkům neodřeknuté přepravy. Na straně druhé jsme stále mysleli na budoucnost. V této nelehké době jsme nepřistoupili k trvalému omezování našich kapacit a naopak se plně soustředili na další rozšiřování teritoriální působnosti Skupiny ČD Cargo. Po Rakousku jsme se v loňském roce plně etablovali také na německém trhu a založili novou dceřinou společnost v Maďarsku,“ řekl Tóth.

ČD Cargo na pokles výkonů zareagovalo řadou úsporných opatření s cílem zvýšit využití interních kapacit a dočasně omezit zbytné náklady. Z firmy loni odešlo 500 administrativních i provozních zaměstnanců. Podle Tótha se chce firma letos dostat opět do zisku. „Již první kvartál letošního roku nám naznačuje, že jsme se vydali správnou cestou a naše opatření fungují,“ doplnil předseda představenstva.

Odebírat
Upozornit na
guest
31 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan

V diskuzi je často vidět spousta lidí, která je proti šrotaci starých lokomotiv. Tak schválně, kolik jich tyto nadšenci koupí? 🙂

jirka

být nadšenec ještě neznamená že má půlmilion nebo milion v peněžence na koupi šrotu a k tomu ještě místo kam to složit.

REBEL

Téda,to bych nechtěl tlačit,když to chcípne.

Pája

A ještě do kopce 🙂

RARA

Zdravím, docela by mě zajímalo pokud bych si takovou lokomotivu koupil, zdali by s ní bylo možné jezdit po železnici. Jak to vlastně funguje, když si chtějí železniční nadšenci udělat nějaký výlet třeba do Prahy?
Předem moc děkuji.

Luke

Já nejsu odborník, ale na provoz po síti SŽ bude z legálních důvodů potřeba spousta povolení a certifikací

medical_examiner

A nějaký ten milion jako výraz díků za dobré pořízení…

Tomáš

Provozovat drážní dopravu na dráze celostátní nebo dráhách regionálních může fyzická nebo právnická osoba, která splňuje následující podmínky: 1/Je usazená na území České republiky, nejedná-li se o osobu usazenou v členském státě Evropské unie provozující přeshraniční osobní drážní dopravu. 2/Je držitelem platné licence. Licenci na provozování drážní dopravy na dráze celostátní a dráhách regionálních uděluje Drážní úřad. 3/Má přidělenou kapacitu dráhy. 4/Je držitelem platného osvědčení dopravce. 5/Má sjednanou cenu za užití dráhy. 6/Má uzavřenou smlouvu o provozování drážní dopravy s provozovatelem dráhy. . 7/Má sjednáno pojištění odpovědnosti za škody z provozu drážní dopravy a zaplaceno pojistné viz § 35 odst.… Číst vice »

REBEL

Abych to stihl všechno vyřídit do konce života.

ABC

Na to je předpis!

JirkaK

neplést si dopravce s vlastníkem vozidla, vlastníkem vozidla může být kdokoliv, ale dopravcem jen ten kdo splní podmínky dle Zákona o drahách

asdfg

Jednoduše. Je potřeba mít licenci pro provozování drážní dopravy nebo se domluvit s někým kdo tu licenci má (třeba na MBM rail jezdí kde kdo). A pak samozřejmě mít strojvedoucího. A samozřejmě že vozidla musí mít technickou kontrolu, od způsobilé osoby, ale to v zásadě řeší dopravce na jehož licenci se jede.
V zásadě to složité není.

Leinad

A ty šroty ČD mají technickou kontrolu, do kdy platnou? 😀

asdfg

Technická u hnacího vozidla se dělá každý 0,5 rok, u vozů „mezinárodních“ po roce, u „vnitrostátních“ po 1,5 roce.

Miroslav Zikmund

To se musíte zeptat u dopravce, u každého vozidla je to individuální. Nicméně dopravce ČD a.s. & ČD Cargo a.s. do provozu hnací vozidlo s propadlou technickou prohlídkou nebo „jen“ propadlým termínem prohlídky / revize tlakových nádob nepustí … i kdyby se měl odříci vlak ….

Miroslav Zikmund

Odpověď na vaše otázky najdete na webu SŽ – v odkazu PŘÍSTUP NA ŽDC (železniční dopravní cestu), dále v zákoně číslo 266/1995 Sb. v platném znění, vyhlášce 101/1995 Sb. v platném znění, vyhlášce 173/1995 Sb.v platném znění.

jirka

400 tis za šrot? dobrý 🙂

BND 30

Za šroubový šrot je to tak tak přiměřená cena. Pokud v tom je ještě generátor a trakčáky, které cenou za měď vykompenzují nutnost rozebrání stroje a pokud možno ekologickou likvidaci zejména olejových náplní a práci.

BND 30

za stotunový šrot…

Lukáš

Trochu moc tun myslím že tak max 75t

Miroslav Zikmund

Spočítejte si počet náprav a na každou počítejte mezi 18-21 t.

medical_examiner

To mají jen sovětské lokomotivy ze Scheißewerglen Pilsen.

Lovosičan

Šlajs ví o lokomotivě. Ne, vážně, Šlajs objevil lokomotivu, starou. A ta kdyby se dala do sběru…neblbni, člověče, to je dvacet tun železa. Jsme okamžitě první v republice ve sběru. Nechceš? Dobře. Moh´ jsi vyhrát jízdní kolo!

Dave

Kolo…

kakov

tak jí přines, já ji zvážím a zapíšu 😀

Marek Janík

To je zase nějaká léčka!

Honza

Jako malé děti!
🤣🤣🤣

ketchup1970

No copak lokomotiva ta má kola dá se odtáhnout, ale někdo dal do sběru železniční most. Běželo to v internetech

ABC

a co vyhrál?

Lukáš

Kriminál?

Ketchup1970

Zapomněl se podepsat a vyfotit selfie s mostem..