Arriva má jistotu provozu u tří rychlíkových linek až do roku 2027

Motorová jednotka 845 společnosti Arriva vlaky a pendolino Českých drah ve stanici Praha hlavní nádraží. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czMotorová jednotka 845 společnosti Arriva vlaky a pendolino Českých drah ve stanici Praha hlavní nádraží. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Žádný jiný dopravce neměl o provoz dieselových rychlíků zájem.

Společnost Arriva vlaky je jediným dopravcem, se kterým ministerstvo dopravy jedná o nové smlouvě na provoz rychlíkových linek R21, R22 a R24. Během jednoho roku trvající notifikace neprojevil jiný dopravce zájem o provoz na těchto linkách. Během několika týdnů má být i jasno o tom, jak bude ministerstvo dopravy řešit provoz na linkách R26 a R27.

Protože nebyl v období jednoleté notifikace projeven zájem jiného dopravce, jednáme o obsahu smlouvy pouze s dosavadním dopravcem Arriva vlaky. Obdobným způsobem byly v loňském roce uzavřeny smlouvy na linkách R9 a R10 s dopravcem České dráhy, u nichž rovněž nebyla k dispozici alternativní nabídka jiného dopravce,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Brychta.

Termín pro podání nabídek uplynul na začátku ledna. Arrivě se tak vyplatila sázka na nejprve kratší smlouvu na tři roky, kterou získala u ministerstva dopravy v roce 2019. Nakonec bude mít pro ministerstvo dopravy podstatně delší kontrakt.

Ministerstvo může podle evropské legislativy zadat kontrakt takzvaným přímým zadáním. V případě Arrivy jde o linky R21 Praha – Turnov – Tanvald, R22 Kolín – Česká Lípa – Nový Bor a R24 Praha – Kladno – Rakovník. Na těchto výkonech by měly i nadále až do roku 2027 zůstat stejné jednotky řady 845. „Diskutujeme různé možnosti zvýšení kvality vozidel nasazených na těchto linkách,“ uvedl loni mluvčí Arriva vlaky Jan Holub.

U dvou rychlíkových linek se čeká s výběrem  na konec března

Nejasný je zatím osud rychlíkových linek R26 Praha – Příbram – České Budějovice a R27 Olomouc – Opava – Ostrava. U obou končí smlouva letos v prosinci, rozhodnuto o dopravci ale zatím není. V prvním případě na trase jezdí Arriva, v druhém Českém dráhy.

Ministerstvo dopravy poslalo notifikaci na uzavření nové smlouvy pro tyto linky teprve loni. „Vzhledem k tomu, že jednoletá lhůta od zveřejnění základních informací k přímým zadáním v Úředním věstníku EU uplyne 26. března, bude moci být o dalším postupu při sjednání smluv o veřejných službách na linkách R26 a R27 rozhodnuto až po uvedeném termínu,“ dodal Brychta. Pokud přijde nabídka od jiného dopravce, ministerstvo přistoupí k takzvanému rozstřelu a bude se rozhodovat především podle ceny.

Společně s rychlíkovou linkou R14 Ústí nad Labem – Liberec – Pardubice skončí všechny smlouvy na provoz rychlíků s motorovými jednotkami v roce 2027. Poté už bude muset ministerstvo dopravy vybírat dopravce v otevřené soutěži.

Tagy Arriva vlaky České dráhy linka R21 Praha - Tanvald linka R22 Kolín - Nový Bor Linka R24 Praha - Rakovník linka R26 Praha - Písek - České Budějovice linka R27 Ostrava - Krnov - Olomouc Ministerstvo dopravy
206 komentářů