Železnice Železniční průmysl

Zátopek může konečně jezdit do Německa, ČD tam už ale počítají s vectrony

Lokomotiva 380, D1 Express, Praha hl.n., foto: České dráhy
Lokomotiva 380, D1 Express, Praha hl.n., foto: České dráhy

České dráhy získaly s několikaletým zpožděním všechna potřebná povolení pro provoz lokomotiv řady 380 se svými soupravami v Německu až do rychlosti 200 kilometrů v hodině.

„Je to pravda, nakonec se nám podařilo všechna potřebná povolení získat,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík. Lokomotivy nazvané Emil Zátopek od Škody Transportation měly původně od výrobce povolení německého drážního úřadu EBA, ale pouze pro provoz bez vagónů.

V případě provozu se soupravou narazily České dráhy na problém u majitele německé železniční sítě, společnosti DB Netz. Podle nich mohla lokomotiva nadměrně opotřebovat německý kolejový svršek nebo mosty. Šlo o problémy s takzvanou  kvazistatickou vodící silou.  Problém měly DB Netz především s mostem přes Labe v Drážďanech. ČD si musely povolení získávat samy, podmínkou kontraktu se Škodou bylo schválení německým drážním úřadem EBA. Ten ho vydal, ale současně stanovil i podmínku zvláštní dohody se správcem infrastruktury.

I kvůli tomu České dráhy nakonec rozhodly, že lokomotivy nenasadí do Německa, jak se původně plánovalo. Namísto toho dopravce vypsal soutěž na desetiletý pronájem deseti lokomotiv. Soutěž vyhrála společnost European Locomotive Leasing s lokomotivou Siemens Vectron.

„Nemohli jsme riskovat, že nebudeme plnit závazky vůči Deutsche Bahn v rámci projektu Praha – Berlín – Hamburk, proto jsme přistoupili k pronájmu vectronů. Ten je součástí business plánu pro tento projekt, a je tedy plně kryt,“ řekl Joklík.

Škoda Transportation má aktuálně lokomotivy řady 380 schválené kromě Česka a Německa v Polsku, Rakousku, Maďarsku a na Slovensku. České dráhy je využívají hlavně pro spoje na Slovensko, do Maďarska a Rakouska. Kvůli prohrané arbitráži jde o nejdražší lokomotivy na světě. Škoda s nimi zatím není příliš úspěšná, kromě zakázky pro ČD jezdí dvě na Slovensku a ze stejné koncepce vychází lokomotivy u soupravy pro německý NIM Express.

15 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Taky vam neprijde jako nahoda, ze se to podarilo schvalit zrovna v momente, kdy je uz jasny, ze tam bude jezdit Vectron a tim padem CD nema potrebu nasazovat tam r. 380?

    • No spíš to souvisí s tou německou verzí lokomotivy, která se testuje docela fest a starší sestře mohla pomoci.

  • nešťastná lokomotiva… Měla přijít mnohem dříve a v jiných sériích, bohužel se po sametové revoluci dlouho nedělalo nic…

  • škoda má novýho majitele a ti z čd vypadli zlatým padákem. Já bych té lokotce dal šanci, zaměstnává český lidi.

  • Prej se jim u Břeclavi rozpojil InterPanter. No vlak vyšší kvality kde se ani lamela nevytočí by mohli ukázat v Deutschlandu, jestli to tam nechcou….. Podobnou problémovou investicí byl kdysi Kraken, kterého odstavili hodně hodně brzo. Holt to je tak, když se investuje z cizích zdrojů…..

    • Rozpojení IP zavinilo zahoření v elektronice ovládání vlivem tepelné destrukce prvku a zkratu. To se může stát u čehokoliv. Je to jen stroj.

    • Kraken jezdil na „digitální“ prototyp z prototypových nevyráběných dílů docela dost dlouho..

  • Se divím, že když to mají vyvinuté, že neudělají třeba Cargo verzi na 160 bez uhlíkových komponent. Ale oni raději vyvedli 10 miliard na dividendách, než aby investovali třeba ještě 0,5. Takže se není čemu divit, že Pesa je už dávno dál. A arbitráž možná působí i na jiné potencionální zákazníky.

  • Celá tahle kauza se vleče ve znamení debility – ČD stanovily naho*no podmínky smlouvy, Škoda je vzala zcela nekorektně na hůl, soud paradoxně podpořil vychcánka a Němci nevím, na co si hrajou..

  • Už není potřeba lokomotivy na DB, tak už není potřeba zdržovat vydání povolení. Účel to splnilo, podpořil se Siemens, ikdyž je pravda, že mnohem pohodlnější a s lepšími jízdními vlastnostmi.