ČD Cargo převzalo poslední EffiShunter 1000 od CZ LOKO

Poslední z deseti vyrobených lokomotiv EffiShunter 1000 pro ČD Cargo. Foto: ČD CargoPoslední z deseti vyrobených lokomotiv EffiShunter 1000 pro ČD Cargo. Foto: ČD Cargo

Jde o první českou lokomotivu, která má z výroby zabudovaný zabezpečovač ETCS. Jezdí na jihu Moravy.

Největší tuzemský nákladní železniční dopravce ČD Cargo zařadil do provozu poslední z deseti nových lokomotiv EffiShunter 1000 od CZ LOKO. Stroje řady 744.1 jezdí v obvodu provozní jednotky Brno.

Po více než dvou letech tak končí dodávka nových lokomotiv od CZ LOKO. První lokomotivu této řady převzalo ČD Cargo v září 2019. „Každá je vybavena ETCS, je to vozidlo plně splňující normy TSI,“ řekl předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth.

EffiShunter 1000 z produkce společnosti CZ LOKO se stal vůbec první u nás vyrobenou lokomotivou vybavenou evropským zabezpečovacím systémem ETCS. „Bez špičkového produktu by se o nás nikdo nezajímal. Bylo to nákladné strategické rozhodnutí, protože vývoj vlastní lokomotivy, včetně instalace ETCS, není levný. Nyní se nám to ale vrací v podobě zájmu mnoha dalších železničních dopravců v Evropě i mimo ni,“ uvedl při převzetí první lokomotivy předseda představenstva CZ LOKO Josef Bárta. Dopravce si původně objednal pět lokomotiv, díky dobré zkušenosti navýšil zakázku na deset kusů.

Čtyřnápravová lokomotiva je určena pro posunovací a traťovou službu. Lokomotivu je možné provozovat ve vícenásobném řízení (i se 742.71x a 753.7), je vybavena elektrodynamickou brzdou, protismykovým zařízením a skluzovou ochranou. Vyvýšená kabina zajišťuje dobré rozhledové poměry, které jsou podpořeny kamerovým systémem s pohledem mezi nárazníky a na pojížděnou trať. 16,4 metrů dlouhá lokomotiva má výkon 895 kW, je poháněna motorem CAT C32, může dosáhnout rychlosti 100 km/h. Smlouva umožňuje uplatnit opci na dalších 5 lokomotiv.

Stejný typ lokomotiv dodal výrobce dalším zákazníkům, například do Itálie. Pronikl s nimi také na skandinávský trh.

Tagy 744.1 ČD Cargo CZ Loko EffiShunter 1000
16 komentářů