Autobusy Doprava ve městě Informační technologie Infrastruktura Trolejbusy Zprávy

Budějovická MHD zavede placení kartou ve vozech. Papír nebude třeba

Elektrobus, MHD České Budějovice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
U Masných krámů v Budějovicích busy už neuvidíte. Vadily majitelům domů.. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Českobudějovická MHD se po loňské rekordní obnově vozového parku letos soustředí na technologickou nadstavbu. Dopravní podnik města České Budějovice (DPMČB) aktuálně vypsal zakázku na dodávku sady systémů, které mimo jiné nabídnou cestujícím možnost platby kartou ve vozidle, aniž by k tomu potřebovali ještě papírovou jízdenku.

„Předmětem plnění veřejné zakázky je provedení díla spočívajícího v dodávce a montáži řídícího, informačního, odbavovacího a komunikačního systému městské hromadné dopravy v Českých Budějovicích,“ zveřejnil podnik ve veřejném věstníku. Odhadovaná cena zakázky je 61 milionů korun. Systém by měl být zaveden na přelomu letošního a příštího roku.

„Všechny tyto telematické systémy přinesou cestujícím vyšší kvalitu, spolehlivost a atraktivitu služeb MHD, dopravci pak nástroje pro efektivnější řízení dopravy,“ uvedl vedoucí útvaru obchodu DPMČB Viktor Lavička.

Co je součástí zakázky DPMČB:

Odbavovací systém
Pro veřejnost nejvíce viditelná část celého projektu, která spočívá v osazení nových odbavovacích terminálů do každého vozu MHD. Tyto nové terminály umožní bezhotovostní platbu jízdného bezkontaktní platební kartou. Při tomto způsobu placení nebude mít cestující žádnou papírovou jízdenku a přepravní kontrola bude probíhat přiložením karty terminálu revizora a online ověřením platnosti virtuální jízdenky. Od ostravského modelu je tento systém trochu odlišný – na rozdíl od Ostravy není nutné přikládat kartu při nástupu i výstupu, ale stačí si zaplatit jízdné při nástupu a po dobu platnosti zakoupené jízdenky již není třeba nic dalšího řešit, a to ani při případném přestupu do jiného vozu. Konzervativní cestující nemusí mít obavu – zároveň zůstane zachována možnost použití tradiční papírové jízdenky.

Radiová síť pro hlasovou i datovou komunikaci
Využití pro hlasovou komunikaci mezi dispečinkem a řidiči i dalšími provozními pracovníky, ale také pro přenos dat mezi vozidly a dispečerským řídicím systémem. Radiové datové přenosy umožní mimo jiné komunikaci mezi vozidly a světelnými křižovatkami ve městě pro dynamickou preferenci MHD při jejich průjezdu.

Dispečerský řídicí systém
Nástroj pro dispečery i další pracoviště s pokročilými funkcemi pro operativní řízení i pro analytické a statistické potřeby. Umožní nejen dohled nad aktuální polohou všech vozidel, který je k dispozici již nyní, ale díky modernizaci palubních jednotek poskytne i nové nástroje jako např. pro automatizované zasílání odklonových tras a pokynů řidičům přímo na obrazovku v jejich kabině, automatické hlídání návazností apod. Součástí bude i nové řešení řízení pro elektronické zastávkové panely pro zvýšení jejich přesnosti a spolehlivosti.

Palubní řídicí systém vozidel MHD
Nové palubní jednotky pro provozní informace pro řidiče, kterým poskytnou pohodlné zobrazení a ovládaní na dotykových displejích a také nové funkce pro komunikaci s dispečinkem.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Pitrys
Host
Pitrys

Pokud je v Budějovicích jenom jeden druh jízdenky tak není při výstupu nutné pípat, to je logické. V Ostravě je to nutné aby se vědělo, zda jste se časově „vlezl“ do levnější jízdenky nebo ne.

Hans
Host
Hans

Opravdová revoluce bude, až nebude papír potřeba na záchodě!

AAA
Host
AAA

Levá ruka?

AAA
Host
AAA

Popř. tři mušličky

Ondřej
Host
Ondřej

V Ostravě též není potřeba pípat výstup. Pouze v případě, že cesta trvá méně než deset minut, tak pípnutí při výstupu zlevní jízdu.

PetrD
Host
PetrD

Ale je nutné vždy pipat vstup. To ma tu výhodu, ze na jízdenku za 20Kc můžete pul hodiny jezdit a prestupovat a pri posledním nástupu kdyz je to do te pul hodiny, tak můžete jet az na konečnou daneho spoje. Cili kdyz je zpoždění, tak mate tu výhodu, ze můžete byt v tom vozidle dele nez kdyby jste byli omezeni nějakou časovou jizdenkou.

Pitrys
Host
Pitrys

I nad půlhodinu? Přece existuje ještě hodinová za 30 a potom i celodenní. Někde jsem tuším četl, že při neodpípnutí se to načítá až do té celodenní…

PetrD
Host
PetrD

Žádná hodinová elektronická jízdenka neexistuje. Doporučuji prostudovat https://www.dpo.cz/pro-cestujici/jizdne-dp/ceny-jizdenek/jednotlive-elektronicke-jizdenky.html Ten čas na poslední přestup je 45 minut (myslím že to zvýšili z původní půlhodiny). Takže za 20Kč můžete 45 jezdit a přestupovat jak chcete a pokud od 45. minuty sedíte v nějakém vozidle, tak můžete dojet na konečnou (ikdyby to trvalo hodinu a víc). Při výstupu se pípá jen v případě, že jedete jednu jízdu do 10 minut bez dalšího přestupu. Aby to nebylo tak jednoduché tak je ještě rozdíl jestli platíte platební kartou a nebo ODISkou(IDS karta v MSK). U platební karty jste zastropováni cenou celodenní jízdenky u odisky ne.… Číst vice »

Pitrys
Host
Pitrys

Aha, mi šlo o platební kartu.

Partneři