Letectví

Bombardier se zbavuje turbovrutlových letadel, vyrábět je bude Viking Air

airBaltic létá mezi Rigou a Prahou s Bombardierem Dash 8 Q400. Foto: airBaltic
airBaltic létá mezi Rigou a Prahou s Bombardierem Dash 8 Q400. Foto: airBaltic

Kanadská průmyslová skupina Bombardier opouští další segment výroby letadel. Necelý rok poté, co prodala Airbusu výrobu nových letadel Cseries (nyní Airbus A220) firma oznámila, že se zbaví i výroby turbovrtulových letadel Q400 a veškerých licencí k modelům Dash. Jde o stroje, které dobře znají i cestující na pražském letišti.

Kupujícím je společnost Longview Aviation Capital, pod kterou patří výrobce letadel Viking Air. Firma v oznámení pro investory oznámila, že vstupuje do finální fáze jednání o prodeji, který má přinést zhruba 300 milionů dolarů. Součástí prodeje jsou veškeré licence k letadlům řady Dash 8 (verze 100, 200 a 300) a výrobní kapacita modelu Q400 v závodě Downsview v kanadském Ontariu. Firma se chce zaměřit výhradně na proudová letadla: kromě privátních tryskáčů na řadu CRJ (Canadian Regional Jet).

Výrobu turbovrtulových letadel převzal Bombardier od firmy deHavilland Canada, která začala v roce 1983 s výrobou regionálních letadel řady Dash, později je Bombardier přejmenoval na Q400. Do letadla s doletem zhruba 2000 kilometrů se vejde až 90 lidí, nasazuje se proto hlavně na regionální linky. V Praze je používá například Austrian pro lety do Vídně nebo Air Baltic. Výroba Q400 je pro Bombardier ztrátová, aktuálně má v zásobě jen 66 objednávek.

Viking Air už v minulosti koupil od Bombardieru a deHavillandu výrobu menších letadel Twin Otter, Beaver nebo požárního letadla CL-415. Svoji základnu má v Britské Kolumbii. 

4 komentáře

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Vlastně by bylo nejlepší, kdyby nechali všechny Q400 schodit do oceánu. S tímto letadlem jsme se prostě nekamarádili. Bohužel ho houfně nakoupil jak Austrian, tak i LOT, takže se mu prostě nevyhnu. A přitom pocitově je mi třeba ATR 42 nebo 72 velmi příjemné letadlo, ale v Q400 je mi prostě vždycky divně, až blivně. A bolí mě z něj hlava…

    • Což je zvláštní. Bohužel jsem neměl tu čest, ale papírově by Q400 měla mít lepší tlumení hluku od vrtulí než ATR.

      • No to antivlnění na tlumení zvuku třeba může být ten problém. Našel jsem dávnou diskusi, kde si také někdo s nickem ammunition stěžuje u Q400 na bolení hlavy. Tak pokud to není stejná osoba, tak má teda spolutrpitele….

        • Nene, toto bylo prvni misto, kde jsem si na Q400 postezoval (s vyjimkou mych pratel). Ale jsem rad, ze mi to „spolutrpitel“ potvrdil…

Newsletter

Partneři


Výběr editora