Bavorsko soutěží dopravce, který bude jezdit i do Aše a Chebu. Zakázka zajímá i České dráhy

Motorový vůz Alstom Lint v barvách Oberpfalzbahn. Foto: OberpfalzbahnMotorový vůz Alstom Lint v barvách Oberpfalzbahn. Foto: Oberpfalzbahn

Bavorsko nepožaduje v soutěži nové vlaky, podmínkou je ale jasný personální plán, jak bude mít dopravce zajištěné strojvedoucí a další zaměstnance.

Bavorský objednatel veřejné dopravy Bayerische Eisehnbahngesselschaft (BEG) začal soutěžit nového dopravce pro provozní soubor Oberfranken (Horní Franky), jehož součástí jsou i vlaky končící v Česku. Nového dopravce hledá na patnáct let, vyjet má na konci roku 2023. Zakázka zajímá i České dráhy.

Jde o velký provozní soubor s rozsahem 5,4 milionu vlakokilometrů ročně, který dosud zajišťují tři dopravci: Agilis, Die Länderbahn a Erfurter Bahn. Pro srovnání: jde zhruba o šestinu dopravního výkonu celé sítě dálkových vlaků objednávaných tuzemským ministerstvem dopravy.

BEG oznámil vypsání zakázky na svých stránkách, tendr vypsal téměř tři roky před zahájením samotného provozu. Jde kompletně o provoz na neelektrizovaných tratích. Oproti stávajícímu stavu slibuje doplnění počtu spojů zejména mimo špičku. Dosud na těchto tratích dopravci najezdí kolem 5 milionů vlakokilometrů za rok.

Síť tratí provozního soubor OberFranken. Foto: BEG

Síť tratí provozního soubor OberFranken. Foto: BEG

Součástí zakázky je i trať z Hofu přes Selb do Aše a Chebu. Na této trase dosud jezdí pod značkou Oberpfalzbahn Die Länderbahn, na českém území jsou dopravcem České dráhy. BEG na trase plánuje celodenní dvouhodinový takt.

Nízkopodlažnost, klimatizace, wifi

BEG nepožaduje v soutěži nové vlaky: podmínkou je jejich nízkopodlažnost a klimatizace. Podle BEG by bylo vhodné do soutěže nabídnout i vozidla s alternativními pohony, současně ale připouští, že nabídka železničního průmyslu je v této oblasti dosud nedostatečná. Podmínkou je také wifi ve vlacích.

Po zkušenostech z jiných soutěží, kde start dopravců komplikoval nedostatek personálu, začal BEG požadovat už v podmínkách zakázky, aby byl včas zajištěn dostatek zaměstnanců. Důležitým parametrem bude například dostatečný počet záložních strojvedoucích. V soutěži musí firma představit plán, jak bude zaměstnance shánět a školit. „Provozovatel musí doložit, že může zajistit dostatečný počet zaměstnanců na začátku provozu i po dobu trvání smlouvy, uvádí BEG.

Už dříve uvedly České dráhy, že by rády expandovaly i do zahraniční dopravy v závazku veřejné služby. Žádost o licenci v Německu zatím nepodaly. Zájem o zakázku ale přesto mají. „České dráhy se zajímají o nabídkové řízení Bayerische Eisenbahngesselschaft (BEG) a zvažují všechny možnosti účasti v soutěži na zmíněný provoz pohraničních spojů. V tuto chvíli však nebudeme uvádět další podrobnosti,“ řekl mluvčí Českých drah Robert Pagan.

Tagy Bavorsko Bayerische Eisenbahngesellschaft BEG České dráhy Oberfranken Top
86 komentářů