Letecké společnosti Letectví

Airbus musel odtajnit skutečné ceny letadel. Oproti ceníku jsou levnější o polovinu

A350-1000 pro Qatar Airways. Foto: Airbus
A350-1000 pro Qatar Airways. Foto: Airbus

Zatímco oficiální katalogové ceny nových letadel jsou běžně přístupné, skutečné znají obvykle jen výrobci a jejich zákazníci, případně leasingové společnosti. Po zveřejnění výsledku Airbusu minulý týden je už ale jasnější, kolik nové letadlo opravdu stojí.

Můžou za to nová účetní pravidla, podle kterých musel Airbus zohlednit čistou hodnotu zakázek, tedy nejen podle katalogových cen. Zatímco ještě loni firma tvrdila, že hodnota objednávek v zásobě je 997 miliard eur, letos už ve výroční zprávě uvedla o zhruba polovinu nižší hodnotu: 460 miliard eur.

Na uvádění skutečných cen upozornila agentura Reuters, podle které jde o důsledek aplikace nových účetních pravidel IFRS 15.

Například aktuálně nejdražší Airbus v nabídce, model A350-1000, stojí oficiálně 366 milionů dolarů, skutečná prodejní cena je ale zhruba 180 milionů dolarů. A320neo stojí podle ceníku 110 milionů dolarů, skutečná cena je kolem 55 milionů dolarů.

Dá se očekávat, že podobné slevy má i Boeing, jehož katalogové ceny jsou podobné jako u konkurenčních modelů Airbusu. Proč vlastně výrobci drží katalogové ceny, když se jich nikdo při vyjednávání obchodu nedrží? Může jít například o jistotu udržení zisku na výrobě letadel u větších objednávek, které trvají několik let a u kterých se dohodne fixní cena bez inflačního navýšení.

Kolik stojí Airbus podle katalogu?

(ceny v milionech USD, poslední veřejně dostupný ceník)
A220-100 81
A220-300 91.5
A318 77.4
A319 92.3
A320 101.0
A321 118.3
A319neo 101.5
A320neo 110.6
A321neo 129.5
A330-200 238.5
A330-800 (neo) 259.9
A330-200 Freighter 241.7
A330-300 264.2
A330-900 (neo) 296.4
A350-800 280.6
A350-900 317.4
A350-1000 366.5
Zdroj: Airbus

6 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš

Proč zde není uvedeno A380, to už to letadlo rovnou stáhli i za katalogů?

Martin

To je docela škoda. Letadla se přeci vyrábí na zakázku. Teoreticky by ho stále mohli (dejme tomu do roku 2020, než se rozpadne dodavatelský retězec) držet v katalogu. Je to sice malá šance, ale své zákazníky by si mohl najít.

KLKL

Jojo, máte-li dost v prasátku, napište jim, že byste nějakých 20 kousků bral, oni si pak už dají tu práci vám cenu udělat…

MildaIV

Ono je ještě velký rozdíl, o jak velkou objednávku se jedná. U těch největších múže být sleva i přes 50%, ale u malých zakázek na pár kusú jsou slevy výrazně menší. Proto taky rúzné holdingy obědnávájí letadla pro jednotlivé aerolinky najednou.

Ondra

Řekl bych spis leasingové společnosti objednají 100 letadel pro XX společnosti, tak jako arval u aut. Žádné holdingy.