Budoucí radní pro dopravu v Praze: chystáme krizový plán, připravte se na opravy

Adam Scheinherr, náměstek pro dopravu v Praze. Foto: Libeňský most Nebourat a NerozšiřovatAdam Scheinherr, náměstek pro dopravu v Praze. Foto: Libeňský most Nebourat a Nerozšiřovat

Adam Scheinherr bude s největší pravděpodobností novým radním v Praze pro dopravu. V rozhovoru pro Zdopravy.cz, který vznikal e-mailem, odhaluje

Adam Scheinherr bude s největší pravděpodobností novým radním v Praze pro dopravu. V rozhovoru pro Zdopravy.cz, který vznikal e-mailem, odhaluje hlavní priority v pražské dopravě i některé své záměry, které vzbudily silné reakce, například autobusy na magistrále. Podle jeho slov je hlavním cílem zredukovat počet aut, které do Prahy jezdí.

Je už v koalici nějaká shoda v programu, jaké budete mít hlavní priority v oblasti dopravy? Kolik procent z programu Praha sobě bude v programu koalice v oblasti dopravy?

Na programu se všechny tři koaliční strany shodly bez problémů, protože měly stejné priority. Základním principem je odlehčit Pražanům – těm, kdo chodí po ulicích, řidičům v autech, i lidem v MHD. Střednědobé priority jsou kompletní synchronizace světelných křižovatek a výstavba P+R parkovišť. Na okrajích města tak zůstane část aut, která dnes jezdí do centra a pro ty, kdo do centra pojedou, uděláme dopravu plynulejší. To ale vyřeší problém Prahy jen z menší části. Dlouhodobé řešení je samozřejmě vnitřní městský okruh a ve spolupráci se státem dobudování vnějšího okruhu, stejně jako kvalitnější MHD s návazností na dopravu ze Středočeského kraje. Dále je to nutnost budování nových tratí, obzvláště na letiště a do Kladna, a rekonstrukce těch současných.

Zkuste prosím pojmenovat pět největších problémů, které dnes vidíte v pražské dopravě.

Fakt, že do města jezdí příliš aut, která by zde být nemusela. Samotným řidičům by odlehlo, kdyby mohli Prahu objet. Podinvestovaná současná infrastruktura. Všem nám to zkomplikuje život, ale rekonstrukce budou muset v následujících čtyřech letech být všedností. Je to nutné udělat pro dalších několik desetiletí. Nedostatečně synchronizované světelné křižovatky a tedy málo plynulá doprava. Podinvestovaná MHD – málo řidičů, desítky let staré tramvaje a autobusy, do nichž staří lidé nemohou pořádně nastoupit a v létě se v nich pečeme, chybějící tramvajové tratě a metro D. Budování dopravních staveb salámovou metodou a bez jasné koncepce, aby systém již po částech fungoval a postupně vytvářel jasný celek.

Velmi rozdílné názory se současným vedením máte například u Libeňského mostu. TSK prosazuje jeho zbourání s tím, že oprava nic neřeší. Jak chcete tento střet řešit? Jste přesvědčeni, že opravdu není nutné nic bourat?

Naše koalice se jasně shodla, že Libeňský most bourat nebudeme. Vedení TSK má sice jiný pohled , ale u mostařů má naopak rekonstrukce podporu. Nový most musí být naopak postaven mezi Podolím a Smíchovem, jde o takzvaný Dvorecký most.

Máte připraven nějaký krizový plán pro případ, že dojde k prudkému zhoršení stavu jiných mostů?

Krizový plán začneme okamžitě po nástupu na radnici připravovat. Základem je v tuto chvíli vždy zvolit rychlé řešení – opravy, které most alespoň na nějakou dobu zprovozní. Bourání je až ta poslední možnost v případě neopravitelnosti. Jak už jsem zmínil, musíme také začít rychle stavět další mosty, na které bude možné dopravu v případě problému převést. Možné řešení jsou samozřejmě také dočasné mosty.

V programu mluvíte o zavedení autobusů na magistrálu. Měly by vyhrazený pruh nebo by jezdily v běžném provozu? Neobáváte se, že vzhledem k provozu na magistrále bude složité dodržovat jízdní doby?

Chceme prověřit možnosti zavedení nových linek, ty ale musí být spolehlivé a efektivní, proto se musí nejdříve zjistit možnosti provozu. Mohly by jezdit například od P+R parkovišť či mezi Holešovicemi a Nemocnicí Na Bulovce.

Vlastníte auto a jak často ho pro cestování po Praze využíváte? Jak se jinak po Praze nejvíce pohybujete?
Pracuji v jaderném ústavu v Řeži a tak jezdím nejčastěji vlakem a MHD nebo využívám služební automobil.

Ptám se proto, že velkým tématem v Praze je parkování. Jak ho chcete řešit, čeká současný systém změna nebo to necháte na městských částech?

Prioritou je vybudování P+R parkovišť, aby Středočeši nezabírali místa Pražanům. Celý systém parkování se pak bude muset aktualizovat a dále rozšiřovat do dalších městských částí. Jak bude systém vypadat, ale oznámíme až po dohodě v koalici.

Jak chcete využít Vltavu pro dopravu? Lze nějak specifikovat plány na vodní tramvaje?
Rádi bychom udělali pilotní projekt. Jednoduše řečeno, necháme jednu vodní tramvaj nějakou dobu jezdit a uvidíme, jak ji Pražané budou využívat. Evropská velkoměsta, která mají řeku, ji běžně využívají pro dopravu svých obyvatel. Praha je v tomto výjimka a řeka slouží téměř výhradně jako atrakce pro turisty. To je velká škoda.

Budete podporovat stávající plány SŽDC u kolejového napojení na Letiště Václava Havla nebo budete řešit opět prodloužení metra či tramvaje na letiště?
Nemyslíme si, že je nutné utratit peníze Pražanů za drahé metro. Většina metropolí svá letiště obsluhuje příměstskou železnicí, a to je také směr, kterým půjdeme.

Je nějaký z velkých dopravních projektů v Praze, kde chcete provést revizi záměru?
Nechme prosím odpověď na tento dotaz na chvíli, kdy reálně nastoupím do úřadu a vše projednám s kolegy.

Jaké změny chcete provést v městských organizacích, které řeší dopravu – zejména TSK, DPP a Ropid. Jak jste spokojen s jejich fungováním?
I když jsem byl v rámci svých dosavadních aktivit s těmito organizacemi v kontaktu, čeká mne nějaké úvodní období, abych se s nimi seznámil v detailu. Obecně ale chceme udělat to samé, co v Praze 7: organizace musí fungovat efektivně, rychle a pro Pražany. Podíváme se, kde jsou díry, kterými zbytečně odtékají peníze, a ušetřené prostředky dáme na potřebné věci – tedy například na nové tramvaje či autobusy.

Některá jména už padají. Mluví se například o nástupu Miloslavy Pošvářové, známé kritičky dopravního stavitelství, do TSK. Jednáte s ní?
O angažmá paní Pošvářové neuvažuji a není to ani do budoucna pravděpodobné.

Jaké plány máte s metrem D, počítáte s původním trasováním?
U metra D příliš variant není, nepředpokládám, že by došlo k nějakým zásadním změnám.

Tagy Adam Scheinherr Praha sobě radní pro dopravu
27 komentářů