Automobily Infrastruktura Zprávy

Alkohol za volantem v číslech. Vláda zamítla pokusy tolerovat řidiče pod vlivem

Dopravní nehoda. Ilustrační foto: Policie ČR
Dopravní nehoda. Ilustrační foto: Policie ČR

Celkem 62 lidí loni zahynulo v Česku při nehodách, které způsobili řidiči pod vlivem alkoholu. Meziročně tak počet mrtvých při nehodách, kde je příčinou předchozí konzumace alkoholu řidičem, stoupl o 14. Celkem tak alkohol stojí za 11 procenty všech úmrtí na českých silnicích. Ukazují to statistiky nehodovosti zpracované Besipem.

Počet usmrcených lidí při nehodách způsobených řidičem pod vlivem alkoholu dlouhodobě klesá. Tento pozitivní trend by podle odborníků mohl díky nulové toleranci alkoholu za volantem pokračovat: vláda totiž na svém posledním zasedání odmítla návrh poslanců ODS na změnu zákona o provozu na pozemních komunikacích, podle které by mohli řidiči jezdit až do půl promile alkoholu v krvi. Odborníci na bezpečnost silničního provozu se proti takové toleranci dlouhodobě staví.

Vliv alkoholu na nehodovost v Česku zmapovaly v rozsáhlé studii Besip a Centrum dopravního výzkumu.

„Nehody zapříčiněné alkoholem vykazují více než 2,5krát vyšší závažnost smrtelných následků ve srovnání s celkovým průměrem. Nejvyšší závažnost následků se vyskytuje u nehod, při kterých byla zjištěna hladina alkoholu v krvi viníka v rozmezí 0,81 až jedno promile, nadprůměrnou závažnost však vykazují i nehody při minimálním obsahu alkoholu v krvi do 0,24 promile,“ podotkl Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu, který se dlouhodobě této problematice věnuje.

Nejčastějšími faktory spolupůsobícími při vzniku dopravních nehod pod vlivem alkoholu jsou pak nepozornost, vysoká rychlost, únava a mikrospánek a nezkušenost. Větší závažnost nehod s vlivem alkoholu ukazují i data za rok 2017. Zatímco na celkovém počtu nehod se podílely 4,1 procenta, na počtu usmrcených osob 9,6 procenta. Nejvyšší podíl na všech nehodách pod vlivem alkoholu nebo návykových látek byl evidován u řidičů nákladních automobilů kategorie N3 – 28 procent.

Zastánci zavedení tolerance vyjadřují názor, že nízký obsah alkoholu v krvi řidiče neovlivňuje. S tím ale odborníci nesouhlasí. Kromě ovlivnění smyslového vnímání vidí problém hlavně v rychlosti reakce „Největším problémem zůstává tendence k odlišnému vyhodnocení rizikových situací. Narůstá řidičovo sebevědomí a s tím spojené přeceňování vlastních schopností. Pod vlivem alkoholu má často pocit, že řídí dobře a že situaci plně zvládá,“ uvádí Pavel Řezáč, ředitel Divize dopravních technologií a lidského faktoru Centra dopravního výzkumu.

CDV odmítá i argument, že nízký obsah alkoholu v krvi nevede ke zvýšení rizika nehody. Centrum se odvolává především na rakouskou studii, podle které už při půl promile je riziko nehody dvakrát vyšší. Data CDV ukazují i počty nehod, kdy řidiči měli v krvi ještě relativně nízký obsah alkoholu do půl promile. Od roku 2012 do roku 2018 zahynulo při takových nehodách 58 lidí.

Zastánci tolerance často argumentují i tím, že je to běžné v jiných zemích. Statistiky nehodovosti ale ukazují, že řada zemí s tolerancí alkoholu v krvi za volantem má i vyšší počet usmrcených na milion obyvatel. (graf alkohol 1). Smutným premiantem je v tomto Chorvatsko, kde za každým třetí úmrtím na silnicích je právě alkohol. Ve srovnání s jinými zeměmi má ČR v EU také druhou nejvyšší spotřebu alkoholu na hlavu: 14,1 litru na osobu. Vyšší spotřebu mají jen v Litvě.

Česko je s nulovou tolerancí skutečně v Evropě téměř výjimkou. Kromě České republiky má nulovou hranici u všech skupin řidičů zavedenou Maďarsko, Rumunsko a Slovensko; dalších pět států má zavedenou nulovou hranici u nových a profesionálních řidičů. Podle Kaduly řada zemí tuto úpravu České republice závidí. Dokazuje to i fakt, že počet nehod pod vlivem alkoholu u nás klesá dlouhodobě rychleji než v jiných zemích. Některé státy mimo Evropu už pravidla pro alkohol za volantem a postihy za jízdu pod vlivem zpřísňují, naposledy například australský New South Wales.

Text návrhu ODS
Česká republika je jednou ze 4 členských zemí Evropské unie, která ve svém právním řádu nemá stanovenou žádnou toleranci alkoholu v krvi u řidiče. Kromě České republiky se jedná o Slovensko, Maďarsko a Rumunsko, tedy země bývalého východního bloku.
Naopak většina zemí EU má tuto hranici stanovenou na 0,05 %, v některých zemích (VB, Malta) je tato hranice ještě vyšší.
Mezi legislativní hranicí pro toleranci určitého množství alkoholu v krvi řidiče a počtem obětí dopravních nehod neplatí přímá úměra. Země, které mají nulovou toleranci, patří mezi země s největším počtem obětí dopravních nehod na 1 mil. obyvatel (Rumunsko 96, Maďarsko 64, ČR 62, Slovensko 46), zatímco zmiňovaná Velká Británie vede žebříček nejbezpečnějších zemí s 28 oběťmi na 1 mil. obyvatel, následována Dánskem (30) a Irskem (31).
Z daných údajů vyplývá, že na závažnost dopravních nehod mají významnější vliv jiné faktory než tolerance malého množství alkoholu v krvi. Například kvalita dopravní infrastruktury, stav vozového parku, práce policie atd.
V České republice došlo v roce 2018 k 7 dopravním nehodám s oběťmi na životech, při kterých byl zjištěn alkohol u řidiče do 0,05 %. V těchto případech mohla být viníkem jiná příčina, nicméně statistiky Policie ČR evidují pouze přítomnost alkoholu, nestanovují jako důvod nehody požití alkoholu (viníkem tak mohlo být jiné vozidlo, které nedalo přednost). Pro srovnání – nedání přednosti v jízdě mělo v roce 2018 18 obětí, vjetí do protisměru 79 obětí na životech.
Vzhledem k zastaralosti právní úpravy a zejména vzhledem k její přísnosti navrhují předkladatelé zavedení tolerance alkoholu v krvi pro řidiče ve výši 0,05 %. Jak již bylo uvedeno, jedná se o hranici, která je běžná ve většině zemí EU a podle řady studií nemá významný vliv na schopnost ovládat vozidlo.
„Stres, nevyspání, konzumace medikamentů a celkový zdravotní stav nepochybně u lidí narušuje třeba řidičské kompetence často daleko více než zmíněné nízké hladiny alkoholu. Tato úvaha vysvětluje skutečnost, že státy, které v dopravě tolerují nízké dávky alkoholu, nevykazují vyšší incidenci dopravních nehod než státy, které, jako třeba Česko, uzákonily přísnou „nulovou toleranci“.“
Předkladatelé zároveň navrhují zachování nulové tolerance alkoholu v krvi pro rizikové skupiny řidičů. Návrh by se tak netýkal řidičů mladších 21 let, řidičů, kteří řidičské oprávnění získali (nebo jim bylo vráceno) v posledních 2 letech a také řidičů řídící tramvaj nebo vozidlo zařazené do skupiny C1, C, D1, D nebo T, nebo řídící jízdní soupravu zařazenou do skupiny B+E, C1+E, C+E, D1+E nebo D+E. Návrh by se také netýkal řidičů vozidel kategorie B a B1, kteří řídí vozidlo za účelem smluvní přepravy (např. vozidla taxislužby nebo služeb typu UBER).
V souvislosti s avizovanou vládní úpravou bodového systému, kterou už od roku 2016 připravuje Ministerstvo dopravy, počítají předkladatelé se zvýšením sankcí pro řidiče překračující limit 0,05 %.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
jirka
Host
jirka

Je fakt – po jednom pifku se nic netasne. Nafedrovany baby a zfetovany cesi ´jsou vetsi problem a nikdo to neresi. Nebo pomalu jedouci auta s natrvdlejma soferama co umi jezdit jen pomalu a blbe. Anebo podle ceske logiky – rozsivitit a jet pomalu a pak muzes i nekoho prejet.

Mirek
Host
Mirek

JJ. Když jsou u moci překrucovači a dobrosráči, tak za chvíli budeme muset na chodníku chodit v helmách, protože určitě spoustu lidí roně zabije padající omítka nebo třeba strom na ulici. Taky omezíme rychlost cyklistům na 15km/h, protože se jich statisticky spousta zabije ve vyšší rychlosti. Pak zakážeme volně plavat v rybnících, lomech a přehradách, protož se tam utopí mnohem víc lidí než pod dozorem kamer a plavčíků na bazénech. Nakonec zakážeme jakoukoliv činnost, při které by někdo mohl přijít o život. A rázem bude na Zemi o pár miliard lidí víc. Hurá, jásejme, už žádní mrtví, nikdo už nezemře,… Číst vice »

jirka
Host
jirka

Bohuzel to je Ceska mentalita – buzerovat narizovat sikanovat. Ale okay pokud by to delali zkuseni lide. Ale tohle vetsinou rozhoduje nejakej starej geront, jehoz nejdelsi cesta byla z Reichenberg do Prahy pred 40 lety na KSC-Sjezd

Jiří
Host
Jiří

To jsou sice pěkné grafy, ale kromě informace, kolik je vlastně v té které zemi povoleno alkoholu by měly být přidruženy i informace o okolnostech. V polsku je sice „povoleno“ 0.2, což se považuje za fyziologickou hranici, ale důležitá informace je pro mě ta, že když budu mít více jak 0.2 a dojde k dopravní nehodě, tak jsem automaticky viník, ikdyž jsem tu nehodu nezpůsobil. Takže defacto je to taky „nula“… V německu je sice 0.5, ale když uděláte nehodu, tak kromě následků nehody příjdou i citelné sankce, na které v životě nezapomenete. V ostatních zemích neznám detaily, ale taky… Číst vice »

Souprava
Host
Souprava

Jako řidiči i cyklistovi mi ten zákon u řidičů nevadí, zvyšuje to mou bezpečnost, ale u cyklistů je to alibismus a nesmysl. Neznám nikoho, kdo by to na kole dodržoval (tedy kromě abstinentů 🙂 ). Neznám ani nikoho, kdo na kole někdy za pivo dostal pokutu a nedokážu si představit, že by někdo, kdyby tu pokutu dostal, z toho začal mít takový respekt a strach, že si už to pivo nedá. Každý soudný člověk si totiž řekne… hmm, 15 let mě nenačapali, dalších 15 let bude zase klid a už druhý den po pokutě pojede se 3 kouskama v sobě,… Číst vice »

Michal J.
Host
Michal J.

Přesně tak. Mít zákon, k němuž jeho adresáti nemají respekt, je škodlivé. Snižuje se tak jejich respekt i vůči zákonům, které dávají daleko větší smysl, a k dodržování pravidel obecně.

Lolookie
Host
Lolookie

To, že to je běžné v jiných zemích je argument úplně na nic. V jiných zemích je naprosto běžná diskriminace na základě rasy či pohlaví, což z toho nic lepšího určitě nedělá.

Michal J.
Host
Michal J.

Článek a celá tato diskuse je ale zaměřená na evropské země (úžeji země EU), kde je diskriminace plošně zakázána a trestána. A jak proboha ovlivňuje diskriminace na základě pohlaví či rasy nehodovost na silnicích?

Lolookie
Host
Lolookie

Nijak. Narážel jsem pouze na nesmyslnost argumentu „jinde je to běžné, tak by to mělo být i u nás“, který se používá až moc často.

A.R.
Host
A.R.

Přátelé, čím dál víc zastávám postoj, že je chyba v české mentalitě. Chceme se mít jako na západě, ale chováme se jako na východě. Mapa, kterou sdílel Michal J. hovoří za vše. Poláci jsou strašní kamioňáci, Rusové si troufají jezdit i po chodníku. Takový extrém u nás sice není, ale přesto v českých řidičích vidím cosi nezdravého, co jim brání dodržovat bezpečnou jízdu. Není den, aby se nestala nějaká nehoda. A věřím tomu, že kdyby ta hranice 0,5 promile byla povolena, našli by se tací, kteří by se to pokusili přečůrat. Uvolněnější pravidla by Češi okamžitě zneužívali, protože zkoušejí, kam… Číst vice »

Michal J.
Host
Michal J.

Mentalitu národa ale restrikce nezmění k lepšímu, naopak.
Jedinou účinnou metodou je podle mě zvětšit prostor pro vyhodnocení situace daným jedincem a následně jeho odpovědnost za rozhodnutí. Prostě posunout hranice svobody, zjednodušit, osekat a zlidštit pravidla, ale pak o to účinněji, jednoznačněji a přísněji (třeba okamžitým odebráním vozu) trestat jejich porušení. Má policista posuzovat, jestli jste schopní bezpečně řídit po malé desítce? Ne, to má posoudit každý sám. A nést následky svého rozhodnutí.

95 % lidí si to pivo ani po uvolnění pravidel nedá, ale nedá si ho nikoli z trpného donucení, ale na základě vlastního odpovědného rozhodnutí jako svéprávný občan.

A.R.
Host
A.R.

Na tom, co jsi napsal, něco bude. Uznávám. Jenže kolik lidí je tak sebekritikých?
Mám odpor k alkoholu odjakživa, ale asketa nejsem, nikomu ho nezakazuju. Jen mě děsí ty nehody způsobené ožralci za volantem. Opilý řidič mi totiž zabil kolegu. 🙁

Michal J.
Host
Michal J.

Chápu, to musí být hrozný pocit bezmoci a nespravedlnosti. Často si taky při řízení pomyslím, že ani nemusím udělat chybu, a přesto to já nebo děti odskáču. Osobně vkládám naděje do samořiditelných aut. Třeba se dožijeme doby, kdy bude řízení auta už jen sportem pro nadšence na vyhrazených okruzích. Chápu, že v našem autolandu je značný tlak na to, aby mohl řídit každý, bohužel zdaleka ne každý na to má potřebné dovednostní a osobnostní předpoklady.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Žijeme přece v ČR, a právě proto si myslím, že uvolnění pouze posune tu současnou hranici o kus dál = kdo si dnes dá pivo a řídí, dá si po tom uvolnění před řízením klidně dvě – takže podle mě nezbývá než raději netolerovat víc než dosud.

Michal J.
Host
Michal J.

S tímhle přístupem budeme vždycky součástí Východu. Stát nevěří lidem, takže lidi nevěří státu a na pravidla každý kašle. Nejrepresivnější zákony mají autoritářské a totalitní režimy. Když na nich budeme lpět a ještě se svazovat novými (EET, kontrolní hlášení), budeme se těmto režimům přibližovat. Skutečná demokracie (třeba švýcarského typu) je postavena na možnosti volby, sdílených morálních hodnotách a odpovědnosti jedince, ne na nelidské přísnosti zákonů.

A.R.
Host
A.R.

S druhou větou souhlasím. Ale jak nenásilně docílit toho, aby lidi uvažovali racionálně a nedělali to, na co nemají schopnosti?
Švýcaři mají úplně jinou mentalitu, které my nemůžeme dosáhnout.

Michal J.
Host
Michal J.

No, neřekl bych, že se česká, resp. československá mentalita před 100 lety až tak moc lišily. Ta česká je bohužel poznamenaná stigmaty 1938, 1948 a 1968, která navíc současná politická „elita“ posiluje a replikuje. Odněkud se ale začít musí, a pokud si budeme alibisticky namlouvat, že tak hloupá je prostě česká nátura a jiná už nebude, žádné pozitivní změny nedocílíme. Ale to už jsme od problematiky nehodovosti na silnicích dost odbočili.

A.R.
Host
A.R.

Odbočili, ale souvisí to s tím.
No, my tady to ale nevyřešíme.

A.R.
Host
A.R.

No to je ono. Můžu jet sebeslušněji, ale přiřítí se ožralý psychopat a i když za nic nebudu moci, skončím v márnici. Co na tom, že jsem byl v právu? Jsem prostě mrtvý.
Jsem pro popuštění uzdy s alkoholem jen v tom případě, že se zpřísní podmínky pro získání řidičáku.

Michal J.
Host
Michal J.

To je vynikajicí nápad. Zabily by se tím dvě mouchy jednou ranou. Samozřejmě ožralé psychopaty, co jezdí klidně s cizím vozem a bez řidičáku, by to neodfiltrovalo, ale celkově by bylo bezpečněji. Řidičské psychotesty bych navíc periodicky opakoval. Z někoho se nebezpečný frustrát může stát až v průběhu dospělého života.

jirka
Host
jirka

cim vetsi buzerace tim vice autohavarii. Viz pomali strizlivi a rozsviceni cesi a proti tomu spanele -svizni bez svetel a vzdy trochu wine intus 🙂

Michal J.
Host
Michal J.

Obhájci nulové tolerance, předpokládám, že souhlasíte, že zákon má platit pro každého bez výjimky a že nula = opravdu 0,00. Pak je tedy podle vás v pořádku, že postih hrozí i faráři po příjímání pod obojí, člověku, co to přežene s ústní vodou nebo s rumovými pralinkami, ba dokonce i tomu, co si dá před jízdou nealko pivo (ta totiž nejsou zcela bez alkoholu). Nebo nehrozí, protože to přece „rozumný“ policista vždy „správně“ vyhodnotí? Uvědomujete si, že tím zákon vytváří jednouznačný prostor pro korupci? Předpokládám zároveň, že jste si nikdy nedali pivo během cyklovýletu ani na oběd při sjíždění Vltavy.… Číst vice »

A.R.
Host
A.R.

Neznám tak důkladně biologii, ale když si vypláchnu pusu ústní vodou, která alkohol obsahuje, tak se mi do krve snad nedostane, nebo ano?

Martin V.
Host
Martin V.

Z těch grafů a tabulek si asi každý vyzobe to, co podporuje jeho názor (viz níže diskuse o Chorvatsku). Co mě ale vážně zarazilo jsou dvě k alkoholu nejtolerantnější země (Spojené Království a Malta – obě 0,8 ‰ alkoholu v krvi), které jsou úplně nejbezpečnější, resp. šestá nejbezpečnější. Je to snad tím, že jezdí vlevo? 🙂 Další zajímavý fakt je, že po zavedení bodového systému se počet usmrcených osob v důsledku nehod zaviněných pod vlivem alkoholu ZDVOJ- až ZTROJNÁSOBIL a korekci přinesla až metanolová aféra (která byla tragická sama o sobě, autonehody v to nepočítaje). Další zajímavý graf je „míra… Číst vice »

AAA
Host
AAA

Tak v podstatě měli jsme měli rozumně nakročeno když při nějaké z posledních uprav bodového systému měla být do 0.3 promile jen pokuta. To se strhl shitstorm že přece není možné aby byl alkohol bez bodů! Kupodivu to nakonec prošlo, zároveň ovšem také pozměňovací návrh expolicajta Humla, takže teď je to sice s pokutou bez bodů ale taky půl roku až rok bez papírů se vším co je kolem jejich návratu spojené. Kdyby za těch 0,2 dneska dali pětikilo pokutu a/nebo bububu jeďtě radši hodně opatrně a příště si dejte majzla, tak se tu nebude řešit jestli 0,2 je prokazatelných… Číst vice »

Michal J.
Host
Michal J.

Přesně tak. Jestli ty grafy o něčem vypovídají, tak je to fakt, že mezi zákonem povolenou hranicí alkoholu za volantem a nehodovostí neexistuje žádná signifikantní příčinnost.

Souhlasím jak s návrhem nějaké minimální hladiny (pak se aspoň nebudou řešit kraviny typu mešního vína či pralinek), tak s tím, že nebezpečnější než malé pivo bývá jízda po obědě. V noci se mi nezavírají oči tak jako po obědě, zvlášť když je pošmourno a cesta nudná. To mi pak ani kafe nepomůže, prostě zastavím a aspoň na pár minut si lehnu a zavřu oči.

Most
Host
Most

Statistika toho moc neřekne, protože alkohol v krvi při nehodě automaticky znamená, že viníkem nehody je určen řidič pod vlivem alkoholu. Bylo by zřejmě příliž troufalé se snažit zjistit, jestli by k nehodě nedošlo, i kdyby byl řidič střízlivý, zejména pokud je hladina alkoholu nízká. Ovšem nejsem proti zákazu alkoholu za volantem, toleroval bych ho ale u cyklistů do 0,8, tím spíš, že cyklisté riskují především svůj život.

Michal
Host
Michal

Alkohol za volant prostě nepatří

Roman
Host
Roman

Patří / nepatří….. normální jedinec s normálním smyslem pro zodpovědnost dokáže odhadnou limit, kdy nelze ……. zákaz/nezákaz. A ten, kdo není schopen rozpoznat nebezpečnost svého jednání vůči okolí i sobě samému za ten volant vleze přese všechny zákazy. Doplatí na to jako vždy především ti, kteří se chovají slušně, či normálně i bez biče nad sebou. A nejen na silnicích. Řekl bych – za vším hledej geny, „dar“ od sudiček do kolébky ….. zrovna tak jako drogy. Žádné restrikce povahu a pudy nezlomí. Jako jedna z mála zemí Evropy máme nulovou toleranci za volantem, ale úmrtnost na silnicích je přesně… Číst vice »

A.R.
Host
A.R.

Chceš tím říct, že kdyby se povolilo to 0,5 promile, tak úmrtnost klesne? Nebude to tím, že čeští řidiči jsou prostě paka?

Roman
Host
Roman

Neklesne, ale bude to furt stejný, neb jak píšeš, někteří řidiči jsou asi paka. Chci tím tedy říct, že ani nestoupne. A ……….jak to udělat, aby se tedy ta paka nedostala za volant ani za střízliva……

A.R.
Host
A.R.

V tom případě je nutné řešit problém už od počátku. Nedávat řidičák diletantům a psychopatům. V poslední době se s nimi roztrhl pytel.

Michal J.
Host
Michal J.

Souhlasím s vámi oběma. Auto zabíjí častěji než puška, svěříme ho ale do rukou skoro každému bez psychotestů.

Souprava
Host
Souprava

Kouření také zabíjí více lidí než pušky, to samé fastfoodová strava, příliš tučná strava, pití Coca Coly, stresující práce, hluk z dopravy (např. ze železnice)…

Máte tedy nějaký konkrétní realizovatelný* návrh, jak snížit nehodovost, nebo jste si jen potřeboval kopnout (hloupě) do aut?

*přísné psychotesty, kvůli kterým přijde třetina národa o řidičák a budou muset chodit pěšky nebo jezdit sockou k realizovatelným nápadům nepatří

Greyfin
Host
Greyfin

Pití koly, tučná strava, stres z práce…tím akorát ubližujete sobě a je to vaše rozhodnutí. Ale pokud ožralý řidič zabije někoho na silnici, pak určitě neublíží jen sobě, že

Souprava
Host
Souprava

A jak to souvisi s prispevky vyse o psychotestech a ridicaku?

Michal J.
Host
Michal J.

Jak reagovat na tak hloupý komentář?
Víte co? Zkuste Coca-Colou nebo hamburgerem neúmyslně zabít pár lidí během několika sekund.
Pak otevřete oči a přečtěte si hned několik mých snadno realizovatelných opatření, jak snížit nehodovost, které jsou v této diskusi.
A nakonec si přečtěte něco o argumentačních faulech a zamyslete se nad tím, proč má člověk, který hromadnou dopravu nazývá „sockou“, potřebu se obnažovat na serveru, který se věnuje především veřejné dopravě.

Souprava
Host
Souprava

Nejmenuje se to tu Z verejne dopravy, ale Z dopravy. Socka je ustaleny vyraz, pouzivany pro ni vetsinou spolecnosti. Ja neznam skoro nikoho,kdo by hi tak nerikal obcas.

Souprava
Host
Souprava

Já ale nereaguji na alkohol za volantem, ale na naprosto stupidní přirovnání řidičáku k pušce, protože žádný soudný politik nenavrhne zásadní zpřísnění získání řidičáku a opakované psychotesty (s rizikem o řidičák přijít). Přirovnání k pušce je zcela mimo realitu. Takže uvádím podobně duchaplné příměry. Žádný realizovatelný návrh jsem tu nečetl, jen jakési šotosny, které mají šanci na realizaci mezi 0,0001% a 0,001%. Pokud nechápete proč, tak je to váš problém.

Michal J.
Host
Michal J.

Přes rudou clonu šotoušobijství máte problémy pochopit psaný text. Já srovnával auto a pušku, tedy řidičský a zbrojní průkaz. Obě dvě věci mohou v rukou labilního jedince zabíjet v mžiku sekundy. Že nedokážete v textu vyhledat a pochopit mé návrhy, které se bez větších nákladů dají uvést do praxe během několika málo dní, je bohužel jen vaše limita. Vaše přirovnání pušky/auta s coca-colou a označování veřejné dopravy jako „socka“ je slabomyslné. Pokud to tak říkají i všichni vaši přátelé, cosi nelichotivého to o nich (a o vás) vypovídá. Pro klid duše doporučuju servery věnované militantnímu automobilismu typu http://dfens-cz.com. Server Zdopravy… Číst vice »

Roman
Host
Roman

Ono by stačilo pro začátek přesměrovat pozornost od restrikcí pro všechny na stav stávajícího systému „výroby“ řidičů. Tam jde o prachy zainteresované menšiny a nepostihne to většinu. Poslední odstavec raději nebudu komentovat.

Michal J.
Host
Michal J.

Ne, s nehodovostí by to neudělalo vůbec nic. Ale řidiči by viděli pozitivní posun, že jim stát aspoň trošku v něčem věří (tedy že vědí, co je to jedno pivo), což zvýší jejich respekt k pravidlům a zákonům obecně. Platí, že čím méně zákonů a čím rozumnější a méně restriktivní jsou, tím větší je míra jejich internalizace a přijímání jako obecných norem chování.

A.R.
Host
A.R.

Spíš si myslím, že je to obráceně. Češi jsou prostě nespolehliví a nemají pevnou vůli, tak těch zákonů je prostě víc. A pak se vymlouvají na to, že je to naopak. Podle mě ta pravidla nejsou jen tak z plezíru. Na třicítce jedou padesát, na padesátce sedmdesát. Jsem rád, že ještě nikoho nenapadlo jezdit na červenou nebo jezdit vlevo.

Michal J.
Host
Michal J.

Češi nejsou biologicky o nic méně či více spolehliví než třeba Rakušané. Ale roky 1938, 1948 a 1968 z národu odplavily elitu a zakořenily v nich neúctu k zákonům. Tím, že dáte třicítku a předpokládáte, že na ní všichni pojedou padesátkou, v nich tuhle neúctu jen posilujete a replikujete. Ano, vám to jako restriktivnímu orgánu poskytne alibi. Ale z toho zlovolného kruhu tahkle nikdy nevybředneme. Já třeba jako řidič chci ctít předpisy. Ale když někde jedu prvně a vidím nějakou omezující značku, v českém prostředí se nemohu spolehnout na to, zda je tam účelně. Jestli tam opravdu číhá zrádná zatáčka,… Číst vice »

Michal J.
Host
Michal J.

Přesně tak, tesat do kamene (viz analogie s kontrolním hlášením a EET). Ale když zdejší lid tvoří tolik ovcí a ty tak rády vůdce s bičem, jen aby měly alibi a nemusely se samy rozhodovat!

David
Host
David

„Statistiky nehodovosti ale ukazují, že řada zemí s tolerancí alkoholu v krvi za volantem má i vyšší počet usmrcených na milion obyvatel“
To je hodně zavádějící tvrzení… Na základě stejného grafu lze totiž říct, že většina zemí s tolerancí alkoholu v krvi má nižší počet usmrcených na milion obyvatel.

AAA
Host
AAA

nadprůměrnou závažnost však vykazují i nehody při minimálním obsahu alkoholu v krvi do 0,24 promile,“ podotkl Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu, který se dlouhodobě této problematice věnuje.

Aha. Tento obsah se sice nedá vůbec detekovat, resp. prokázat že vznikl požitím alkoholu a proto se takovéto případy odkladájí, pokud se teda řidič nenechá ukecat aby se přiznal jako chlap že večer vypil dvě piva.
A pak věřte odborníkům, že. Koho chleba jíš, toho píseň zpívej.

Y.K.
Host
Y.K.

Samozřejmě že se dá detekovat. Odběrem krve. Na což dojde při nehodě.

AAA
Host
AAA

Nedá. V krvi do 0,2 promile.

Na množství zhruba do 0,2 promile, se při laboratorním vyšetření vzorku krve hledí proto jako na fyziologickou hladinu. Není-li jiným způsobem zjištěno, že řidič alkohol v době před jízdou konzumoval, nelze toto množství alkoholu přičítat konzumaci.

http://www.dopravni-pravo.cz/alkohol-za-volantem/

Y.K.
Host
Y.K.

Eh? Já píšu, že jde detekovat (což jde z krve dost přesně) a vy píšete o právním a fyziologickém rámci. Trochu rozdílné téma, ne?

A.R.
Host
A.R.

Jak už jsem dříve napsal, někteří řidiči neumí jezdit ani za střízliva. A jelikož Češi nemají pevnou vůli dodržovat nějaké předpisy a zákony, tak bych jim nepovolil ani tisícinu promile. Alkohol prostě za volant nepatří.

Michal J.
Host
Michal J.

Jak už jsem napsal dříve, přemíra hloupě striktních a šikanózních zákonů, zákazů a příkazů vede jen k tomu, že se ve společnosti snižuje míra dodržovat i ta pravidla, která jsou rozumná, obcházení zákonů se stává normou a občan a stát se vzájemně odcizují.

Navíc to alibisticky vede k tomu, že nikdo nemá odpovědnost za své vlastní chování, protože od toho tu je všemocný stát, aby ovcím ukázal koridor.

A do třetice všeho zlého, v tomhle konkrétním případě to odvrací pozornost od skutečných příčin nehodovosti, takže se o nich ani nemluví, natož aby se na ně policie v rámci prevence zaměřovala.

A.R.
Host
A.R.

Nejsme přece jediná země, která má nulovou toleranci alkoholu.
Trvám na tom, co jsem napsal. Kdyby lidi nebyly trubky, nebylo by potřeba tolik šikanózních zákonů.

AAA
Host
AAA

Ne, nejsme. Však to tam máte vyjmenovaný. A pak taky Rusko a další postsovětské státy. Chcete se řadit k Rusku a Rumunsku nebo k západu?

A.R.
Host
A.R.

Samozřejmě, že k západu. Ale dokud se budeme chovat jako na východě, budeme prostě patřit na východ.
Úroveň chování na silnicích není podle mě jen ve volných pravidlech západních států. Zápaďáci jsou prostě kultivovanější. Ale o polských kamioňácích se vyprávějí legendy, Rusové se na silnici chovají jako hovada. A kolikrát ne jen na silnici, jsou schopni jet i po chodníku. To bude prostě mentalitou. Dokud se nezmění česká mentalita, nepomůže ani povolených 0,5 promile.

Milan Škods
Host
Milan Škods

Vzhledem k tomu, kolik procent řidičů se zjištěným alkoholem způsobí nehodu, je to proti střízlivým řidičům zanedbatelné procento. Takže střízliví řidiči napáchají víc nehod, než ti, co měli v sobě nějaký alkohol. Takže to asi alkoholem nemusí vždy být. Záleží na kondici člověka, na každého alkohol působí jinak. A každý zná své možnosti a ne nějaký samozvaný ochránce, který rozhoduje, jak mám dýchat, co mám pít a za co budu platit pokuty, aby někdo nemusel pracovat a měl bezpracný zisk.

Michal J.
Host
Michal J.

To je přesně ten zvrácený vztah stát–občan. Vzájemná nedůvěra a neúcta. Důsledkem je šikanózní změť značek (zákaz zastavení namísto zákazu stání nebo prosté žluté čáry, třicítka na nové asfaltce jen proto, že tam ještě nejsou namalované čáry atd. atd.) spojené s vědomím obou stran, že se stejně nebude dodržovat. Ve vyspělejších státech (Rakousko), kde je do půl promile povoleno, je nehodovost způsobená alkoholem nižší než u nás. Smutné je, že na falešnou argumentaci nasedají i novináři– viz demagogická věta „ŘADA zemí s tolerancí alkoholu v krvi za volantem má i vyšší počet usmrcených na milion obyvatel“ – ve skutečnosti má… Číst vice »

A.R.
Host
A.R.

Souhlasím. Dle mého názoru je v Rakousku hranice 0,5 promile nejspíš proto, že se Rakušáci sami o sobě umí slušně chovat. Nejsou to vynervované agresivní trosky jako tady.

AAA
Host
AAA

A takoví Italové to je přímo vzor kliďasů za volantem a dodržovatelů předpisů….

Hanzi
Host
Hanzi

Nikdo nemůže popřít, že alkohol na nehodovost má vliv. Naopak. Ale… jsme de facto tranzitní zemí, stav naší infrastruktury tomu však zdaleka neodpovídá. Dálnice a rychlostní silnice končící v polích, obchvaty měst a obcí spíš jen v plánech, stav vozovek kdy se jedné díře vyhýbám a do dalších třech v tom důsledku spadnu je kapitola sama pro sebe. Těžké nákladní soupravy si krátí cesty přes různé silnice třetích tříd, které jsou stavěny max na váhu traktoru, v důsledku toho také tak vypadají. Bylo by dobré se zaměřit nejdříve na tyto problémy, které se bohužel na chování a agresivitě řidičů podepisují… Číst vice »

AAA
Host
AAA

To by ovšem měla řešit vláda a ne opozice.

Radovan Komínek
Host
Radovan Komínek

Z článků a přiložených grafů vychází, že státy s nulovou tolerancí alkoholu jsou na tom hůře v počtu usmrcených na milión obyvatel, než státy které nulovou tolerancu nemají. Mluví se o 0,5 promile, ale vůbec jsem nenalezl výsledky testů,od jaké hladiny lze vliv na řízení prokázat, což zpravidla v článcích chybí a chybět by rozhodně nemělo. Také jsem nenašel údaj o tom, jaká hladina alkoholu se dá prokazatelně změřit. V článku je pouze část pravdy a budu rád, když někdo doplní zbytek, například to, že u některých lidí je malá hladina alkoholu v krvi přirozená a ani o tom nemusí… Číst vice »

Jan Sova
Host
Jan Sova

V dopravním žargonu (promile): 0=0,24 a nižší (dech), 0=0,20 a nižší (krev)

Běžný Občan
Host
Běžný Občan

Správně, alkohol za volant nepatří. U cyklistů a vodáků by se to půl promile dalo ale známe se.

beedat
Host
beedat

Ani u vodáků a cyklistů

AAA
Host
AAA

ani u chodců

IGCT
Host
IGCT

U cyklistů, pokud jedou sami, rizika moc nejsou. U vodáctví je to blbost. Hlavně na divoké vodě….

Partneři



CSCARGO