Zasypanou trať z Lovosic do Teplic stát přes původní sliby neobnoví. Prasárna, říká krajský radní

Sesuv původy u Lichotovic. Foto: juandev/Wikimedia CommonsSesuv původy u Lichotovic. Foto: juandev/Wikimedia Commons

Ministerstvo dopravy definitivně zavrhlo plány na možnou obnovu tratě z Lovosic do Teplic. Na ní téměř pět let nejezdí vlaky,

Ministerstvo dopravy definitivně zavrhlo plány na možnou obnovu tratě z Lovosic do Teplic. Na ní téměř pět let nejezdí vlaky, protože ji poškodil sesuv půdy u Dobkoviček kvůli výstavbě dálnice D8. Ještě nedávno přitom ministerstvo tvrdilo, že trať opraví.

Konec plánů vyplývá to z materiálu, který ministerstvo dopravy odeslalo do meziresortního připomínkového řízení. Sesuv kromě dálnice poškodil i trať: dvousetmetrový úsek posunul o zhruba 40 metrů.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) nechala zpracovat projektovou dokumentaci na opravu tratě s výstavbou mostu, což by vyšlo na 800 milionů korun. Původně ministerstvo dopravy mluvilo o podstatně nižších částkách. V červnu 2016 například v tiskové zprávě o 240 milionech korun.

Nakonec ale SŽDC dospěla k názoru, že obnova a revitalizace trati by stála podstatně více. „Obnova železniční tratě v místě sesuvu není plně v souladu s výhledovými představami Ústeckého kraje na celkovou revitalizaci tratě,“ uvedlo ministerstvo v důvodové zprávě. Podle ní by požadavky kraje znamenaly zřízení nových zastávek i výhybny ve stanici Dobkovičky. „V rámci revitalizace by rovněž muselo dojít k rekonstrukci všech železničních přejezdů,“ uvádí materiál.

Celkové náklady na obnovu tratě v místě sesuvu a na požadovanou revitalizaci tratě z Ústeckého kraje by tak činily 1,8 – 2,8 miliardy korun. Bez nákladů na sanaci širšího okolí sesuvu, které nejsou dosud známy.

Ministerstvo vysvětluje konec tratě i tím, že nebyla příliš vytížená. V úseku Řetenice – Lovosice jezdilo vlakem průměrně 45 lidí v každém spoji. „Podle odborného odhadu se jeví obhájení ekonomické efektivity celé této akce jako nereálné,“ uvedlo ministerstvo dopravy. Vlaky mají definitivně nahradit autobusy. Dosud jezdí vlaky z Teplic do Radejčína, pak už jen autobusy.

Centrální komise ministerstva dopravy už projekt obnovy tratě odmítla na svém zasedání v úterý. Dopravní obslužnost příslušného území bude zajištěna autobusovou dopravou.

SŽDC zatím vyčká podle mluvčí Kateřiny Šubové na finální verdikt vlády. Náměstek pro dopravu v Ústeckém kraji Jaroslav Komínek (KSČM) rozhodnutí ministerstva kritizoval. „Je to podraz a prasárna. Ukázka, jak ANO plní sliby. Jasně nám ministr Ťok slíbil, že trať opraví,“ řekl Komínek. Kraj podle jeho slov bude dál usilovat o opravu trati nebo alespoň rekonstrukci úseku z Teplic do Radejčína. Autobusy podle něj nejsou na tuto trať adekvátní náhradou. „Už teď je s nimi problém kvůli složitému terénu,“ dodal.

Tagy sesuv D8 trať 097 Lovosice - Teplice zrušení trati
64 komentářů