Železnice Železniční průmysl

Zátopek může konečně jezdit do Německa, ČD tam už ale počítají s vectrony

Lokomotiva 380, D1 Express, Praha hl.n., foto: České dráhy
Lokomotiva 380, D1 Express, Praha hl.n., foto: České dráhy

České dráhy získaly s několikaletým zpožděním všechna potřebná povolení pro provoz lokomotiv řady 380 se svými soupravami v Německu až do rychlosti 200 kilometrů v hodině.

„Je to pravda, nakonec se nám podařilo všechna potřebná povolení získat,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík. Lokomotivy nazvané Emil Zátopek od Škody Transportation měly původně od výrobce povolení německého drážního úřadu EBA, ale pouze pro provoz bez vagónů.

V případě provozu se soupravou narazily České dráhy na problém u majitele německé železniční sítě, společnosti DB Netz. Podle nich mohla lokomotiva nadměrně opotřebovat německý kolejový svršek nebo mosty. Šlo o problémy s takzvanou  kvazistatickou vodící silou.  Problém měly DB Netz především s mostem přes Labe v Drážďanech. ČD si musely povolení získávat samy, podmínkou kontraktu se Škodou bylo schválení německým drážním úřadem EBA. Ten ho vydal, ale současně stanovil i podmínku zvláštní dohody se správcem infrastruktury.

I kvůli tomu České dráhy nakonec rozhodly, že lokomotivy nenasadí do Německa, jak se původně plánovalo. Namísto toho dopravce vypsal soutěž na desetiletý pronájem deseti lokomotiv. Soutěž vyhrála společnost European Locomotive Leasing s lokomotivou Siemens Vectron.

„Nemohli jsme riskovat, že nebudeme plnit závazky vůči Deutsche Bahn v rámci projektu Praha – Berlín – Hamburk, proto jsme přistoupili k pronájmu vectronů. Ten je součástí business plánu pro tento projekt, a je tedy plně kryt,“ řekl Joklík.

Škoda Transportation má aktuálně lokomotivy řady 380 schválené kromě Česka a Německa v Polsku, Rakousku, Maďarsku a na Slovensku. České dráhy je využívají hlavně pro spoje na Slovensko, do Maďarska a Rakouska. Kvůli prohrané arbitráži jde o nejdražší lokomotivy na světě. Škoda s nimi zatím není příliš úspěšná, kromě zakázky pro ČD jezdí dvě na Slovensku a ze stejné koncepce vychází lokomotivy u soupravy pro německý NIM Express.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Tomas
Host
Tomas

Taky vam neprijde jako nahoda, ze se to podarilo schvalit zrovna v momente, kdy je uz jasny, ze tam bude jezdit Vectron a tim padem CD nema potrebu nasazovat tam r. 380?

Roman
Host
Roman

A také až si ji na stejnou rychlost pořídily DB…

Michal
Host
Michal

No spíš to souvisí s tou německou verzí lokomotivy, která se testuje docela fest a starší sestře mohla pomoci.

vagonář
Host
vagonář

nešťastná lokomotiva… Měla přijít mnohem dříve a v jiných sériích, bohužel se po sametové revoluci dlouho nedělalo nic…

vagonář
Host
vagonář

vlastně dělalo, ale pouze manažersky…

petr
Host
petr

škoda má novýho majitele a ti z čd vypadli zlatým padákem. Já bych té lokotce dal šanci, zaměstnává český lidi.

Jan Sova
Host
Jan Sova

Prej se jim u Břeclavi rozpojil InterPanter. No vlak vyšší kvality kde se ani lamela nevytočí by mohli ukázat v Deutschlandu, jestli to tam nechcou….. Podobnou problémovou investicí byl kdysi Kraken, kterého odstavili hodně hodně brzo. Holt to je tak, když se investuje z cizích zdrojů…..

Karel
Host
Karel

Rozpojení IP zavinilo zahoření v elektronice ovládání vlivem tepelné destrukce prvku a zkratu. To se může stát u čehokoliv. Je to jen stroj.

Elb
Host
Elb

Kraken jezdil na „digitální“ prototyp z prototypových nevyráběných dílů docela dost dlouho..

Jan
Host
Jan

Se divím, že když to mají vyvinuté, že neudělají třeba Cargo verzi na 160 bez uhlíkových komponent. Ale oni raději vyvedli 10 miliard na dividendách, než aby investovali třeba ještě 0,5. Takže se není čemu divit, že Pesa je už dávno dál. A arbitráž možná působí i na jiné potencionální zákazníky.

Roman Srp
Host
Roman Srp

Celá tahle kauza se vleče ve znamení debility – ČD stanovily naho*no podmínky smlouvy, Škoda je vzala zcela nekorektně na hůl, soud paradoxně podpořil vychcánka a Němci nevím, na co si hrajou..

Petr
Host
Petr

Už není potřeba lokomotivy na DB, tak už není potřeba zdržovat vydání povolení. Účel to splnilo, podpořil se Siemens, ikdyž je pravda, že mnohem pohodlnější a s lepšími jízdními vlastnostmi.

František
Host
František

Spíše se podpořila ta rakouská leasingová firma, od níž je mají ČD pronajaté.

Martin
Host
Martin

A jimje dal Siemens zadarmo?