Železnice Železniční průmysl

ZSSK vyjely poprvé s vectrony, budou jezdit i k nám. Máme je levnější, než České dráhy, tvrdí.

ZSSK poprvé vyjely s lokomotivou Siemens Vectron. Foto: ZSSK
ZSSK poprvé vyjely s lokomotivou Siemens Vectron. Foto: ZSSK

Slovenský státní dopravce ZSSK vyjel dnes poprvé s novými lokomotivami Siemens Vectron. Celkem zařadí do flotily deset strojů. První vlak v pravidelném provozu vyjel s vlakem PSS Lišiak z Bratislavy v  neděli ráno.

Lokomotivy ZSSK pronajímá společnos S Rail Lease, která vznikla krátce před soutěží a patří pod skupinu Erste. Transakce na nové lokomotivy se dostala až na půdu parlamentu, kde ji kritizovala opozice. ZSSK následně přišla s prohlášením, že si pronajímá stroje levněji, než České dráhy.

ZSSK argumentují tím, že desetiletá smlouva na vectrony pro České dráhy stojí v přepočtu 60 milionů euro, zatímco slovenskoho dopravce 59 milionů euro. Navíc podle vyjádření ZSSK jsou i rozdílné podmínky smlouvy, ČD jsou podle ní více limitované počtem kilometrů na den. ZSSK rovněž argumentovala poslancům opozice, že leasing je výhodnější, než koupě kvůli vysokým cenám za servis. Až polovinu nákladů podle propočtu ZSSK mohou tvořit právě náklady na údržbu. Jako výhodu uvádí ZSSK i fakt, že pokud by lokomotiva byla více jak 25 dní mimo provoz, nemusí platit nájem.

ZSSK pořizuje nové flotily kvůli zastaralému vozovému parku. Navíc chce využít i zrychlení hlavní trati z Bratislavy do Žiliny. „Díky novým lokomotivám budou rychlíky v Žilině o 15 minut dříve,“ řekl mluvčí firmy Tomáš Kováč. Kromě trasy do Žiliny se mají objevit i na vlacích do Prahy. ZSSK počítá s tím,že do čtyř let má být dvousetkilometrová rychlost na trase do Prahy, půjde ale jen o slovenský úsek.

18 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • „Díky novým lokomotivám budou rychlíky v Žilině o 15 minut dříve,“
    Zavádzajúci výrok, lebo ZSSK má k dispozícii 18 ks lokomotív rady 350 – Gorily, ktoré tiež môžu chodiť rýchlosťou 160 km/h, čo je maximálna rýchlosť na zmodernizovanej trati BA – Púchov.
    A leasing = predraženie, lebo údržba na nových lokomotívach je minimálna.
    Argument, že ak bude stáť 25 dní, tak nebudú platiť nájom – je úplne smiešny – to sú tie Vectrony tak poruchové, veď to by mala byť nemecká kvalita…

  • Tak opravdu se 200 km/h. ve zdejší lokalitě jen tak nedočkáme… čtu tady, že bratři Slováci pojedou jak draci, tedy zatím jen počítají, tak uvidíme…. na území Rakouska-Uherska se bude muset brzdit 😀 (ZSSK počítá s tím,že do čtyř let má být dvousetkilometrová rychlost na trase do Prahy, půjde ale jen o slovenský úsek.)

    • „Slováci pojedou jak draci … na území Rakouska-Uherska se bude brzdit“

      Vy jste tomu dějepisu moc nedal co?

  • Koukám že ZSSK už stihly od ČD zkopírovat ledacos, nově i slogan.. ;-D

  • Na těch pronájmech se mi líbí, jak rychle mohou být dané stroje k dispozici, řádově měsíce od podpisu smlouvy?
    Na druhou stranu, z dlouhodobého hlediska to asi tak výhodné nebude, obzvlášť pokud by se jednalo o celou flotilu (desítky kusů). Hlavně musí fungovat tržní nabídky v pravém slova smyslu, pokud krátce před soutěží vznikne leasingovka, která následně jako zázrakem vyhraje, tak už je to trochu podezřelé…

    • Tady paradoxně zafungovaly. Ty pro ZSSK měly vyjít výrazně dráž, jenže se jim do soutěže přihlásil ELL a tak museli jít s cenou dolů.

  • 200 km/h na lince Blava – Breclav, vtipné (ale zároveň skvělé), tak Slováci nás nakonec předběhnou.

    • Momentálne prebieha súťaž na zhotoviteľa úsekov Devínska Nová Ves – Malacky (200 km/h) a Kúty – Kúty št. hr. (160 km/h)

  • Nevíte prosím, jaký je rozdíl u Vectronů na Slovensku a v ČR? U ZSSK jezdí jako řada 383, stejně u ČD Cargo. Oproti tomu ČD a RegioJet jako řada 193.

    • Tak rozdíl nebude žádný. Akorát 383 je podle českého/slovenského číslování, protože lokomotivy mají registraci v ČR resp. na Slovensku (to jen hádám že S Rail lease má Vectrony zaregistrované na Slovensku). Zatímco Vectrony Regiojetu ČD jsou registrované v Německu a 193 je německé označení

    • Je to přesně tak, jak píše Nojva. Číslování je dle místa registrace.

    • To proto, že ČD Cargo a ZSSK je mají zaregistrovány v CZ/SK, když to ČD/RJ mají registraci AT – Rakouskou, protože jsou od ELL. 😉

    • Jedná se o to kde je lokomotiva zaregistrována, ve kterém státě. Jinak jsou naprosto shodné, kromě barvy na vnějšku

  • Proč všichni se vymlouvají na dražší servis, když se jedná jestli by nebylo levnější to koupit. Copak ty vectroně jsou poruchovější jak 151?

Newsletter

Partneři


Výběr editora