Letectví

Airbus nepatrně snížil odhady počtu letadel za dvacet let. Flotila se má zdvojnásobit

Airbus A350 v barvách Air France v lakovně Airbusu v Toulouse. Foto: Air France
Airbus A350 v barvách Air France v lakovně Airbusu v Toulouse. Foto: Air France

Společnost Airbus odhaduje, že během příštích dvaceti let bude po světě létat dvakrát více osobních a nákladních letadel než dosud. Vyplývá to z dnes zveřejně prognózy celosvětového trhu, kterou Airbus každý rok pravidelně aktualizuje. Oproti loňskému odhadu došlo k mírnému snížení počtu letadel, která by měla za 20 let létat.

Podle studie se celosvětová flotila rozroste ze stávajících 23 tisíc letadel na 47 680 letadel. Loni firma mluvila o 48 tisících. Prognóza současně počítá s tím, že provoz na světě poroste každý rok v průměru o 4,3 %, což také povede k potřebě přijmout 550 tisíc nových pilotů a 640 tisíc nových techniků.

Podle prognózy Airbusu bude během dvaceti let potřeba 39 210 nových strojů, téměř o dva tisíce více, než byl loňský odhad. Airbus věří, že obnovou flotily pomocí nejnovější generace palivově úsporných letadel přispěje k postupné dekarbonizaci v odvětví letecké dopravy a k dosažení cíle uhlíkově neutrálního růstu.

Novinkou ve studii je i změna označení typů letadel na tři skupiny: S (small), M (medium) a L (large). Do kategorie malých zahrnuje studie ještě model A321, verze pro delší dolet LR a XLR už jsou ale v kategorii M, do které spadá i A330. Pouze model A350 je v segmentu velkých letadel. Oproti loňsku zvýšil Airbus odhad růstu u malých letadel, naopak snížil u středně velkých letadel.

Objem letecké dopravy se od roku 2000 celosvětově více než zdvojnásobil.

„Roční růst o 4 % odráží odolnou povahu letectví, které ustává krátkodobé hospodářské šoky a geopolitické nepokoje. Ekonomika prospívá s leteckou dopravou. Lidé a zboží se chtějí spojovat,“ řekl Christian Scherer, obchodní ředitel Airbusu. „Obchodní letectví po celém světě stimuluje růst HDP a zajišťuje živobytí 65 milionů lidí, což dokazuje obrovské výhody, které naše podnikání přináší všem společnostem a celosvětovému obchodu,“ dodal.

Tahounem růstu má být Asie, kde Airbus očekává ztrojnásobení dopravy. Čína se má stát zemí s největším leteckým provozem, silný růst Airbus předvídá například v Indii a Vietnamu.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Zdeněk
Host
Zdeněk

Už nyní jsou letecké koridory nad Evropou přetížené. Za dvacet let to bude nepředstavitelný mazec.

Y.K.
Host
Y.K.

Růst především v Asii evropské nebe asi nijak zvlášť nepřetíží.

Jen tak
Host
Jen tak

do pretizenosti ma evropa stale jeste docela daleko.

podivejte se na ameriku, tam je mnozstvi letu podstatne vyssi, nez v evrope .

az dojde k sjednoceni evropskeho nebe a ke spojeni narodnich vzdusnych prostoru, ve spojeni s rozsirenim free route airspace, nebudeme ompretizeni vubec moci mluvit

Janina
Host
Janina

Tak v Evropě je spíš problém v nedostatku řídících než ve fyzické kapacitě „vzduchu“. Aerolinky protlačily zastropování poplatků za přelety, a tak se zastavil/zpomalil na několik let výcvik nových lidí, kteří teď místy zoufale chybí. A stačí se podívat, jak vypadá situace třeba v Maďarsku nebo Rakousku, mají sice free route airpace, ale zároveň brzdí půlku Evropy kvůli snižující se kapacitě. Takže osobně si od Single European Sky žádné viditelné zvýšení kapacity neslibuju, spíš to přivodí nové problémy.

Jen tak
Host
Jen tak

aerolinky zadne zastropovani poplatku neprotlacily.

problem madarska a rakouska je o necem jinem

no, a tvrdit, ze single european sky prinese jenom problemy… to uz chce opravdu velkou odvahu 🙂

Janina
Host
Janina

A kdo tedy loboval za snižování poplatků, když ne aerolinky skrz IATA? Německý DFS je kvůli tomu už v červených číslech a řešení nikde.
Kde je podle vás problém Maďarska a Rakouska? Podle mě mají nedostatek řídících a free route jim v tom nikterak nepomohl.
A neříkám, že Single European Sky přinese JENOM problémy, ale zatím si osobně myslím, že sice v něčem pomůže, a v něčem zase způsobí problémy, takže v reálu na konci to bude šul nul. Utopické představy některých lidí, že jeho zavedením zmizí kapacitní zpoždění v Evropě, je mimo realitu.

MildaIV
Host
MildaIV

V americe lítá mnohem víc menších letadel.

Jen tak
Host
Jen tak

Ono tam hlavne je mnohem hustsi normalni „aerolinkovy“ provoz.

a to, ze tam leta mbohem vic mensich letadel, je samozrejme pravda.. ale to vec jeste vic komplikuje, nikoli usnadnuje.

Y.K.
Host
Y.K.

Ona je Amerika také mnohem větší. Ale souhlasím, že rezervy v Evropě jsou a snad se blíží celkové pokrytí Free route space.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Větší je, ale také jsou tam mnohem větší pustiny. Montana je jako Praha co do počtu obyvatel, k tomu Utah jako Brno + Olomouc. To obojí na ploše jako Francie, která má 67 mil. obyvatel.

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll