Budoucnost veřejné dopravy ve středních Čechách. Do podcastu přijde šéf IDSK Šponar, můžete se ptát

Motorový vůz 810 v barvách PID. Pramen: České dráhyMotorový vůz 810 v barvách PID. Pramen: České dráhy

Veřejnou dopravu ve Středočeském kraji čekají změny. Chystá se zdražení i útlum provozu na vedlejších tratích.

Pražská integrovaná doprava (PID) je díky expanzi ve Středočeském kraji aktuálně nejrychleji rostoucím integrovaným dopravním systémem v Česku a okamžik, kdy budou do systému PID zapojeny všechny linky Středočeského kraje, se rychle blíží.

Od letošního 7. června stojí v čele IDSK Zdeněk Šponar. Vedení organizátora přebírá v okamžiku, kdy kraj otevřeně říká, že náklady na dopravní obslužnost dosáhly neudržitelné výše, v pokladně chybí dostatek finančních prostředků a k tomu se celý systém veřejné dopravy kvůli pandemii potýká s úbytkem cestujících, a tedy i s propadem tržeb. Navíc čeká cestující ve středočeských integrovaných spojích od 1. srpna po deseti letech zásadní zdražení jízdného. Ceny jízdenek PID ve vnějších pásmech vzrostou v průměru o 25 %.

Kolik vlastně stála Středočeský kraj ve veřejné dopravě pandemie? Jak se budou v systému hledat úspory? Skončí skutečně letos v prosinci provoz vlaků s cestujícími na některých středočeských lokálkách? Co přinesou nové standardy dopravní obslužnosti a jak na ně zatím reagují starostové? Připravuje se sloučení IDSK a ROPID tak, aby měl systém PID jen jednoho organizátora? Jak bude vypadat barevné řešení Středočeských vlaků a autobusů? Dočkáme se skutečně tramvají, které pojedou z Prahy do Středočeského kraje?

Tato a další témata otevřeme tento týden při natáčení dalšího dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz, jehož hostem bude právě nový ředitel IDSK. Své otázky mu můžete v diskusi k tomuto článku pokládat až do úterního večera. Rádi z vašich dotazů několik pro našeho hosta vybereme.

ZE ZDRAVOTNÍCH DŮVODŮ BYLO STŘEDEČNÍ NATÁČENÍ ZRUŠENO, PODCAST BUDE POŘÍZEN V JINÉM TERMÍNU.

O Zdeňku Šponarovi (57)

Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy a už během studií pracoval v informačních systémech a službách pro cestující na pražském letišti. Po škole začínal v obchodním úseku tehdejších Československých aerolinií, u kterých nakonec zůstal téměř 20 let a řídil například zahraniční zastoupení aerolinií v Německu a na západním Balkánu. Po odchodu z leteckého byznysu přijal nabídku řídit společnost Zetor Deutschland GmbH a rozšířit její prodejní a výrobní působnost o teritorium Rakouska a Švýcarska. Po návratu do Česka se stal součástí tehdy vznikajícího systému Integrované dopravy Středočeského kraje, kterou spoluzakládal. Letos na začátku června ho Rada Středočeského kraje jmenovala ředitelem IDSK.

Tagy IDSK Středočeský kraj Zdeněk Šponar
214 komentářů