Brno jako zlatý mýtný důl. Lukrativního úseku D1 u Prahy se stát zbavil

Kamion na I/3 v Miličíně. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářKamion na I/3 v Miličíně. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Méně než 100 mýtných úseků zaznamenal mýtný systém u vozidel z Kanady, Afghánistánu, Monaka a Saúdské Arábie.

Dopravci státu loni zaplatili na mýtném rekordních 14,85 miliardy korun, což je meziročně o 4,6 procenta více (v roce 2021 mýtné vyneslo 14,2 miliardy korun). Provozovatelská společnost CzechToll pro deník Zdopravy.cz odhalila nejvýnosnější úseky českých dálnic a silnic I. třídy.

Za zlatý důl by se dalo označit okolí Brna. Absolutně nejvíce transakcí zaznamenal loni CzechToll mezi křižovatkami Brno-Centrum a Brno-Jih. V obou směrech zaúčtoval přes šest milionů mýtných transakcí, vybrané mýtné překročilo za celý rok 61 milionů korun.

Druhý nejvytíženější úsek z hlediska silniční nákladní dopravy je rovněž na D1, a to mezi křižovatkami Modletice a Doubravice u Prahy. V obou směrech zaznamenal mýtný systém 5,7 milionu transakcí s výběrem 22,4 milionu korun.

Třetí místo drží opět Brno, kde mezi sjezdy Brno-Západ a Brno-Centrum bylo loni zaznamenáno 5,2 milionu mýtných transakcí s předepsaným mýtným 96,5 milionu korun. Z hlediska finančního je to místo první.

A Brno jednoznačně vede i mezi silnicemi I. třídy. Nejvýnosnější je I/52 jižně od Brna, toto prvenství se nezměnilo od spuštění satelitního mýtného systému v prosinci 2019. Ve směru z Brna mezi Modřicemi-Sever a Modřicemi-Jih bylo zaznamenáno 1,2 milionu mýtných transakcí (mýtné 1,4 milionu Kč), v opačném směru na Brno pak mezi Modřicemi-Jih a Brnem také 1,2 milionu mýtných transakcí, ale s ohledem na délku úseku činil výběr 5,3 milionu korun.

Nejméně vytížený úsek z hlediska vozidel nad 3,5 tuny leží na dálnici D1 u Lipníka nad Bečvou. Na mýtném úseku D01-049 projelo v roce 2022 v obou směrech lehce přes 290 tisíc vozidel, na mýtném uhradila celkem 12,4 milionu korun.

Nejméně vytížené úseky silnic I. třídy, kde bylo zaznamenáno v jednom směru mezi 52 a 57 tisíci pohybů, leží na silnicích I/12 (mezi hl. m. Prahou a Úvaly), na I/47 mezi Hulínem, Bílany a Kroměříží, a na silnici I/43 u Svitav.

Za zmínku stojí, že se stát aktuálně zbavil velmi lukrativní části dálniční sítě, když do majetku hlavního města Prahy převedl prvních pět kilometrů D1. Nedávno opravená šestipruhová dálnice se s příchodem ledna proměnila v místní silnici I. třídy, rychlost zde byla snížena na 110 km/h a mýto se přestalo vybírat. Mýtný systém přitom loni zaznamenal mezi Spořilovem a Průhonicemi více než 6,3 milionu mýtných transakcí s celkovým výběrem 72,7 milionu korun.

Šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl označil ve svém podcastu dar Praze za logický krok, který vychází z principu, že komunikace uvnitř velkého pražského okruhu (na území města) mají patřit městu.

Výběry mýta podle zemí – top 10 zemí podle registrační značky vozidla:

Kód země Země Počet Mýtné
CZ Česká republika 691 652 001 7 194 783 682
PL Polsko 176 156 061 2 886 796 536
SK Slovensko 73 969 940 1 312 143 902
RO Rumunsko 36 914 136 905 000 074
HU Maďarsko 30 736 749 696 703 331
BG Bulharsko 13 403 934 330 605 217
RS Srbsko 12 211 157 327 046 214
LT Litva 12 986 201 242 659 524
DE Německo 12 220 881 184 790 494
TR Turecko 6 019 866 158 305 003

Pramen: CzechToll

Méně než 100 mýtných transakcí zaznamenal mýtný systém u vozidel z Kanady, Afghánistánu, Monaka a Saúdské Arábie.

Tagy czechtoll D1 I/52 mýtné ŘSD
44 komentářů