Dopravci Infrastruktura Železnice

Zubrnická lokálka se dočká další obnovy, na lovečkovické nádraží se vrací koleje

Motorový vůz M131.0 na trati mezi Velkým Březnem a Zubrnicemi. Foto: Zubrnická museální železnice
Motorový vůz M131.0 na trati mezi Velkým Březnem a Zubrnicemi. Foto: Zubrnická museální železnice

Na konci sedmdesátých let zrušená trať z Velkého Března do Úštěku se dočká vzkříšení další části. Nadšenci ze Zubrnické muzeální železnice získali peníze z Ústeckého kraje na obnovu lovečkovického nádraží, v plánu je oživení trati ze Zubrnic do Lovečkovic.

Rada Ústeckého kraje schválila dotaci 375 tisíc korun z Fondu Ústeckého kraje spolku Zubrnická museální železnice, která má pomoci opravit kolejové zhlaví v Lovečkovicích a opravit tamější stanici. V ní bude expozice o trati a Lovečkovicích. Obec v budově bude mít infocentrum. Nadšenci sní o tom, že obnoví i pětikilometrový úsek trati ze Zubrnic do Lovečkovic. „Je to náš plán, pracujeme na projektové dokumentaci,“ potvrdil statutární zástupce občanského sdružení Zubrnická museální železnice Radek Kubala.

Do Lovečkovic už přivezli štěrk a pražce, postupně začnou s urovnáním štěrku jako podloží, položením pražců s kolejnicemi a montáž jedné výhybky a zhruba 30 metrů manipulační koleje. „Veškeré tyto práce by měly být hotovy do konce května a to z důvodu připomenutí 40 let od zrušení tratě Velké Březno – Lovečkovice – Verneřice – Úštěk, které připadá na 2. a 3.6,“ řekl Kubala. Na tento termín pojedou do Zubrnic parní vlaky a 2.6. bude na parní vlaky v Zubrnicích navazovat náhradní autobusová doprava dvěma historickými autobusy RTO, které budou jezdit do Lovečkovic a Úštěku.

 

Podle Kubaly je zatím předčasné mluvit o tom, kdy se začne opravovat i pětikilometrový úsek ze Zubrnic do Lovečkovic. Část kolejí už zloději odcizili. Sdružení zatím pracuje na projektu. Ve snech železničních nadšenců je i návrat provozu do Úštěku, v tomto případě jde ale spíše už jen o vizi. Na trase by se ale měla brzy objevit naučná stezka.

Trať z Velkého Března do Zubrnic je jedinou tratí v Česku, která byla oficiálně zrušena a podařilo se jí získat později status trati pro veřejnou přepravu.

Vlastníkem tratě je občanské sdružení Zubrnická museální železnice, které se o železnici stará už 25 let. Práce v letošním roce spočívají ve výměně kolem 700 dřevěných pražců, kdy se každý víkend sejdou členové spolku s brigádníky a ručně přidělávají pražce ke kolejnicím (vrtule, hřeby) za každého počasí. Výměna pražců se musí stihnout do konce měsíce března, kdy se opět rozjedou pravidelné víkendové muzejní vlaky na objednávku Krajského úřadu Ústeckého kraje. Lokálka je zařazena do železničních turistických linek pod označením T3 a je zaintegrována do dopravy Ústeckého kraje. V Zubrnicích se připravuje na letošní sezónu železniční muzeum a Skanzen lidové architektury, kde železniční trať je příjemným spojením s historií v Zubrnicích. Letos proběhne několik víkendů s parním provozem ke vzpomínce 40 let od zrušení železniční tratě Velké Březno – Verneřice – Úštěk na jejímž části Velké Březno – Zubrnice se pravidelně o víkendech jezdí.

 

7 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • 375 tisíc Kč je sice, bohužel, jen maličká kapka v ohromném moři peněz, které bude k naplnění té příjemné vize nutno vynaložit, ale je dobře, že se podařil aspoň tento první krok: držme zubrnické partě palce, ať se jim jejich bohulibé dílo daří!

  • V roce 1972 jsem si ještě za plného provozu prošel celou trať z Velkého Března až do Úštěku a trať to byla nádherná. Jenomže o několik let později byl provoz ukončen. Myslím, že to byla chyba.
    Jako bývalý strojvedoucí dokáži také ocenit práci jak tehdejších strojvedoucích, tak i jejich nynějších nástupců, těch víkendových. Jízda s rychlíkem je proti tomu nuda. Tenkrát vidět M131 s cisternou, nebo se zetkou, ale i samotný motor znamenalo velkou zručnost strojvedoucího, že si při řízení nezauzloval ruce.
    Ta trať jako taková měla vždycky co nabídnout, jen by obce své bohatství měly pořádně propagovat a nabídnout ho novým návštěvníkům. Nádherná krajina a údolí svažující se z Lovečkovic jedním směrem až téměř k Labi, druhým do Úštěku a nebo z Lovečkovic do Verneřic, lidová architektura, turistické procházky, koupání ve Chmeláku (Úštěk), lyžování v okolí vysílače Buková hora a další.
    Držím palce a děkuji proto všem, kteří se snaží o znovuzprovoznění této tratě a doufám že se ještě dožiju jízdy v celém plánovaném úseku.

    • Já si zase matně vzpomínám na jeden víkendový vandr tou oblastí (také někdy před už více než 40 roky, asi někdy těsně po zastavení provozu) z Děčína přes Bukovou horu a dál do Levína, kde nás pak večer v hospodě zaměstnanci nějakého geologického průzkumu z Gottwaldova napájeli fernetem a my jsme se potom v neděli vysušení jak tresky jen s troškou vody ploužili přes Sedlo, vesnice bez hospod a kopce nad Střekovem do Ústí nad Labem – ale je to krásný kraj a stálo to za to.
      Ať žijí „Páni kluci“!

  • mohl se použít materiál po rekonstrukci např. České Lípy,kde to vše skončilo,v kovošrotu?pražců tam bylo taky hafo….

    • Krásné zprávy – těch 5 km určitě zvládnou, ve Zbýšově se taky povedly řádově kilometry a to ještě museli změnit rozchod – tady jim koleje leží. Prostě pár nadšenců s drobnou mechanizací dokáže divy… 🙂

    • Prošel jste někdy ty zbytky trati, že se odvažujete tvrdit, že „tady jim koleje leží“? Já jsem to naposled zkusil před několika (asi už více než pěti) roky a kolej tam už tehdy na většinou hodně (leckde už téměř neprůchodnou „džunglí“) zarostlém a místy i bahnem částečně zaplaveném tělese „ležela“ v hlíně na zbytcích zcela rozpadlých pražců – nemohu sice vyloučit, že od té doby někdo aspoň něco málo změnil k lepšímu, ale i tak je ta trať zralá na komplexní obnovu, a hlavní rozdíly mezi Zubrnicemi a Zbýšovem jsou tak ve dvojnásobné délce toho severočeského úseku a v tom, že kolejnice jsou u Zubrnic lehčí a neleží na betonu. Kolik kolejnic z „výzisku“ přitom bude vůbec ještě možno použít do traťové koleje s veřejným provozem, to je otázka, ale pražce bude třeba nahradit v podstatě všechny – v podání pouhých „amatérů“ (což nemyslím nijak hanlivě) bez těžší mechanizace je to práce na mnoho sezón (roků): i Zbýšovští ostatně svoji trať přestavovali minimálně 5 let, a to ještě stejně nejsou úplně hotovi.
      Ale držme zubrnickým nadšencům palce – snad se jim to nakonec přece podaří.

Newsletter