Benešův most v Ústí se začne opravovat nejdříve v roce 2024

Most Dr. Edvarda Beneše v Ústí nad Labem. Foto: RomanM82 /Wikimedia CommonsMost Dr. Edvarda Beneše v Ústí nad Labem. Foto: RomanM82 /Wikimedia Commons

Náklady na opravu přesahují 500 milionů korun.

Termín zahájení opravy Benešova mostu v Ústí nad Labem se kvůli chybějícímu stavebnímu povolení znovu prodlužuje. Soutěž na výběr zhotovitele stavby za více než půl miliardy korun začne v příštím roce. Řekl to krajský radní Tomáš Rieger (ODS). S opravou mostu přes Labe, který je v havarijním stavu, se původně počítalo už v roce 2020. Podle aktuálního stavu příprav začne nejdříve v roce 2024.

Projektovou dokumentaci má kraj, který Benešův most vlastní, již několik měsíců. „Brzdí nás stavební povolení. Podle posledních informací z ústeckého stavebního úřadu budou všechna vydána do 31. srpna,“ uvedl Rieger. Na začátku září kraj zadá dopracování projektové dokumentace, na to bude projektant potřebovat 20 týdnů. Z toho vyjde soupis prací, cena a harmonogram.

V příštím roce kraj vypíše nadlimitní veřejnou zakázku. „Přesnou cenu neznáme, vycházíme z ceny 501 milionů korun bez DPH, ale už teď je jasné, že to bude víc,“ řekl radní. Výběr zhotovitele může trvat čtyři až šest měsíců. Postavit se musí vedle mostu provizorní lávka, kam se přemístí všechny inženýrské sítě. S opravou mostu se začne nejdříve v roce 2024.

Omezená doprava

Most je podle odborníků ve velmi špatném stavu. Omezena je kvůli tomu doprava, v jednu chvíli po něm může jet pouze jeden autobus nebo trolejbus a pravidelně ho kontroluje statik. Lávka bude sloužit pěším i cyklistům. Auta a autobusy budou muset jezdit po nedalekém Mariánském mostu. Ten ale podle policie nezvládne veškerou dopravu mezi centrem a čtvrtí Střekov, kde žije 11 000 obyvatel.

S opravou mostu postaveného v letech 1934 až 1938 se počítalo už v roce 2020. Ústí nad Labem kvůli tomu pořídilo trolejbusy s bateriovým pohonem, které mohou jezdit i na trasách, na nichž není trolejové vedení. Dopravní podnik nedostal povolení postavit trakci přes Mariánský most, proto se rozhodl koupit hybridní trolejbusy, u nichž baterie vydrží zhruba na deset až dvanáct kilometrů.

Původní odhad nákladů na opravu byl 200 milionů korun. Rekonstrukce mostu je zařazena mezi projekty, na které by bylo možné čerpat peníze z Integrovaného regionálního operačního programu. Podle radního je velmi pravděpodobné, že peníze kraj získá. „Situace je nicméně taková, že most opravíme, i kdybychom peníze z IROPu nedostali,“ řekl Rieger.

Lávka pro pěší a cyklisty bude pouze provizorní. „Bohužel v této fázi to už změnit nemůžeme. Na tom, že to bude lávka nastálo, se mělo domluvit město Ústí s krajskou samosprávou před lety, když se začalo o opravě mluvit,“ podotkl krajský radní.

ČTK

Tagy Most Dr. Edvarda Beneše Ústecký kraj Ústí nad Labem
11 komentářů