Automobilový průmysl Automobily

Žebříček nejcennějších automobilových značek. Mercedes vede, Dacia předstihla Škodu.

Nový model Mercedes AMG C43. Foto: Daimler
Nový model Mercedes AMG C43. Foto: Daimler

Značka Mercedes-Benz se stala značkou s největší hodnotou mezi výrobci automobilů. Předstihla loňského vítěze žebříčku Toyotu a BMW. Ve stejném žebříčku si mírně pohoršila Škoda Auto.

Vyplývá to z analýzy, kterou sestavuje každoročně společnost Brand Finance. Podle ní má značka Mercedes-Benz hodnotu 43,9 miliardy dolarů, což znamená meziroční nárůst o téměř čtvrtinu. Nový žebříček vyšel jen krátce poté, co do firmy vstoupil  čínský majitel automobilky Geely Li Šu-fu. Ten se stal s necelými deseti procenty největším akcionářem ve firmě.

Brand Finance vysvětluje zhodnocení značky jak jejími výsledky, tak předpokladem dalšího růstu. „Mercedes-Benz vymyslel auto a teď vede celý obor k tomu, aby ho znovuobjevil v jiné podobě. Jeho úspěch táhne nová generace aut, která je plná technologií znamenající odklon od tradičních spalovacích motorů,“ řekl David Haigh, šéf Brand Finance.

V meziročním porovnání klesla hodnota Toyoty na 43,7 miliardy dolarů, BMW si polepšilo na třetím místě na 41,8 miliardy dolarů. Za poklesem Toyoty vidí analytici hlavně slabší pozici v Číně. U všech tří značek ale Brand Finance vzala do úvahy, že patří k lídrům vývoje nových technologií, pohonu i designu.

Hodnota značky výrazně stoupla i americkému silně ztrátovému výrobci Tesla. Meziročně o 106 % na 5,7 miliardy dolarů, dostala se na 19. místo, poprvé do první dvacítky. „Nicméně existují obavy, zda výrobní kapacita Tesly dokáže uspokojit poptávku zákazníků jak počty aut, tak kvalitou,“ uvedl Brand Finance ve své zprávě.

Letošní ročník žebříčku je ve znamení velkého nástupu čínských značek. To je způsobené i tím, že čínský trh je už největším na světě, navíc se někteří výrobci snaží dostat i mimo Čínu. Největší hodnotu z čínských značek mají podle žebříčku Haval, Geely a BYD. „Mimo Čínu jsou tyto značky často neznámé. Dá se ale očekávat, že budou nakupovat známé západní značky a tím jejich hodnota poroste,“ dodal Haigh. Naráží tak právě na akvizice automobilky Geely, která po Volvu či Lotusu získala podíl právě v Mercedes-Benz. Slibuje si od toho i snazší přístup k technologiím a společnému vývoji.

Nejrychleji rostoucí značkou byla loni automobilka Aston Martin. Té se loni podařilo poprvé po deseti letech dostat do zisku. Firmě pomohlo i oslabení britské libry, které ulehčilo export.

Pokud se sečtou všechny značky pod jedním majitelem, vede v hodnotě Volkswagen Group. Hodnota všech jeho značek je 75,8 miliardy dolarů. Škoda Auto jako velmi dobře vydělávající součást skupiny si loni v žebříčku výrazně pohoršila. Z 52. místa až na 64. místo, hodnota značky je 1,462 miliardy dolarů. Před Škodu se letos dostala i rumunská Dacia, která je na 60. místě.

Nejcennější automobilové značky:
Mercedes-Benz
Toyota
BMW
Volkswagen
Honda
Nissan
Porsche
Ford
Audi
Chevrolet

Štítky

3 komentáře

Klikni pro vložení komentáře
  • 64. nejcenější značka?? To je tolik automobilovýhc značek? Tahle to vypadá, že je škodovka prakticky bezcenná. Zajímala by mě relevantnost těchto žebříčků..

    • Rád bych viděl ten žebříček celý, nebo alespoň první stovku.

Newsletter

Partneři


Výběr editora