Komentáře Silnice

Zelení proti žlutým. Bitva, na které vydělají cestující. Ale jak dlouho…

Setra Dosto, Berlin Potzdamerplatz, foto: Flixbus
Setra Dosto, Berlin Potzdamerplatz, foto: Flixbus

(Komentář) Je to událost číslo jedna letošního roku v tuzemské autobusové dopravě. FlixBus vstoupil tento týden na domácí trh vnitrostátních dálkových linek a začal konkurovat hlavně RegioJetu. Zatímco v Německu sfoukl a vymazal své konkurenty často během pár měsíců a prakticky ovládl tamější trh, teď ambiciózní firmu s bohatými investory v zádech čeká podstatně náročnější sousto. RegioJet. Jak jejich souboj může dopadnout?

RegioJet ovládl dálkové autobusy v Česku a podle toho někdy situace vypadá. Autor těchto řádků je bohužel nucen hrát pravidelnou hru s názvem F5, kdy například v neděli večer zjistí, že musí z Liberce do Prahy následující pondělí a všechny spoje od 5.30 do oběda jsou beznadějně vyprodané.

Mezi Libercem a Prahou totiž nemají žluté autobusy konkurenci, pokud tedy někdo za ni nepovažuje dvě a půl hodiny ve vlaku. Nezbývá nic jiného než obnovovat stránku a doufat, že někdo rezervaci zruší. Monopol nikdy většinou nesvědčí a trase Liberec – Praha je toho důkazem. Přidávat posily se totiž žlutému dopravci příliš nevyplatí: obvykle jedou plné jen jedním směrem.

Když RegioJet ještě jako Student Agency vstupoval na trasu do Liberce, měl to lehké. Obliba ČSAD Liberec u místních cestujících byla hluboko pod bodem mrazu, soukromý Hotliner se teprve rozjížděl. K tomu ještě mediální smršť kvůli zákazu vjezdu na nádraží a za chvíli byl žlutý dopravce na lince sám.

FlixBus teď rozhodně nemůže počítat s tím, že se mu povede něco podobného. Ano, RegioJet má své mouchy a ne malé. Kromě vyprodaných autobusů méně místa na sedačkách či velmi málo funkční wifi, stále ale poskytuje služby na zcela jiné úrovni, než za dob jiného monopolu.

Bude zajímavé sledovat konkurenční boj, co vlastně zákazníci chtějí: zda plný servis s horkým nápojem z automatu a novinami, nebo pohodlnou jízdu na sedačkách s dostatečnými rozestupy bez nutnosti mačkat se s dalším spolucestujícím.

První dopady jsou zatím jasné: u Regiojetu jde najednou to, co dlouho nešlo. Například zdarma storno do 15 minut. Jízdenky zlevnily, i když ne extrémně. Neozývají se zatím výkřiky o nekalé konkurenci, ale jasná reakce na vstup konkurence.

Ideální scénář? Na linkách se uživí oba dopravci. Nakonec může konkurenční boj vést k tomu samému, co ve vlacích mezi Prahou a Ostravou, kde dnes po železnici jezdí o 250 % více cestujících, než před pěti lety. Konkurence a jejich služby přitáhla nové cestující a vytáhla lidi z aut. Už dnes je to patrné na mezinárodních autobusových linkách, kde počty pasažérů prudce rostou. Nejhorší, co naopak může nastat, že tu zůstane jeden dopravce, jedno jaké barvy.

Radim Jančura vybudoval z autobusů klíčovou část svého byznysu, která dotovala start jeho žlutých vlaků. Poté, co se vlaky překlopily do zisku, můžeme být brzo svědky opačné situace, kdy vlaky budou dotovat jeho autobusy, aby je udržel proti zelené invazi.

11 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Moje otřesená první cesta s Flixbusem: spoj mel zpoždění na odjezdu hodinu, uvnitř busu smrdí v celém prostoru WC, nefunguje wifi. Místo toho, aby jel z Florence rovnou na Anděl (autem cca 15 minut) a zkusil znížit zpoždění, tak 50 minut nesmyslně objížděl celou Prahu. Zlatý Regiojet. Jednalo se o spoj 19.8. 11:00 z Florence do Budějovic.
    AKTUALIZACE: řidič už potřetí zabloudil, takže od času pravidelného odjezdu uplynulo už 3,5 hodiny a my jsme pořád v jedné třetině cesty. Se Studentem celá cesta trvá obvykle 2 hodiny. Uaaaa, co jsem komu udělal?

  • Hezká konkurenční strategie by byla, kdyby jeden z dopravců hrál na to, že není nikdy vyprodaný. Jenže to by musel mít ty posily, takže by byl dražší, takže by se s ním moc nejezdilo. Ale třeba Flixbus…

  • Pane Sůro, děkuji Vám a Vašim kolegům, za tyto stránky. Určitě byly potřeba. Ale Vaše rétorika, konkrétně Vaše, pane Sůro, zůstala na K-reportu. Co je žluté, je fajn, ostatní je hnus. Odprostěte se od jednoho růžokošiláče, buďte nadále upřímný a kritizující všehny firmy, které se účastní na rozvoji státu, včetně těch státních, v tom Vám fandím, Třebass jednou spláčou nebesa a celkově se to vyřeší… Jen nebuďte Jačurofanda, jak jste byl na k-čku a na ajdnes.

    • Zkuste si ten text přečíst ještě jednou. Fakt máte pocit, že když píšu, že je v RJ málo místa a že je furt vyprodaný, je to pochvala?

    • Prosím Vás, kde vidíte že co je žluté je fajn a ostatní fuj? Nic takového tam není. Spíše naopak.

    • Někteří lidé nesnášející Regiojet prostě vidí chválu této firmy všude, kde není jasné odsouzení.
      Mě se taky nelíbí všechno, co ta firma provádí, naposled zrušení věčně plné 15:00 z Brna přes Tábor např. považuju za těžký úlet. Zvlášť, když tento krok přišel až po tom, co vycouval Jihotrans a Strakonice právě kvůli Regiojetu.
      Ale to snad neznamená, že kvůli tomu začnu firmu pomlouvat za každou blbost.

    • Vim ze dneska je vsechno o penezich ale co zacal RJ jezdit Chomutov Praha tak se z Chomutova nedostanu do Slaneho proc.

  • Plně podepisuji, ale předpokládám, že bude jezdit více lidí. Problém pro všechny dopravce jsou jalové výkony zpět pči posilách jedním směrem. Jinak stjíme už 10 minut vedle sebe BusLine se žlutým v koloně, která se nepohnula a před námi lidé vylézají z automobilů…

  • nerozumím tomu, že monopol způsobil vyprodané spoje a tudíž autor musí hrát „hru s F5“, aby se dostal v pondělí do Prahy. to před vstupem RJ jezdilo na té trase více spojů? proč by jich RJ potom nenasadil více, pokud tam je poptávka?

    • Protože poptávka je vždy jedním směrem a tím pádem posily jezdí zpět prázdné a není to levné. Dříve jezdilo méně spojů, ale kvalitnější služby přilákaly z aut více lidí.

    • To platí asi jen na tom Liberci, jinde je všude alternativa i ve vlaku či jiných dopravcích a teď i ve Flixbusu.