Dopravci Železnice

ČD Cargo na burzu? Ťok chce část akcií státního dopravce nabídnout investorům

Vectron 383.006 ČD Cargo s reklamou na vozové zásilky, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák
Vectron 383.006 ČD Cargo s reklamou na vozové zásilky, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Ministerstvo dopravy Dan Ťok po letech oživuje plán na to, aby část společnosti ČD Cargo nabídlo investorům na burze.

O Ťokově plánu informovaly jako první Lidové noviny. „ČD Cargo se pohybuje na plně konkurenčním trhu. To, že je dceřinou společností ČD, není dobrá pozice,“ řekl LN Dan Ťok. Podle něj by příliv soukromých peněz pomohl dopravní firmě k dalším investicím, které potřebuje. 

Vstup investora do ČD Cargo je tématem, které se řeší poslední dva měsíce poměrně intenzivně, nikoliv ovšem oficiálně. Na dotaz deníku Zdopravy.cz na začátku října odpověděl mluvčí Českých drah Radek Joklík, že jde o jednu z variant, o kterých se hovoří již delší dobu. „Žádné konkrétní kroky se ale zatím nepřipravují,“ řekl před necelými dvěma týdny. Nejde o nové úvahy: dozorčí rada nákladního dopravce řešila tyto myšlenky už před více než pěti lety, kdy firmě šéfoval Gustav Slamečka.

Mluví se nejčastěji o modelu podobném ČEZu, kdy by si stát nechal ve firmě většinu a menší část ponechal soukromým investorům. Není ale úplně jasné, jak by prodejem části akcií na burze získalo peníze na rozvoj právě ČD Cargo: peníze by připadly mateřským Českým drahám. Vztah obou firem není dlouhodobě úplně ideální. Není rovněž jasné, jak se na případný krok Českých drah budou dívat věřitelé a ratingová agentura.

Dokáži si představit model s investory, ale pouze za podmínky, že stát neztratí kontrolu nad firmou,“ říká například člen dozorčí rady ČD Cargo a místopředseda Odborového sdružení železničářů Radek Nekola.

Nákladní železniční doprava v minulosti přitáhla i velké byznysové hráče. Zatímco ve světě je nejznámějším investorem do nákladních vlaků miliardář Warren Buffet, v Česku se železničnímu nákladu věnoval dříve Zdeněk Bakala (AWT) nebo relativně nově Daniel Křetínský (EP Cargo).

ČD Cargo je po letech ztrát ziskovou firmou. Za první pololetí vydělala 350 milionů korun. Poslední rok začala výrazně modernizovat vozový park. „Ano, teď se firmě daří. Ale chci, aby měla budoucnost i za pět, deset nebo patnáct let. Když teď nebudu nic dělat, může se stát, že přijde doba, kdy bude ČD Cargo za korunu drahé. A co s ním potom?“ citují Lidové noviny Ťoka. O privatizaci dalších dceřiných firem ČD podle svých slov zatím neuvažuje.

Šéf ČD Cargo Ivan Bednárik nechtěl plány ministerstva komentovat, zatím podle něj od majitele, tedy Českých drah, nepřišel žádný pokyn.

English version is available at CEE Transport.

33 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

    • Asdf
      Máš pravdu předsedo. Co je výdělečné, má být soukromé.

      Včil ještě zdražit jízdenky na reálné náklady a příště budeš psát aby stát neprovozoval osobní dopravu.
      Radši se běž podívat do ledničky. Hladovymu to moc nerachuje.
      🙂

      • Máte v tom hokej předsedo. Osobní doprava se bez dotací zřejmě nikdy neobejde a je to jeden z nástrojů regionální politiky státu. Což se o nákladní dopravě opravdu nedá říct.

  • Pro Ťoka !
    DB, DR, DB Cargo, Railion, DB Cargo, DB Schenker a opět samostatné DB Cargo.
    Ty pokusy už tady byly ale nějak to nedopadlo.

    Ministře, jsi si jistej, že jsi ve správným baráku?

    Že nerozumíš legislativě dopravních staveb, to už víme. Jinak by jsi už za ta léta inicializoval změny v zákonech. Času jsi měl dost.
    Že nerozumíš dopravě, to také víme.
    Že patrně neumíš číst a nemáš oborový přehled. To se právě dozvídáme.
    Že namáš žádnou autoritu u podřízených, nevíš jedině ty. Jinak s takovýmy náměstky co máš se nedivím, že Česká železnice vypadá v porovnání s okolím děsně a budoucnost je v Tunelu. Ten tunel vede až na Kajmanský ostrovy. Tam se pomalu připravuje i stěhování ČD. První bude účtárna.
    Že jediné investice do železnice znamenají její zakonzervování do muzeálního stavu na dalších sto let. Rozvoj při žádné rekonstrukci nikdo nezazmamenal.

    Je něco čemu rozumíš?
    Neberu tvou Vysokou školu. Titul nezaručuje znalosti a odbornost.

    A položím tu samou otázku.
    Ministře! Jseš si jistý že jsi ve správném baráku?
    Ty máš být totiž doma a tiše klečet v rohu a náměstci s lobystama by měly být v baráku na Pankráci.
    Připadá mi to, že na ministerstvu je jediný člověk, který dokonale rozumí své práci a tím je uklízečka.

    A teď dotaz pro všechny?
    Proč nemůžeme mít na ministerstvech zaměstnance, kteří rozumí svému oboru?

  • Cargo by se mělo zprivatizovat komplet, stejně jako celé ČD. Stát není od toho, aby podnikal v konkurenčním prostředí.

  • Krtek byl nejúspěšnější generální kokrhel ČD. Proto musel jít, protože překážel Žlutému Tlučhubovi. ČDC se dostalo do zisku a získává zpět původní výkony. Komu ČDC překáží?

    Jančura se kamarádí s Babišem. Proč asi?

  • Prodat ČD Cargo neni problém. Myslím, že by se investoři našli a někteří by se i postarali o jeho rozvoj.
    Jen se mi zdá, že se všemi prodeji zachraňuje ČD (osobní doprava), jehož zadlužení je na úrovni 1,5 násobku ročních tržeb a výsledek hospodaření je pravidelná ztráta.

  • Nerozumiem tomu, firma v zisku a je potrebné sa jej zbaviť? Alebo teda presmerovať časť jej zisku do súkromných rúk? Zvláštna to filozofia… Ťok by si mal uvedomiť, že je minister a nie generál nejakej súkromnej spoločnosti.

    • Znovu opakuji – počínání Burešova poskoka je plně v souladu s filozofií moderního kapitalismu: Privatizace zisků, socializace ztrát. Proto tam byl Ťok dosazen. Co je na tom k nepochopení?

    • firma v zisku… ten zisk odpovídá ceně cca. čtyř lokomotiv, kterých by to Cargo potřebovalo minimálně 50. Zisk se daří teď, v konjunktuře, kdy silniční ani železniční dopravci už nezvládají poptávku. Až ekonomika půjde dolu, přeprav ubyde, konkurence se zostří a zisk může lehce zmizet.

  • Ťok dává nepokrytě najevo snahu o likvidaci ČD,je to opravdový packal úkolovaný RJ.Skansku přivedl na pokraj krachu a pak se dal na politiku,tady může páchat škodu beztrestně.Je to první ministr dopravy,který nepokrytě usiluje o poškození státem vlastněných ČD.V České republice se však tímto způsobem může spravovat majetek státu bez obav z trestního stíhání….

    • A čím přesně je příliv kapitálu a know-how ze soukromého sektoru špatně?
      Vyvětrají vám zaprděný smrádeček a sešrotují modrou laminátku? 🙂

      • Už jsme těch likvidačních privatizací zažili dost modrý svazáku…..Celá 90 léta byla obrovskou ranou pro ekonomiku státu a levným výprodejem podniků.Západní Evropa přišla po válce o kolonie mimo Evropu,ale získala je u nás.Jen duševní prosťáčci z toho mohou být nadšeni.Lépe je vozit vlaky laminátkou a zisk nechávat v ČR,než aby to vozily DB a financovaly rozvoj Německa..

        • „Jen duševní prosťáčci z toho mohou být nadšeni.“…nebo také ten, kdo se na tom úspěšně napakoval, popř. dělá za pár grošů „pakovačům“ podržtašku…což bych (to druhé) viděl na případ kolegy výše.

        • Bratt: Jenže díky socialismu a nerůstu cenové hladiny a hospodářství si mohli západní kapitalisté koupit České firmy za pár drobných (pro ně).
          Pokud se podívám na soukromé podnikaní na železnici tak AWT, EP Cargo (včetně dceřinek) či Unipetrol obnovují techniku a rozvíjejí se, takže nevidím důvod proč by někdo takový nemohl přijít i do ČD Cargo.

          • A proč by to měl dělat? Koupit si za dvě miliardy 10 % podíl v ČDC pro 10 % podílu na zisku? Návratnost někdy v příštím životě a to ještě za podmínky, že ČDC udrží ziskovost. Že by tedy měl ještě dále investovat? Třeba jim koupit další TRAXXy a zajistit pro ně výkony? Proč by to tedy neudělal rovnou sám pro sebe, když i servis si zajistí efektivněji sám než skrze nějaké SOKV? Tohle show má význam pro někoho, kdo ví, že to postupně převezme celé a to díky celkové ekonomické situaci za hubičku. Pak je to dobrá investice pro toho, kdo následně udělá hloubkovou rekonstrukci a začne vykazovat úplně jiné čísla. Nihil novi sub sole.

          • AWT=PKP=druhý největší dopravce v Evropě.AWT navíc těžilo z „povedené privatizace OKD“Lokomotivy ,vozy a výkony získalo za hubičku.EP Cargo se po úprku strojvedoucích stává půjčovnou lokomotiv,Unipetrol je zaměřen hlavně na svoji přepravu cisteren.To obdivované AWT bylo Bakalou urychleně prodáno po zpochybnění privatizace OKD.Opravdu schopnou společností je Metrans.
            Geniální Ťok se nyní pustí do privatizace poněkud větší a zapíše se do historie-ničit a devastovat je tak snadné….

            • Bratt: Vždycky záleží na vedení společnosti a na jejích zaměstnancích, podle toho ms firma výsledky. Nemyslím si, že ma stát podnikat, takže jsem pro prodej celého CD Cargo, ale zároveň by bylo vhodné, aby výnos z prodeje šel ve formě dividendy Českému státu a byl investovan do zkapacitneni a zrychleni železniční sítě v závislosti na využití tras vlaky.
              To jestli novy majitel bude investovat do CD Cargo nebo jej vybrakuje je v zásadě jedno. Nebot v druhém případě železniční dopravu převezmou ostatni dopravci.
              Ten hlavní přínos bude zlepšení infrastruktury a tim přilákání dalších dopravců, lidí a nákladu.

        • „Celá devadesátá léta byla obrovskou ranou pro ekonomiku státu.“

          Devadesátá léta byla naopak obrovskou záchranou ekonomiky státu. Kradlo se? Ano. Privatizovalo se za dosti pochybných podmínek? Ano. Ale jedno je podstatné – socialistická a zcela nefunkční ekonomika, která by nikdy nemohla na otevřeném trhu obstát konkurenci, se úspěšně transformovala na fungující kapitalistickou ekonomiku. Transformace navíc byla jednou z nejvíce efektivních z celého postkomunistického bloku, což je mimochodem jeden z důvodů, proč se u nás v roce 2000 konalo zasedání MMF.

          Nechápu, že stále někteří lidé mají potřebu operovat s tím, jak ČR v devadesátých letech přišla o nějaké „rodinné stříbro“ a vše se snad změnilo k horšímu. Je třeba si uvědomit, že ačkoliv možná některé naše podniky patřily v době komunismu ve východním bloku ke špičce, západní konkurenci by skutečně z většiny neobstály, natož kdyby byly státem řízené.

          • Tak to se můžeme rovnou přejmenovat na Bundesland Tschechien a připojit se vedle na západ, když se vám líbí, že firmy, které na jednu stranu v danou chvíli byly v porovnání se západem zaostalé, ale na druhou stranu měly potenciál a mohly podpořit české know-how.

  • Nějak to připomíná klasickou českou školu privatizace. Řídit firmu broskví ke zdi, narvat investicemi na hranici splatitelnosti a pak výhodně prodat. Když je ta firma moc vidět, tak aspoň salámovou metodou, jako u ČSA.

  • Duo blbý a blbější (Ťok & Kupec) přivedou dráhu za těch pár let do takových sra*ek, že už se z nich nikdy nevyhrabe. Je to netankuje, oni půjdou škodit zase o dům dál…

    • Na takový věci měl český národ experta luft-Tvrdíka, ale asi nemá čas… . Že by příprava celých ČD k prodeji, nějakému spasiteli?

Newsletter

Partneři


Výběr editora