ČD Cargo nakoupí další lokomotivy, část pořizuje s rakouskou dotací

Vectron 383.006 ČD Cargo s reklamou na vozové zásilky, foto: Zdopravy.cz/Josef PetrákVectron 383.006 ČD Cargo s reklamou na vozové zásilky, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Interoperabilní lokomotivy budou sloužit hlavně pro mezinárodní výkony.

Společnost ČD Cargo chystá v příštích dvou letech další velké rozšíření počtu interoperabilních elektrických lokomotiv pro mezinárodní dopravu. Aktuálně jich má v provozu i s nájmy 37.

Nákladní železniční dopravce vypsal další soutěž na dodávku celkem deseti nových strojů, uzávěrka nabídek je příští týden. Vozidla mají být schválena pro provoz v Česku a sousedních zemích a také v Maďarsku, nově však i v Belgii a Nizozemsku. Dodána mají být nejpozději do konce března 2024.

Již letos se má flotila interoperabilních lokomotiv rozšířit o dalších deset strojů TRAXX MS3 od Alstomu (dříve Bombardieru). Jde o výsledek samostatné soutěže z loňského roku a lokomotivy jsou určeny pro rakouskou pobočku ČD Cargo. Dopravce na pořízení lokomotiv získal dotaci ve výši 14 % pořizovací ceny od rakouské vlády z programu na podporu nákladní železniční dopravy.

„Mimo nové soutěže dále jednáme o pořízení lokomotiv ze smlouvy uzavřené se společností Bombardier (nově Alstom), v rámci které lze uplatnit opční právo na dodávku dalších lokomotiv Traxx s packetem Česko, Slovensko, Německo, Rakousko, Polsko a Maďarsko. Tedy země, kde dnes již aktivně působíme,“ dodal předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth. Zmíněná rámcová smlouva počítá až s 50 lokomotivami, z původního kontraktu je zatím vyčerpáno 11 kusů.

Přes 60 % výkonů již mezinárodních

ČD Cargo se čím dál více orientuje na mezinárodní přepravu, nedávno získalo licenci pro provoz v Chorvatsku. „Již 62 % všech našich přeprav lze označit za mezinárodní – tedy vychází, končí nebo pouze tranzitují naší republikou. Nové lokomotivy v barvách ČD Cargo je dnes již nutné vnímat i jako generační obnovu části našeho vozidlového parku a samozřejmě i se zavedením ETCS budou čím dál častěji také k vidění v čele našich vlaků na koridorových tratích v České republice,“ doplnil Tóth.

Dopravce současně vypsal v březnu i průzkum trhu na dodávku starších interoperabilních lokomotiv. Reaguje tak na rostoucí dodací lhůty nových lokomotiv a aktuálně vyčerpaných kapacit na trhu nájmu interoperabilních vozidel. „Velký přetlak poptávky a aktuálně omezená nabídka poolařů způsobuje, že další lokomotivy budou na trhu k dispozici až ve druhé polovině, resp. na konci letošního roku,“ již dříve uvedl Tóth.

Podle něj chce firma držet co nejmenší počet řad interoperabilních lokomotiv. „Jsem přesvědčen, že provozovat pouze jednu řadu interoperabilních lokomotiv není pro dopravce naší velikosti udržitelné, z druhé strany portfolio řad těchto lokomotiv nesmí být příliš roztříštěné,“ dodal Tóth. ČD Cargo aktuálně provozuje z portfolia interoperabilních strojů Siemens Vectron a Bombardier TRAXX.

Tagy ČD Cargo interoperabilní lokomotivy
41 komentářů