Brněnský dopravní podnik omezí investice, složí méně Draků i škrtne některé opravy

Brněnská tramvaj EVO2 (Drak). Pramen: DPMBBrněnská tramvaj EVO2 (Drak). Pramen: DPMB

Provoz v Brně omládne o nové trolejbusy, začne velká stavba vratné smyčky v Pisárkách.

Dopravní podnik města Brna (DPMB) omezí kvůli rostoucím nákladům a udržení ceny jízdného své plánované investice na příští rok. Projeví se jak odložením některých stavebních akcí, tak i škrty v nákupu nových vozidel.

Omezení se projeví například v počtu dodaných tramvají EVO 2, které DPMB přezdívá Drak. Montuje si je sám ve svých dílnách z komponentů od Krnovských opraven a strojíren. Z původně plánovaných osmi budou nakonec příští rok hotové jen čtyři. Na konci roku 2024 má mít Brno 41 Draků, aktuálně jich je hotových 25.

DPMB dál shání peníze na pořízení nových tramvají Škoda 45T. K první tramvaji přibudou do konce roku čtyři další. Rámcová smlouva je na 40 kusů, město ale na jejich pořízení zatím nemá peníze. „Další tramvaje tohoto typu budeme pořizovat podle aktuálních finančních možností. Stále hledáme vhodnou dotační příležitost, abychom mohli za tuto cenu pořídit tramvají co nejvíce,“ vysvětlil generální ředitel DPMB Miloš Havránek. Ve hře je i možnost úvěru od Evropské investiční banky.

Nové trolejbusy ze stavebnice i kompletně hotové

Modernizace čeká příští rok vozový park trolejbusů. I ty si DPMB vyrábí ze stavebnice od SOR Libchavy. Jde o trolejbusy SOR TNS 12, které se montují ve vozovně v Komíně. Příští rok jich nakoupí deset.  Protože trolejbus typu TNS 12 není pro provoz v ČR (a ani nikde jinde) homologován, čeká první vůz několik zkoušek a revizí všech systémů. Následně vyjede do zkušebního provozu bez cestujících, ve kterém musí odjezdit 10 tisíc km. „V optimistickém výhledu by mohl svézt první cestující na přelomu zimy a jara. Druhý vůz tyto jízdy absolvovat nemusí, bude tedy čekat na „zelenou“ pro první vůz a do provozu s cestujícími by se tak vydaly společně,“ řekl generální ředitel DPMB Miloš Havránek. Cena za 10 skládaček je 80 milionů korun.

Dopravce také využije rámcové dohody na dodávku parciálních trolejbusů Škoda 32 Tr. Do Brna by desítka nových vozů měla dorazit během druhého čtvrtletí příštího roku. Dopravní podnik za ně zaplatí 118 milionů Kč. Nové trolejbusy v provozu nahradí vozy 14Tr a 21Tr.

Úspory přinutily proškrtat i plánované stavební investice. Letos půjde do oprav tratí, kabelových tras a dalších objektů až 577 milionů korun. Na některé projekty má přislíbenou dotaci od města Brna. Na letošní rok plánoval DPMB investice v součtu přes 1,5 miliardy korun.

Přehled hlavních akcí

Modernizace tramvajové trati Vídeňská v úseku Bohunická – Moravanské Lány

Celková modernizace tohoto úseku bude spočívat především v kompletní rekonstrukci kolejového roštu a sanace podloží včetně odvodnění. Díky použití moderních odhlučňovacích prvků dojde ke snížení hlučnosti z tramvajové dopravy. Součástí stavebních úprav je i úplná změna systému trolejového vedení a rekonstrukce napájecích kabelů. „Díky modernizaci tratě budou tramvaje v tomto úseku jezdit rychlostí 60 km/hod., čímž dojde ke zkrácení dojezdových časů,“ vysvětlil dopravní ředitel DPMB Jan Seitl.
Termín: červen–září 2023, výluka MHD červenec–srpen 2023
Cena: 130 milionů Kč
Tato stavba se uskuteční, pouze pokud na ni DPMB najde vhodnou investiční dotaci.

Stavba vratné smyčky v Pisárkách

V roce 2023 DPMB zahájí stavbu dlouho připravované vratné tramvajové smyčky v oblasti zastávky Lipová. Vybudování smyčky umožní zrušit zbytečné manipulační jízdy tramvají, které se na cestě do pisárecké vozovny ze směru od Bystrce musí jezdit otáčet až na Mendlovo náměstí. „Realizací toho projektu tak dojde k časovým i finančním úsporám, které jsme vyčíslili až na 6 miliónů korun ročně,“ dodal Seitl. Součástí stavby je i kompletní vybudování nového kolejového rozvětvení ve vozovně Pisárky a úprava zpevněných ploch pro odstavování tramvají.
Termín: předpokládané zahájení výstavby v lednu 2023 a dokončení v létě 2024
Cena: v roce 2023 by mělo být proinvestováno přibližně 320 milionů Kč

Přístřešky a bezbariérové zastávky

V plánu má DPMB přestavbu dvou zastávek a doplnění dvanácti přístřešků. Přestavby na bezbariérové se dočkají zastávky Antonínská v obou směrech a zastávka Pionýrská ve směru z centra. Přístřešky dopravce doplní nejen na těchto zastávkách, ale také například Rakovecká-smyčka nebo Výstaviště, hlavní vstup ve směru z centra. Do nových bezbariérových zastávek a přístřešků dopravní podnik v roce 2023 investuje cca 13 milionů Kč.

Tagy brno Dopravní podnik města Brna
42 komentářů