Letectví

Airbus předělává kvůli rozlité kávě kokpit v A350

Kokpit v A350. Foto: Airbus
Kokpit v A350. Foto: Airbus
Dvakrát rozlitý nápoj v kokpitu vedl k nouzovému přistání nejmodernějších letadel.

Dvě nouzová přistání kvůli rozlité kávě a čaji piloty do středového panelu přivedly Airbus k netradičnímu kroku. Změnil mírně kokpit aktuálně nejmodernějších letadel na světě. Nově bude mít letoun A350 odolnější středový panel proti rozlitým tekutinám. Od února nesmí piloti v kokpitu A350 pít.

Na vyvinutí nového středového panelu upozornil server Flightglobal. Airbus podle serveru instaloval do panelu vyměnitelný kryt, který má zabránit v případě rozlití šíření tekutiny do kabeláže. Současně přišel výrobce letadla s novým manuálem pro piloty, ve kterém například definují nově místa, kde v kokpitu nesmí piloti pít a jak mají postupovat v případě, že nápoj rozlijí.

Nový kontrolní panel má být instalován ve všech letadlech i těch již vyrobených. K výměně má dojít do osmi měsíců, celou změnu musí ještě schválit Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA).

Airbus začal situaci řešit poté, co dvakrát během tří měsíců za letu vypnul jeden z motorů. K poslednímu případu došlo v lednu při letu společnosti Delta Air Lines z Detroitu do Soulu nad Beaufortovým mořem. Letadlo muselo nouzově přistát na Aljašce ve městě Fairbanks.

Podle zpráv o vyšetřování došlo k vylití nápoje do středového panelu mezi piloty, kde je i ovládání motoru. Piloti motor vypnuli, nepodařilo se ho již znovu nastartovat. Zřejmě kvůli tomu, že dostával kvůli poškozenému kontrolnímu panelu špatná data.

K druhému incidentu došlo loni v listopadu za letu v jihovýchodní Asii; podle serveru Flightglobal šlo o linku společnosti Asiana ze Soulu do Singapuru. Tehdy mělo dojít k vylití čaje.

Odebírat
Upozornit na
guest
19 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
IBM

Už jste si někdy polili klávesnici colou? Já
to viděl, kolega musel koupit novou, i když ji rozebral a pokusil se vyčistil… To nejde.

Bob

Jak oni to dělaj kosmonauti, že se jim tohle nestane…

GPGP

Do doby vyřešení, tzn. nový středový panel, bych zakázal konzumaci nápojů v pil. kabině.
Přeci jenom, aby docházelo k vypnutí motoru při rozlití kávy, je trochu silná káva 🙂

jkt

A ten clanek, ve kterem je napsano, ze prave takhle to ted funguje, jste cetl?

VíKo

Asi si nechám patentovat kelímky z víčkem… Jo počkat… to už vlastně existuje…

Tomas

a vis o tom, ze v tom vicku je dira , kterym to vytece? 🙂

VíKo

Vim o o viccich, ktery netecou, dokud nevyvines urcity podtlak. 😉

Martin V.

Myslíte ty nádoby, co mají samice savců? 🙂

VíKo

👍😂

František

U ruských vzdušných korábů toto nehrozilo, protože současná letecká technika je doslova prošpikovaná kabeláží a milionem spojů.

Surio Mario

Tak nějak bych čekal, že se s podobnou příhodou na pilotní kabině bude počítat. Vyhánět pilota z kokpitu jen kvůli tomu, že si chce dát kafe nebo čaj… Nemluvě o tom, že v autě už jsem si párkrát polil kapličku nebo středový panel minerálkou a přístroje bez problémů fungovaly dál. Uznávám, že kdybych pil slazené nápoje, tak mi nejspíš zalepí tlačítka, ale právě proto v autě a nad počítačem zásadně nápoje bez cukru. Když to není problém v autě, fakt je tak obtížné udělat v mnohanásobně dražším letadle vodotěsné aspoň ty ovládací panely a displeje, kde je riziko polití největší?

Pitr

Ty si chytrej jak vemeno

Peet

Ano, jsem laik, to píšu předem. Nicméně se divím, že je pití v kokpitu vůbec dovoleno. Většinou není problém se jít napít, navíc se pilot i protáhne.
A to co už nechápu vůbec, že pilot, který v tom letadle sám letí a asi není sebevrah, nepředpokládá neopatrnost nebo častěji turbulenci, kdy mu musí být jasné, že rozlití tekutiny do panelu přístrojů, může mít i fatální následky.
Dokonce i Homer Simpson ví, že když se mu rozlije pití na jeho kontrolní pult tekutina, tak je průser, a to je prosím Homer!

Ondra

V kokpitech jsou dokonce držáky na kelímek. Co se týká turbulence, jsou situace, kdy se opravdu turbulence nepředpokládá. A v kritických fázích letu (pod 10000 ft) je jídlo a pití beztak zakázané (sterile cockpit rule).

Peet

Promiň, ale je omluvou například nedání předností v jízdě, protože na vesnici o 10ti obyvatelích se nepředpokládá, že by ve 3 ráno, tam jel jeětě někdo jiný? Ano může se to, ale to se může spousta jiných věcí. Já mám taky na přechodu pro chodce přednost, ale nevlezu před auto, u kterého vidím, že je reálné, že mne moje přednost – neprodnednost přejede a zabije. Proto se divím pilotům, že nemají strach, když v tom sami sedí, že jim místo „vypnutí“ jednoho motoru, nedojde i k vypnutí druhého motoru, a ačkoliv jsme laik, tak bez motorů se to prý fakt… Číst vice »

Ondra

No pokud bych měl výskyt turbulence ve vysoké letové hladině, v oblasti bez proudění a bez provozu okolo, přirovnávat k silničnímu provozu, tak spíš mě napadá vylitý olej na dálnici. Když budu předpokládat i něco takového, tak tam možná nepojedu ani dvacet.

tom

Víš kolik kafí bylo rozlito v officech do klávesnic….a to tam žádná turbulence není, max zemětřesení….

Kalanis
Inspektor státních drah

Kafe a čaj se všeobecně pije přímo na pracovišti / u pracovního stolu.
Tak nějak mi přijde logičtější počítat s tím a s možností eventuálního rozlití.
Ale je fakt že i my v dopravní kanceláří máme stanoveno, že jsou místa, kde pití mít nesmíme ( obvykle v blízkosti ovládacího panelu zabezpečovacího zařízení ) a odkládáme kafe třeba na stůl vedle.
Stejně tak jsem se domnival že jsou v letadle vyhrazena místa s drzaky kelimků aby to piloti nepokládali kde je napadne.

Partneři

Škoda transportation
CSCARGO