Dopravci Železnice Železniční průmysl

ZSSK Cargo chce omladit flotilu vícesystémových lokomotiv, deset si pronajme

Proslulé dvojičky řady 131 ve flotile ZSSK Cargo mají v průměru 36 let a potřebám firmy už nestačí. Autor: ZSSK Cargo
Proslulé dvojičky řady 131 ve flotile ZSSK Cargo mají v průměru 36 let a potřebám firmy už nestačí. Autor: ZSSK Cargo

Slovenský státní železniční dopravce ZSSK Cargo chce omladit flotilu vícesystémových lokomotiv, aby stačil konkurenci na mezinárodních přepravách. Řešením má být dlouhodobý pronájem. Firma vyhlásila soutěž na pronájem a údržbu deseti strojů na deset let. Hodnotu zakázky odhadla na téměř 59 milionů eur (cca 1,5 miliardy Kč).

Společnost v tiskové zprávě uvedla, že obnovou flotily reaguje na nový model přeprav, který se prosazuje stále častěji. Ten spočívá v tom, že jediný dopravce odveze celý vlak z místa nakládky až do místa vykládky bez ohledu na státní hranice. Náklad se tak na hranicích nepředává partnerským dopravcům. K tomu je ale zapotřebí vícesystémových strojů, kterých má slovenské cargo pomálu a které mají za sebou už několik desetiletí služby.

„Slovensko je už dnes kvůli své poloze vystavené riziku, že jeho výkony přeberou jiní dopravci, kteří jsou na přeshraniční výkony připravení. Pokud chce ZSSK Cargo patřit do skupiny dopravců, kteří působí na evropském přepravním trhu, je třeba začít s obnovou parku elektrických železničních vozidel,“ uvedl předseda představenstva Martin Vozár. Dodal, že firma v obnově parku za konkurencí z okolních zemí zaostala, což ji pomalu odsuzuje do role lokálního vnitrostátního dopravce.

ZSSK cargo má zhruba 450 hnacích vozidel, z toho je polovina elektrických. Pouze 23 lokomotiv je vícesystémových (především řada 363, známá jako Eso). Jejich průměrný věk je 29 let.

Vectron 383.006 ČD Cargo s reklamou na vozové zásilky, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák
Vectron 383.006 ČD Cargo s reklamou na vozové zásilky, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák

ZSSK Cargo tak jde ve stopách ČD Cargo, které se ale rozhodlo pro cestu nákupu. Celkem si pořídilo osm strojů Siemens Vectron, jeden za zhruba sto milionů korun. Naopak mateřské České dráhy zvolily stejný postup jako ZSSK Cargo, tedy desetiletý pronájem deseti lokomotiv. I ony vybraly siemensovské Vectrony od leasingové společnosti ELL. Hodnota kontraktu včetně údržby je 60 milionů eur bez DPH, tedy v přepočtu téměř 1,6 miliardy korun.

6 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • …a křišťálová koule praví, že vítězem výběrového řízení bude společnost S Rail Lease s vectrony… 🙂

  • A stejně jako ČD budou mít po deseti letech … nebudou mít nic. Jen utratí 1.6mld

    • Já myslel, že jejich cílem je vozit nákladní vlaky a vydělávat na tom, ale asi jsem se spletl. Cílem je přece vlastnit lokomotivy, čím víc, tím líp.

    • správně, jak se říká u nás nejsem tak bohatý, abych si pořídil něco na co nemám, i RJ od půjčování ustupuje

    • Když nejste schopni sehnat techniky na údržbu (na úplně nový stroj je taky musíte vyškolit, to není stejné jako Eso), jeví se pronájem s údržbou jako poměrně výhodná věc.

Newsletter

Partneři


Výběr editora