Bratislava má nová pravidla pro zastávky, z nástupišť zmizí asfalt

Tramvaj Škoda ForCity Plus, Bratislava, foto: Zdopravy.cz/Josef PetrákTramvaj Škoda ForCity Plus, Bratislava, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Velký důraz bude nově kladen na rozmístění prvků pro lepší orientaci cestujících se zrakovým postižením.

Metropolitní institut Bratislavy (MIB) dokončil dokument s názvem Principy a standardy povrchů nástupišť MHD, který nastavuje pravidla pro jejich jednotnější vzhled. Podle nového manuálu by žádné z 1 300 bratislavských nástupišť nemělo být z asfaltu. Dokument definuje materiály povrchů nástupišť MHD podle jednotlivých městských zón. Co nejvíce nástupišť na území Bratislavy se má dláždit. Výhodou dlažby je podle MIB její udržitelnost, estetičnost, snadná opravitelnost, nenáročná údržba, propustnost vody a fakt, že se nepřehřívá jako asfalt.

„Nová pravidla vznikají v době velké obnovy zastávek MHD v našem městě. První změny, které vedou k lepší podobě veřejných prostor, vidíme již nyní. Jde například o nedávno zrekonstruované tramvajové zastávky Pionierska, Riazanská, Mladá garda, Nám. Biely kríž nebo Stanica Vinohrady na Račianské ulici, na kterých se jako na jedněch z prvních uplatnilo několik principů z našich manuálů. Ukázkovou modernizací prošla i autobusová zastávka na Šafárikově náměstí. Zmíněná nástupiště jsou správně vydlážděna a nepůsobí rušivě. Různé prvky zastávky, jako označníky, přístřešky a odpadkové koše, jsou osazovány standardizovaně, díky čemuž se zastávky vizuálně sjednotily. Jsem přesvědčen, že lidé, kteří se na zastávkách sdružují, si zaslouží vyšší kvalitativní a estetický standard,“ uvedl Roman Žitňanský, ředitel Sekce veřejných prostor z MIB.

Důležitým prvkem nástupišť má být nově umístění prvků pro lepší orientaci cestujících se zrakovým postižením. Aby byly tyto prvky co nejefektivnější, jejich rozmístění bude na autobusových a tramvajových nástupištích rozdílné. Manuál popisuje různé modelové situace, ve kterých je někdy nástupiště součástí chodníku, zatímco jindy se nachází na samostatném ostrůvku. V minulosti se ke vzhledu nástupišť, jejich povrchům a právě k prvkům pro slabozraké přistupovalo nekoncepčně, což podle MIB působilo rušivě a mohlo vést k nebezpečným situacím.

Jednotný vzhled ulic bez vizuálního smogu a bariér

MIB dokončil od svého vzniku 18 principů a standardů na různé prvky veřejného prostoru, jako jsou lavičky, pouliční osvětlení nebo zeleň. Dokumenty jsou součástí Manuálu veřejných prostor a dohromady tvoří koncepční pravidla, jak by se měly veřejné prostory ve městě tvořit a obnovovat. Docílit se tím má jednotného vzhledu ulic bez vizuálního smogu a bariér.

„Po sjednocení vizuálních prvků na zastávkových označnících a unifikaci přístřešků přichází na řadu vizuální a funkční sjednocení zastávky jako celku. Na vzniku tohoto dokumentu spolupracovali i naši kolegové z bratislavského dopravního podniku (DPB) a mnoho standardů již využíváme v praxi při Programu obnovy a doplnění přístřešků v celém městě,“ doplnil Martin Rybanský, předseda představenstva DPB.

S manuálem Principy a standardy povrchů nástupišť MHD pracují městské organizace, především Dopravní podnik Bratislava (DPB), který zastřešuje výměnu většiny zastávek ve městě. Manuál obsahově doplňuje dokument, který MIB vydal loni a který řešil samotné zastávky MHD a přístřešky z hlediska tvaru, velikosti či vhodného umístění.

Tagy Bratislava MIB mobiliář zastávky zastávky MHD
27 komentářů