Infrastruktura Stavebnictví Železnice Zprávy

Železničáři dotáhnou čtvrtý koridor k virtuálním tunelům, počítají až s dvoustovkou

Jednokolejná trať mezi Ševětínem a Českými Budějovicemi
Jednokolejná trať mezi Ševětínem a Českými Budějovicemi

Správa železniční dopravní cesty dala na trh další zajímavou zakázku na čtvrtém koridoru. Konkrétně jde o kompletní modernizaci úseku Ševětín – Dynín, která naváže na již hotovou stavbu z Dynína do Horusic, potažmo Veselí nad Lužnicí. Předpokládané náklady na proměnu více než čtyřkilometrové části tratě činí 657 milionů korun bez DPH.

„Oproti současnému stavu se zde po modernizaci zvýší traťová rychlost až na 160 kilometrů v hodině s možným budoucím výhledem až na 200 kilometrů v hodině. Součástí stavby je i příprava na budoucí implementaci systému ETCS,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Úplnou proměnou projdou stanice Neplachov a Dynín, dostanou například nová nástupiště. Zastávka Neplachov se posune a přístup k ní zajistí podchod pod právě budovanou dálnicí D3. Stavět by se mělo začít už v únoru příštího roku, hotovo pak má být před Silvestrem 2019.

Čím dál palčivější se tím stává otázka, jak následně přivést koridor od Ševětína do Českých Budějovic. V úvahu přicházejí dvě zcela odlišné varianty. Jedna počítá se dvěma tunely o celkové délce osm kilometrů, díky kterým by se trať narovnala. Správě železnic poprvé vyšla ekonomická studie, nyní bude záležet na názoru centrální komise ministerstva dopravy. Tunely by vyšly na zhruba devět miliard korun. Druhou možností je ponechání vlaků na nynější klikatící se jednokolejce, která se osadí zabezpečovačem ETCS. Právě tunelová varianta by umožnila zmíněnou dvousetkilometrovou rychlost.

Mnohem blíže k realizaci jsou tunely na dvacetikilometrovém úseku Sudoměřice – Votice na pomezí Jihočeského a Středočeského kraje, kde je tendr na zhotovitele ve finále. „Věřím, že výběrová komise během 14 dnů ukončí svoji práci,“ uvedl minulý týden náměstek šéfa SŽDC Mojmír Nejezchleb. Pak zbývá ještě jihočeská část Soběslav – Doubí, která nedávno získal zelený souhlas EIA, příprava se ale protahuje kvůli majetkovému vypořádání. Tendr chce SŽDC vypsat do poloviny příštího roku.

12 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Ono kdyby za ČB dal nějak inteligentně trefit Solnohrad a Mnichov, tak se bavíme o trochu něčem jiném… Realita bohužel je taková, že za ČB je koňka do „rakouské Ostravy“ Lince…

    Proto souhlasím s tím, že 9 miliard by udělalo mnohem lepší službu někde výrazně blíž u Prahy, nebo u Bezpráví, nebo mezi Brnem a Českou Třebovou…

  • Zvlastni, k nekterym prispevkum zde na serveru lze pridat prispevek, k nekterym po kliknuti nikoliv, okno pro komentar zmizi…

  • Tak já jenom doufám, že všichni zodpovědní rozhodčí budou mít na paměti, že rozhodují o stavu ne pro současnost, ale pro stav na dalších 50 let, ne-li víc…

    • Varianta lehce oprášit současnou jednokolejku a tunely nechat pro budoucnost nemusí být nutně špatná, přeci jen je (v podobném stádiu přípravy) dost staveb, kde bude mít investovaných 9 miliard o výrazně větší přínos.

    • Tohle určitě nejsou vyhozený peníze, protože co se tak postupně ukazují plány VRTek, přijde mi, že s vysokorychlostní tratí z Prahy směr ČB se počítá ze všech nejmíň… (Nemluvím teda o potenciálním úseku Praha-Benešov, ale ten je stejně součástí RS1.)

    • Přesněji nepočítá se s ní vůbec – prostě ani v ČR, ani za hranicí není osídlení, které by něco takového ospravedlnilo. Já neříkám, že to jsou vyhozené peníze, ale víceméně to, že jde v současné době o luxus srovnatelný s méně významnými VRT.

    • Urco bych podporil tunel co zkrati cestu a zvysi rychlost. Rozhodne ti nejsou vyhozene penize. Myskim ze praha hlavak tabor budejovice se bude moct diky tonuhle zvladat i pod 1:20min krasne.

  • Takže ty nástupiště už doufám budou stavěna proto, aby vedle nich projel vlak dvoustovkou..

  • Prostě se podle mě mělo stavět v ne příliš obydlených úsecích na 200. Teď když vyškrtnou tunel, tak udělají třeba 1:30 1:40 a dopadne to jako s Brnem místo 2:05 možná letos bídných 2:25 – obtížně konkurenceschopné.

    • Ono je to dvojsečné. Pokud stávající trať přestavíte na 200 km/h (tzn. postavíte prakticky novou a ještě starou zrušíte) tak, že se tarifní body posunou od sídel do polí (což ovšem i ta stávající přestavba kdovíproč dělá), můžete na ní zrušit veškerou místní obsluhu, a navíc při zachování nákladního tranzitu (max. 120 km/h) budete tento muset častěji předjíždět. Otázkou je, za kolik ušetřených minut to stojí, a zda mají v cíli využití. Nakonec, pro rychlou dálkovou dopravu již byla i zde upřednostněna dálnice…

    • František: jak to myslíte „upřednostněna“? Stát zde staví jak dálnici tak železnici.

    • Tak ono i toto by mohlo přinést docela významné zrychlení, ne? Jestli je současná průměrná rychlost okolo 80km/h na 39 kilometrech s jízdní dobou 30-32 minut, tak by při těch budoucích asi 32 kilometrech a dvojnásobné průměrné rychlosti..