Aerosalon ve Farnborough skončil, na objednávky vyhrál výrazně Boeing

Boeing 737 MAX 10 v barvách Delta Air Lines. Foto: DeltaBoeing 737 MAX 10 v barvách Delta Air Lines. Foto: Delta

Letošní ročník měl odpovědět na otázku, jak zbavit letecký průmysl emisí.

Na pětidenním mezinárodním veletrhu letectví a kosmonautiky v britském Farnborough zvítězil co do počtu objednávek americký výrobce Boeing. Firma získala na aerosalonu, který se konal po čtyřleté pauze, objednávky na 297 letadel. Oproti tomu evropský Airbus si z veletrhu odváží objednávky na pouhých 85 letadel. I přes zotavení letectví po pandemii a enormní růst poptávky po cestování zůstávají čísla dramaticky nižší než v roce 2018.

Největší obchod uzavřela americká společnost Delta. Od Boeingu nakoupí 100 letadel MAX 10. Aerolinka má současně opci na dalších 30 kusů. Hodnota zakázky je 13,5 miliardy dolarů. Na model 737 MAX má výrobce objednávky od japonských ANA, amerického investičního fondu 777 Partners nebo leasingové společnosti Aviation Capital. Dvacet pět největších variant MAXů s opcí na dalších 25 si objednaly také Qatar Airways. Čtyři další Dreamlinery si předběžně zamluvily Azerbaijan Airlines. Objednávka je součástí plánů ázerbájdžánského dopravce rozšířit flotilu letadel Dreamliner do roku 2030 na deset kusů. O počet pěti kusů navýší své provozované 787-9 leasingová společnost AerCap.

Nákladní dopravce Cargolux naváže na dlouholeté partnerství s americkým výrobcem a nahradí své Boeingy 747-400F moderními Boeingy 777-8F. Nyní používá 29 747, z toho patnáct nejstarších 744F. Svou důvěru v 777-8F projevily i ANA, které na tento letoun konvertovaly původní objednávku typu 777-9 v počtu dvou kusů. Stanou se tak prvním asijským dopravcem provozujícím tento stroj, jehož uvedení do provozu plánuje Boeing na rok 2028.

Potvrzení už dříve uzavřených kontraktů

Airbus získal objednávky například od nízkonákladové letecké společnosti EasyJet. Ta si objednala 56 letadel Airbus A320neo v hodnotě 6,2 miliardy dolarů, jde ale jen o potvrzení dříve oznámené objednávky. LATAM posílí svou flotilu úzkotrupých letadel, zakoupí si dalších sedmnáct A321neo. Delta si přikoupí dvanáct A220. Spekulovalo se o možném zájmu LOTu oznámit na aerosalonu nákup 60 letounů typu A220, z polského dopravce však pouze vzešlo oznámení o prodloužení a rozšíření smluv na správu komponent momentálně používaných Embraerů. Další osud obchodu zůstává neznámý. K rozhodnutí o nových letounech se nedostala ani Air India. Ta se o výrobci svých nových letadel v hodnotě 50 miliard dolarů stále rozhoduje.

Z dvojice výrobců letadel Embraer–ATR zaznamenaly větší úspěch turbovrtulové letouny ATR s objednávkami na 58 letounů. O 36 má zájem japonský regionální dopravce Feel Air. Embraer získal objednávky na 30 strojů, z toho 20 bude patřit americkým Porter Airlines. Osm s opcí na dalších třináct poputuje k Alaska Air.

Společnost Boom na veletrhu představila nový vzhled plánovaného nadzvukového letounu. Supersonic Overture bude mít nově čtyři mohutné motory zavěšené pod zahnuté a tvarované „racčí křídlo.“ Na komerčních letech se cestující letadlem svezou v roce 2029. Ze Singapuru budou na východním pobřeží Austrálie za méně než čtyři hodiny.

Žhavým tématem bylo na veletrhu také vojenství, země totiž posilují svou obranyschopnost v souvislosti s ruskou invazí na Ukrajině. Obranné obchody však zveřejňovány nejsou.

Tagy Airbus boeing Embraer Farnborough International Airshow
7 komentářů