Infrastruktura Železnice

Závory pro čtyři vlaky týdně jsou hotové. Už mezi nimi uvízlo auto

Dodělávání přejezdu v Jablonci nad Jizerou. Jezdí přes něj 4 vlaky týdně. Foto: Miroslav Kubát
Dodělávání přejezdu v Jablonci nad Jizerou. Jezdí přes něj 4 vlaky týdně. Foto: Miroslav Kubát

Nejdražší přejezd české železniční síti v přepočtu na jedno projetí vlaku je hotový. Společnost AŽD Praha dokončila stavbu nového přejezdu přes silnici I/14 v Jablonci nad Jizerou. Městu se nakonec podařilo vybojovat, aby technologický domek nutný pro jeho ovládání odsunuli mimo náměstí.

Jde o rekonstrukci přejezdu na trati 042 Martinice v Krkonoších – Rokytnice nad Jizerou v úseku, kde jezdí už jen dva páry vlaků týdně. Jeden v sobotu, jeden v neděli. Občas v úseku projede ještě nákladní vlak, většinou se dřevem. Na přejezdu se za posledních dvacet let nestala jediná nehoda.

Vnímáme to jako vyhazování peněz,“ říká starosta města Miroslav Kubát. Do akce Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) za 9,75 milionů korun ale nemohl příliš mluvit. Rekonstrukce ale vyvolala ve městě pozdvižení v létě, když u přejezdu vyrostl přes tři metry vysoký objekt, v kterém bylo technologické zázemí přejezdu.

Jelikož je přejezd prakticky na náměstí, lidé si stěžovali, že hyzdí jeho vzhled. Starosta nakonec vyjednal se SŽDC přesun plechové stodoly dál směrem ke stanici Jablonec nad Jizerou. „Usiloval jsem i o možnost ovládání závor přímo z radnice pro pobavení turistů a školních výletů, nebylo mi však vyhověno,“ dodal starosta.

Podle něj ještě ale ve městě čekají, že provedou opravu komunikace v majetku města po jejím překopání.

Při dvacetileté životnosti přejezdu a čtyřech vlacích týdně vychází jedno projetí na více než dva tisíce korun. SŽDC jeho rekonstrukci vysvětluje tím, že ten původní byl už nevyhovující. Vlaky přes něj musely jezdit jen desetikilometrovou rychlostí.

S instalací závor už jedou rychleji, ale jen krátce: jen pár desítek metrů za novým přejezdem přes silnici je totiž nechráněný přejezd přes místní komunikaci, kde musí zpomalit. Podle projektu se jízdní doba zkrátí o 3,391 sekundy SŽDC ale argumentuje tím, že nechat jen přejezd bez závor by nešlo. Stávající normy neumožňují, aby se přes silnici I.třídy postavil jiný přejezd, než se závorami.

Na přejezdu krátce po jeho otevření ale už museli řešit nepříjemnou situaci, kdy řidič nerespektoval výstražná světla a na přejezdu uvízl. Strojvedoucí stihl včas zabrzdit.

8 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Dosavadní stav onoho přejezdu v Jablonečku, kdy vzhledem k nefunkčnímu bílému světlu se na poměrně frekventované silnici řidiči všech aut museli zpomalit a pozorně rozhlížet a nakonec riskantně přejet – za roh na přijíždějící vlaky od Rokytnice prostě není vidět – byl skutečně alarmující (Jen někteří – znalí místních poměrů – věděli, že se nejedná o nenadálou poruchu, ale dlouhodobou sabotáž, a vlaky tam měly omezenou rychlost tak, aby mohly dávat autům přednost). Že se na této trati nezabezpečí přiměřeně všechny přejezdy a nezvýší rychlost a četnost provozu, a že dosud většina osobních vlaků končí v Jablonečku, a železniční provoz je do značné míry nahrazován autobusy, to je jistě alarmující také, ale na kraji mají svou koncepci podporující fungování a využívání železnice podle zcela nepochopitelného klíče jen někde, a tu nehodlají měnit …. ale to se jistě může změnit.

  • To si představte, že u Ševětína v Jižních Čechách postavili úplně novou silnici III třídy za 8 milionů. Na místě polní cesty. Z peněz EU. Ta silnice slouží občas jen lesákům, či správcům největší fotovoltaické elektrárny v JČ. Čili několik aut za rok. Zajímavé, že to nikdo obdobně vševědoucně dosud nezhodnotil, co se týká „nákladů a přínosů“.

  • Starosta je humorista. Úřad obce ve vyjádření dle všeho dovolil výstavbu technologického domku na náměstí. Všiml si, až když se začalo stavět. SŽDC mu ustoupila a objekt přesunula (nepředpokládám, že vícenáklady uhradila obec) a přesto si neodpustí další průpovídky. Doufám, že SŽDC osadí signalizaci na sousedním přejezdu, aby tohle mělo nějaký smysl.

    • Ten starosta hlavně místo hloupých komentářů měl už dávno prosadit zastávku na náměstí (v centru, kratší přestup na autobus).
      Zhruba místo toho domku by tak bylo nástupiště. To by místní dopravě prospělo.

  • Tak ještě komičtější je křižovatka/přejezd na Ostravici. Kde se vybudovalo poměrně na tu díru složité zařízení – přejezd + semafor. Který stejně jenom ve výsledku zpomaluje dopravu v hlavním tahu. A přesto, že jsou zde pro jistotu závory i na chodce na chodníku, vlaky přes tento super zabezpečený přejezd začaly jezdit novou přímo raketovou rychlostí – 10 km/h. Což mi tak nějak hlava nebere.

  • Tam občas projedu a je fakt, že by se mělo jednat o nejzbytecnejsi investici roku… Ovšem kdyby se trať prodloužila až do harrachova, nebyl by problém… 🙂

    • No možná by pro začátek stačilo ji prodloužit do Rokytnice… 😀