lot
Cestovní ruch Letecké společnosti Letectví

Aerolinky budou kvůli viru tratit miliardy, z českého nebe zmizelo 25 velkých letadel denně

Airbusy A330 a A340 společnosti Lufthansa. Foto: Lufthansa
Airbusy A330 a A340 společnosti Lufthansa. Foto: Lufthansa

Mezinárodní asociace letecké dopravy (IATA) vydala první hodnocení epidemie nového koronaviru (COVID-19) a jejích možných celoročních dopadů na leteckou dopravu. Po odstavení MAXů a americko-čínské obchodní válce jde v krátkém sledu o další ránu pro letecký byznys. Ztráty výnosů se budou podle IATA počítat na desítky miliard dolarů.

Postiženy budou především dopravci v asijsko-tichomořském regionu. Tam by za celý letošní rok mohlo dojít k poklesu poptávky po létání meziročně o více než osm procent, i když původně IATA předpovídala regionu pětiprocentní růst. Ve srovnání s původními predikcemi tak bude cestujících méně až o 13 procent.

Podle tohoto scénáře přijdou tamní dopravci meziročně o tržby ve výši 28 miliard dolarů, z toho většina připadá na letecké společnosti registrované v Číně.

Dopravci mimo Asii a Tichomoří by měli podle IATA počítat letos se ztrátou příjmů ve výši 1,5 miliardy dolarů. To ovšem pouze za předpokladu, že ztráta poptávky zůstane omezena na trhy spojené s Čínou. Celková celosvětová ztráta tržeb by se tak blížila 30 miliardám dolarů. Celosvětové tržby leteckých společností činily loni přes 800 miliard dolarů.

Odhady IATA jsou založeny na scénáři, podle kterého bude vývoj onemocnění COVID-19 kopírovat průběh nákazy SARS v roce 2003. Její dopad na letectví měl podobu písmene V, kdy během šesti měsíců došlo k prudkému poklesu poptávky, která se následně rychle zotavila. IATA rovněž kalkuluje s tím, že virus bude dál řádit hlavně v Číně a výrazně se nerozšíří do okolí.

Dopady nákazy a strachu z ní už pociťuje i české Řízení letového provozu. „Podle provedených analýz znamená každý den 25 letounů o vysoké vzletové hmotnosti na dlouhých trasách mezi Čínou a západní Evropou, které v českém vzdušném prostoru nejsou uskutečněny z důvodu COVID-19,“ uvedlo na twitteru. To může mít pro český státní podnik výrazné finanční dopady. Například Airbus A380 zaplatí za čtyřistakilometrový přelet českého území zhruba 20 tisíc korun.

Řada leteckých společností zrušila lety mezi Evropy a Čínou. Jak informoval server FlightGlobal, například skupina Lufthansa, která létala do Číny z Frankfurtu, Mnichova, Vídně a Curychu, odstavila z provozu kapacitu odpovídající 13 širokotrupým letadlům.

25 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karel Jezbera

Včera jsem napsal něco, za co jsem byl zdejšími tupými čtenáři převážně mínusován. No a dnes o tom píše už mainstream:
https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/letecka-doprava-letani-koronavirus-covid-19-zpomaleni-omezeni.A200221_123222_eko-doprava_svob

Doba mezi konspirací a realitou se neuvěřitelně zkracuje, už je to jen několik hodin.

Y.K.

Ten článek cituje přesně tu stejnou zprávu IATA jako tu má Sůra, tedy vyčíslení dopadů + trochu namixuje dohady a vytahuje z článků citace, které nebyly jejich hlavním tématem. Není tam nic nového ani překvapivého. Nechápu co tam vidíte zlomového.

Pumpičkář

Pokud to přinese slespoň částečný odklon od stěhování výroby do Číny bez ohledu na ekonomické, ekologické a sociální důsledky, tak bude konečný efekt vlastně pozitivní :-).

Michal Štěpán

Vypadá to, že západní nenažranost a závislost téměř veškerého průmyslu na čínských produktech odstartuje další globální ekonomickou krizi:
https://zlato.kurzy.cz/zpravy/531843-svet-se-boji-ze-koronavirus-zpusobi-globalni-pandemii-zlato-je-nejdrazsi-v-dejinach-japonsky-jen/#utm_medium=email&utm_source=email_2&utm_campaign=email_5216

Mino jiné francouzský ministr financí Bruno La Maire například naznačil, že není dále možné, aby byl západní automobilový, farmaceutický nebo letecký a kosmický průmysl z 90 až 95 procent závislý na dodávkách z Číny.

Dojde ke snížení spotřeby téměř všeho, což bude mít i vedlejší pozitivní ekologický efekt.

Kryšpín

Proboha, doufam, ze kapitan777 neni v karantene nebo na narizene dovolene!

X 1

Ale kdepak. Zlobil. Tak mu byl zabaven mobil a nedostal vycházky. 😉

Karel Jezbera

Alespon se trochu pročistí vzduch. Leteckých společností je příliš a cestujících také. Bude to lekce, díky které lidé pochopí, že není třeba létat na exotické dovolené, spoustu věcí je možné oželet a v obchodním styku více využívat videokonference. Ve finále dojde k výrazné úspoře spotřebované energie.

Dushan

Podle analýzy britského webu Carbon Brief přinesly zásahy do čínského průmyslu snížení emisí oxidu uhličitého o 25 % proti stavu obvyklému v tomto období. Dle satelitního sledování také výrazně kleslo množství vypouštěných oxidů dusíku, které je o 36 % menší než ve stejném období loňského roku. Více na: https://vtm.zive.cz/clanky/pozitivni-dopad-koronaviru-kvuli-zavrenym-tovarnam-klesly-v-cine-emise-oxidu-uhliku-a-dusiku/sc-870-a-202579/default.aspx

Jen tak

vliv letecke dopravy na mnozstvi co2 a dalsich je zcela okrajovy a nepatrny, jakkoli se greta a nekteri dalsi snazi namluvit opak.

GPGP

To bude vpoho, 75 letí lidé moc nelétají, a v Německu zemře ročně 25.000 lidí na chřipku a řeší to někdo? …. 🙂

Vizionář

Co by aerolinky tratily? Jen budou mít nižší zisky !!!

Jen tak

hmm… a nebo taky diky tomu jejich hospodareni spadne do ztraty.

Y.K.

Á, tady nám někdo nepobral základní principy podnikání.
Splátky letadel která nemají práci zaplatí kdo? Výplaty zaměstnancům kdo? Když se nevydělává, tak se prodělává, nějak magicky zamrazit na nule to nejde.

Dushan

Doteď bylo letadel údajně málo provozuschopných a bylo kvůli tomu třeba rušit lety. Takže v souvislosti s virovou pandemií se třeba jen vyrovná poptávka s nabídkou. Často jsou navíc letadla jen pronajmutá od leasingových společností.

Xcon

Lebo u tej lizingovky väčšinou nemáš zmluvu na určitú dobu + mastné penále za jej nedodržanie. Zamestnancov asi tiež nevykopes zo dňa na deň len tak bez odstupného. A aerolinky nie sú dedinské pekárne, tam sa točia iné peniaze a zamestnávajú iný počet zamestnancov. Keď neviete základy ekonómie, prosím zbytočne neprispievajte takýmito príspevkami.

Btw, ja som napríklad zvedavý ako to dopadne s tým dnešným “precedensom” keď Alitalia pristala na Mauriciu a tam im úrady oznámili že bud sa pasažieri otočia smer EU, alebo môžu ísť do karantény.

No, zdá sa mi že nás čaká zaujímavý rok…

Dushan

To je záležitost manažerů, aby měli rizika ošetřená a mohli počet letadel a zaměstnanců upravovat dle potřeby. A pokud ne, tak krachnou a přijdou jiní, jak se celkem běžně stává.

Y.K.

Můžete se trochy technicky rozepsat o tom ošetřování rizik a upravování počtu zaměstnanců (říká se tomu vyhazov, ale co)? Máte docela divnou perspektivu.

Aleš

Hlavně ta letadla. Prostě jich dnes pošlu 5 do šrotu a za 2 týdny zase čtyři nakoupím, na skladě je jich dost. Resp.leasingovky jsou tak blbé, že letadlo můžu ze dne na den vrátit :-)))

Marian Kechlibar

Problém nastane v momentě, kdy jich krachne příliš mnoho naráz. Toto je druh rizika, které se těžko modeluje, „černá labuť“ (přečtěte si Talebovu knihu stejného jména).

Y.K.

A to si jako myslíte, že můžete pronajaté letadlo na pár měsíců vrátit? To jsou kontrakty na roky, létají v tom obrovské peníze, není to půjčování gumového banánu u moře.

Jen tak

vysoka skola zivota, ze?

Dushan

Předpokládám, že hodnocení vzniklo ještě předtím, než nákaza udeřila v plné síle v Itálii. Redukce počtu přeletů o 25 letadel je nic proti tomu, co zřejmě teprve přijde.

Jiří 24

A nakonec bude z ČR lítat jen Smárt 🤣

Pentasa

To je pravda. Letecký zahraniční zájezd si dnes koupí jenom blbec. A ty již zakoupené začnou kupující brzy rušit, aby ještě od CK dostali zpět vložené zálohy. Za pár měsíců již asi nedostanou nic.

dvojiteF

tak urcite 😀