Infrastruktura Železnice

Zlatý důl Českých drah. Firma se zkušebním okruhem hlásí rekordní zisk

VÚŽ
VÚŽ Autor: Zdopravy.cz

Výzkumný ústav železniční (VÚŽ), který provozuje železniční zkušební okruh ve Velimi, je pro České dráhy čím dál důležitější firmou. Loni vydělal nejvíce v historii, hospodaření Českých drah vydělává čím dál více. Jen loni poslal VÚŽ dividendu Českým drahám ve výši 85 milionů korun.

Firma loni těžila z boomu železniční dopravy a potřeby výrobců kolejových vozidel testovat nové vlaky. Tržby firmy dosáhly 480 milionů korun, zisk před zdaněním 188 milionů korun. Meziročně stoupl o 41% ze 133 milionů korun.

Vzrostla zejména poptávka klientů o poskytnutí služeb zkušebního centra, čímž došlo k růstu požadovaného počtu testovaných projektů, a tím k vícesměnnému vytížení kapacit Zkušebního centra VUZ Velim,“ uvedla firma ve výroční zprávě, která se včera objevila ve sbírce listin obchodního rejstříku.

Z VÚŽ se stala mimořádně zisková firma: rentabilita vlastního kapitálu dosáhla loni 27%. Jen loni poslala firma dividendu Českým drahám ve výši 85 milionů korun. Výši letošního podílu na zisku ještě společnost nezveřejnila. V minulosti se spekulovalo o možném prodeji VÚŽ. Při výsledcích firmy by přinesl Českým drahám prodej řádově miliardy korun.

Přes dvě třetiny tržeb má firma od zahraničních výrobců. Ve Velimi se například loni testovalo metro od japonské společnosti Hitachi, které bude jezdit v Peru. Kapacita okruhu je vyprodaná na několik měsíců dopředu. Příjmy ze zkušebnictví na okruhu tvoří 85% tržeb.

Firma loni dokončila poslední fázi modernizace zabezpečovacího zařízení, zprovoznila mobilní část evropského vlakového zabezpečovače ETCS L2 na zkušební elektrické lokomotivě řady 124.

Modernizace a rekonstrukce Zkušebního centra VUZ Velim v minulých letech umožňujeúspěšně získávat
a realizovat zakázky klientů nadnárodního charakteru, což řadí VUZ mezi špičková zkušební pracoviště na evropské úrovni,“ tvrdí firma ve výroční zprávě.

Ani VÚŽ se ale letos nevyhnula vlna příchodů nových členů dozorčích radpolitických obchodů a instalace lidí do dozorčí rady nominovaných politickými stranami, které nemají ale přitom s železnicí jedinou reálnou zkušenost. V dozorčí radě tak letos přibyl za ANO Roman Zarzycký. V hnutí působí jako zastupitel v Plzni a uvolněný (placený) šéf kontrolního výboru, s dopravou zkušenosti nemá. „Jako předseda kontrolního výboru mám s mechanismy kontroly zkušenosti,“ řekl v dubnu serveru iDnes.cz Zarzycký.