Alstom zkusí vodík i v nákladní dopravě, má pohánět vlaky s balenou vodou

Představa Alstom o vodíku v nákladní dopravě: vagón s vodíkem za elektrickou lokomotivou. Foto: AlstomPředstava Alstom o vodíku v nákladní dopravě: vagón s vodíkem za elektrickou lokomotivou. Foto: Alstom

Vodík v "tendru" za lokomotivou má znamenat konec dieselových hnacích vozidel.

Výrobce balené vody Nestlé Waters France má být první firmou na světě, která pro přepravu svého zboží použije nákladní vlak poháněný vodíkem. Na inovativním řešení se firma dohodla s výrobcem kolejové techniky Alstom a společností Engie.

Vlaky mají přepravovat vodu ze závodu ve Vosges. Alstom počítá s vagónem umístěným za lokomotivou, v kterém bude umístěn generátor vodíku. Řešení svým způsobem připomíná parní lokomotivy s tendrem, v kterém si vozily uhlí. Zásadním rozdílem ale budou nulové emise. Vodík z vagónu bude pohánět lokomotivu na tratích, které nejsou elektrifikované. Projekt má přispět ke snížení emisí CO2 a přepravu na dlouhé vzdálenosti i tam, kde vlak nejede pod trolejemi. Nebude tak nutné přepřahat na dieselovou lokomotivu. Nestlé Waters vozí po železnici vodu značky Vittel zejména do svých hlavních distribučních center.

První vlak s novým řešením vodíkového pohonu má vyjet v roce 2025. Má pomoci postupně nahradit dieselové lokomotivy. Detailněji Alstom plán na vodíkový vlak popsal v tiskové zprávě.

Vodíkem v nákladní dopravě chce využít také Pesa Bydgoszcz, která vyvinula lokomotivu na vodík. Bude sloužit ale hlavně pro posuny, nikoliv pro traťové výkony.

Tagy alstom Engie Nestlé Waters vodíková mobilita vodíkový vlak
72 komentářů