Adamovská stanice je po měsíci prací téměř k nepoznání, už v ní nejsou koleje

Rekonstrukce stanice Adamov. Foto: FB IDS JMKRekonstrukce stanice Adamov. Foto: FB IDS JMK

Na trati mezi Brnem a Blanskem je kvůli rozsáhlé modernizaci na rok zastaven provoz.

Železniční stanice v Adamově na Blanensku je po měsíci stavebních prací téměř k nepoznání. Od poloviny prosince nejezdí mezi Brnem a Blanskem vlaky a ve stanici už nejsou koleje ani nástupiště, dělníci demontovali trakční vedení. Méně viditelná je i demontáž sdělovacího a zabezpečovacího zařízení, řekla ČTK mluvčí Správy železnic Nela Friebová. Není to přitom ani čtvrt století od doby, kde zde vlaky nejezdily kvůli modernizaci a elektrizaci tratě. Vlaky tudy neprojedou do poloviny prosince a cena stavebních prací se blíží šesti miliardám korun.

V nádražní budově odstartovaly také práce v interiérech. Odstraňujeme podlahy, otloukáme omítky a děláme dodatečné izolace dřeva. Vznikly zde také provizorní pokladny,“ popsala další práce Friebová. Dělníci také odstraňují přístavbu nádražní budovy, na jejímž místě se bude stavět lávka. O kilometr dále na adamovské zastávce už dělníci odstranili přístřešky, nově budou nástupiště pro oba směry proti sobě.

Nástupiště už nejsou ani v Babicích nad Svitavou a Bílovicích nad Svitavou, v celém úseku dělníci pracují na montáži nových sloupů pro trakční vedení a překládá se zabezpečovací a sdělovací zařízení. Upravují se také skalní svahy a dělníci opravují tunely. V Blanenském tunelu vybourávají původní tunelové ostění, které nahradí nové. Na většině trati už jsou také vytrhané koleje, aby bylo možné udělat kompletně nový spodek.

Díky úplnému zavření trati se sice práce stihnou rychleji, avšak pro cestující výluka znamená každodenní výrazné prodloužení dojížďky do Brna. Zatímco vlak z Blanska dojel na brněnské hlavní nádraží zhruba za půl hodiny a z Adamova ještě rychleji, nyní tráví lidé v autobusech i desítky minut navíc. Mezinárodní vlaky, které spojovaly Prahu a Brno přes Pardubice, jezdí odklonem přes Havlíčkův Brod už druhý rok a cestující, kteří jezdí z Brna do Svitav, České Třebové či Pardubic, musí v Blansku celý rok přestupovat z vlaku na autobus.

Podoba nádraží se začne rýsovat od září

Zakázku na samotnou rekonstrukci stanice Adamov získala společnost Swietelsky Rail CZ. Vznikne nová budova, proměnou projde i samotné kolejiště. Akce přijde na 834 milionů korun. Projekt zahrnuje obnovu kolejiště stanice, vybudování dvou nových nástupišť s bezbariérovým přístupem a lávku nad tratí do Hybešovy ulice. Cestující se na ni z nástupišť dostanou výtahy nebo po schodech. Součástí stavby je také modernizace vnitřních prostor výpravní budovy se zázemím pro cestující a výstavba parkoviště pro 30 aut. Také se vybudují a rozšíří opěrné a protihlukové stěny.

„Práce potrvají po větší část stavební sezóny. Začneme odstraněním nástupišť a části kolejí. Následovat bude lávka pro pěší, technologická lávka, část železničního spodku a zárubní, opěrné a protihlukové zdi,“ popsal na začátku stavby Jan Parchanski, projektový manažer společnosti Swietelsky Rail CZ.

Na montáž lávky nasadí stavební společnost těžké jeřáby s nosností až 160 tun. Na montáž železničního svršku, zejména výhybek, pak kolejové jeřáby. Po dokončení nové lávky v červenci se začne odstraňovat ta současná. Na to po letních prázdninách naváže sanace železničního spodku a stavba nových nástupišť. Koncem října 2022, zde bude k vidění špičková stavební technika jako automatická strojní podbíječka, pluh na úpravu kolejového lože a kolejová svařovna.

„Nová podoba nádraží se začne rýsovat zhruba od září, kdy začneme montáž železničního svršku a skončí úpravy výpravní budovy a jejího okolí,“ říká Parchanski.

Plný provoz se na nádraží vrátí se změnou grafikonu 10. prosince 2022. Do roku 2023 pak přejde dokončení parkoviště a demolice objektu na vedlejší parcele

.

Rekonstrukce stanice Adamov. Foto: Martin BezdičekRekonstrukce stanice Adamov. Foto: Martin BezdičekRekonstrukce stanice Adamov. Foto: Martin BezdičekRekonstrukce stanice Adamov. Foto: Martin BezdičekRekonstrukce stanice Adamov. Foto: Martin BezdičekRekonstrukce stanice Adamov. Foto:  FB IDS JMKRekonstrukce stanice Adamov. Foto:  FB IDS JMKRekonstrukce stanice Adamov. Foto:  FB IDS JMKRekonstrukce stanice Adamov. Foto:  FB IDS JMKRekonstrukce stanice Adamov. Foto:  FB IDS JMKRekonstrukce stanice Adamov. Foto:  FB IDS JMKRekonstrukce stanice Adamov. Foto:  FB IDS JMKRekonstrukce stanice Adamov. Foto:  FB IDS JMKRekonstrukce stanice Adamov. Foto:  FB IDS JMKRekonstrukce stanice Adamov. Foto:  FB IDS JMKRekonstrukce stanice Adamov. Foto:  FB IDS JMKRekonstrukce stanice Adamov. Foto:  FB IDS JMKRekonstrukce stanice Adamov. Foto:  FB IDS JMKStav stanice Adamov před rekonstrukcí. Foto: Swietelsky RailVizualizace nové podoby stanice Adamov. Pramen: Správa železnicVizualizace nové podoby stanice Adamov. Foto: Správa železnicVizualizace nové podoby stanice Adamov. Foto: Správa železnicVizualizace nové podoby stanice Adamov. Foto: Správa železnicVizualizace nové podoby stanice Adamov. Foto: Správa železnic

ČTK + Zdopravy.cz

 

Tagy Adamov Brno - Adamov - Blansko Správa železnic Swietelsky Rail výluka Brno - Blansko
44 komentářů