Železnice

Zajímavosti nového jízdního řádu. Nejkratší osobní vlak jede 1,3 km, nejdelší 181,3 km

Pendolino a CityElefant na prvním koridoru ve Velimi. Foto: Jan Sůra
Pendolino a CityElefant na prvním koridoru ve Velimi. Foto: Jan Sůra

Nový jízdní řád přináší i řadu zajímavostí pro železniční fanoušky, například srovnání vlaků podle délky ujeté vzdálenosti nebo doby jízdy.

Deníku Zdopravy.cz poskytl výběr dat z nového grafiku ředitel odboru jízdního řádu SŽDC Miloš Houska. Jak upozorňuje, jde o data bez záruky a je možné, že někdo z fanoušků jízdních řádů najde jiné zajímavosti. Jde jen o data za osobní či spěšné vlaky.

Nejkratší osobní vlak podle ujeté vzdálenosti

1) Os 5089 a 5088 Ústí nad Orlicí – Ústí nad Orlicí město = 1,3 km – trať 010
2) Os 3169, 3172, 3176, 3179 Frenštát pod Radhoštěm – Frenštát pod Radhoštěm město = 1,5 km – trať 323 a Os 16960, 16961, 16962, 16963, 16964, 16965, 16966, 16967, 16968, 16969 Louka u Litvínova – Litvínov = 1,5 km – trať 134
3) Os 16772 Rakovník – Rakovník západ = 1,6 km
4) Os 2917, 2918 Mosty u Jablunkova – Mosty u Jablunkova zastávka = 1,8 km – trať 320

Nejdelší osobní vlak podle ujeté vzdálenosti

1) Os 7002 Ústí nad Labem – Cheb = 181,3 km – tratě 130, 140
2) Os 9319 Praha Masarykovo n. – Česká Třebová = 163,9 km – trať 010 a Os 7007 Mariánské Lázně – Most = 163,9 km – tratě 130, 140, 170
3) vlaky relace Žďár nad Sázavou – Břeclav = 149,0 km – trať 250
4) Os 3302 Návsí – Přerov = 142,3 km – tratě 320, 270

Srovnání osobních vlaků podle doby jízdy

Nejdelší jízdní dobu má v  jízdním řádu 2018 zvláštní vlak Sp  9083 Praha-Braník – Ledečko, vedený parní lokomotivou, který však jede jen 2 dny v roce. Doba jízdy je 5 hodin a 19 minut.

Z pravidelných vlaků vedených v závazků krajů má nejdelší dobu jízdy vlak Os 9211 Čerčany – Havlíčkův Brod na tratích 212 a 230 s dobou jízdy 4 h 12 min. Ten jezdí ale pouze teoreticky: v úseku mezi Kácovem a Zručí nad Sázavou ho kvůli špatnému stavu tratě nahradily autobusy.

Když nebudeme počítat vlak, který momentálně nejezdí kvůli problémům na trati, nejdelší dobu jízdy má osobní vlak 9319 z Prahy do České Třebové. Cestu dlouho 164 kilometrů zvládne za 3 hodiny a 59 minut. Nízká průměrná rychlost není způsobena tím, že by jel po pomalé trati. Téměř půl hodiny stojí v Kolíně, čtvrt hodiny v Pardubicích. Ne záměrně: během jízdy ho předjíždí několik dálkových vlaků.

Nejdelší osobní vlak podle ujeté vzdálenosti je vysoko i v žebříčku nejdelší doby jízdy: vlak Ústí nad Labem – Cheb, na které ČD nasazují RegioPanter, jede 3 hodiny a 26 minut. Podkrušnohorskou magistrálu využívá také vlak Mariánské Lázně – Most, který jede 3 hodiny a 11 minut.

Vysoko v žebříčku podle doby jízdy jsou některé vlaky napříč Českým středohořím: z České Lípy do Postoloprt jede například 3 hodiny a 7 minut, za tu dobu ujede jen 96 kilometrů. Podobným tempem jede osobní vlak z Mělníka do Lomnice nad Popelkou: 109 kilometrů ujede za 3 hodiny a 4 minuty.

Víte o vlaku s delší dobou jízdy? Dejte nám vědět.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Alex, Havířov
Host
Alex, Havířov

Pro Matúše Těch přímých vlaků ze Žiliny do Košic je více, ale v Popradě mění číslo. Ono to ten osobák stihne poměrně rychle. A paradoxem je, že když chceš v Žilině čekat na rychlík a ten od Bratislavy má hodinu zpoždění (docela běžný stav při současných rozsáhlých výlukách), tak jsi s tím osobákem v Košicích i dříve jak rychlíkem. A hlavně pohodlně, bez návalů a případného se stěhování, když musíš uvolnit někomu, kdo má místenku. V 70. a 80. létech si pamatuji přímý osobák Bratislava – Košice. Vyjel z Bratislavy v 10 hodin, v Žilině stál asi hodinu mezi 16.… Číst vice »

Alex, Havířov
Host
Alex, Havířov

Pro Petra CDC Na celém úseku Návsí – Ostrava – Přerov je jen stejnosměrný systém 3 KV. Možná Tě popletlo plánované přepnutí této tratě na střídavých 25 kV, 50Hz, ale to může být horizont i desítek let. Význam ten vlak ale má, konečně se nemusí nesmyslně přestupovat v Bohumíně u vlaku, s kterým jezdí ráno do Ostravy do práce hodně lidí. Kdysi jezdil tento vlak v trase Čadca – Zábřeh na Moravě a když MS kraj rozhodl, že Elefanty 471 nesmí mimo kraj, tak ho usekly na obou stranách a nyní jsou nesmyslné přestupy v Mostech u Jablunkova i Suchdole… Číst vice »

Lukáš F.
Host
Lukáš F.

Vlak 9503/1250 – sice dvě čísla, ale v IDOSu je to vedené jako jeden vlak, i na jízdenkách je to vytištěno jako jeden řádek. Mladá Boleslav – České Budějovice, doba jízdy 5:11

redakce
Člen

Sice by tak jel asi jen úplný blázen, ale průměrná cestovní rychlost skoro 50 km/h na trase dlouhé 259 (tarifních) km, to zase není až tak špatné – jsou i mnohem kratší spoje a po ne úplně pomalých tratích, kde je přibližně taková průměrná cestovní rychlost běžná: například u rychlíku z Prahy do Tanvaldu je průměrná cestovní rychlost jen 50,5 km/h, a třeba průměrná cestovní rychlost přímého Sp vlaku relace Hradec Králové – Letohrad (62 tarifních km) činí jen něco málo přes 45 km/h – a i „žabotlam“ z Roztok u Prahy do Prahy-Libně jezdí průměrnou cestovní rychlostí pouze 52,5… Číst vice »

Martin
Host
Martin

Škoda že na Os 7002 jezdí 844 Regioshark a ne 440 Regiopanter

Tomas 007
Host
Tomas 007

On by si RegioPanter nerozuměl za Kadaní s napětím, v Děčíně jsou totiž pouze stejnosměrné Pantery. A Plzeňáci, kteří tento výkon obstarávají svým RegioSharkem, nemají Pantery zatím vůbec. To, že jede motorová jednotka přes 180 km pod dráty, je ale tedy fakt divné.

Petr CDC
Host
Petr CDC

Jo to je hospodaření s flotilou HV u ČD. Třeba na Ústecku by se opravdu dvousystémoví panteři hodili. Pak by nemusel pod drátama jezdit žralok. Naopak na Olomoucku jsou osobní vlaky z Kout nad Desnou do Nezamyslic přes Prostějov vedeny řadou 641, i když celý úsek jede tento Os pod stejnosměrem. Navíc se musí každý měsíc zaplatit zkušební jízda pantera z Olomouce do Hodonína a zpět, aby se vyzkoušelo, zda je střídavá část vozidla ještě funkční. Přitom by, hádám, nebylo složité předislokovat 441 do Olomouce a 641 na Ústecko, kde by se využili lépe. Jediný problém asi nastává v počtu… Číst vice »

Elb
Host
Elb

Redislokace něčeho vázaného na kraj, byť s jen trochu odlišným věkem nebo počtu najetých kilometrů, nemusí být vůbec jednoduchou záležitostí.

Matúš
Host
Matúš

Na Slovensku je asi rekordmanom Os 3417 zo Žiliny do Košíc, ktorý trasu dlhú 242 km prejde za 4 hodiny a 49 minút. Niekoľko rokov dozadu tu jazdili vlaky v tejto trase aj viac krát za deň.

Honza
Host
Honza

To, že na 3. nejdelším vlakovém spoji jezdí Bdmtee a na dalším místě taky 40 let staré 460 je ostuda. Snad se již brzy podaří nové vlaky vysoutěžit.

XYZ
Host
XYZ

460 pod střídavinou asi nee

Honza
Host
Honza

XYZ: pardon, čerpal jsem z řazení 3302 2013, jezdil asi jinudy. Nicméně Bdt je uspořádáním víceméně to samé co 460, pokud se nepletu.

Elb
Host
Elb

Lidi ze Ždáru budou mít smůlu s cestou do Brna nebo Tišnova, nebo přímým vlakem za vínem, nové vlaky pořízené z dotací neopustí kraj, u 460 to bude podobné, případně tam jsou vlaky dost nespolehlivé a často v nevhodném intervalu nebo dojezdových časech kvůli vytížení tratě..

Elb
Host
Elb

Bdt je mladší s tichými brzdami.

Petr CDC
Host
Petr CDC

XYZ: kde je v úseku Přerov – Návsí střídavina???

Petr CDC
Host
Petr CDC

Elb: Pořizování vlaků krajema je možná dobré z toho důvodu, že budou doufejme nové vlaky (a že se nepořídí nějaké ojetiny z Německa, viz Arriva), ale já v tom vidím také nějaká negativa. Je totiž dost Os vlaků, které jedou přes hranice kraje. A vypadá to, že když budou nové vlaky jezdit pouze v kraji, budou muset lidé přesedat na jinou soupravu, která je zase v gesci onoho kraje. A víte, jaké přestupy občas dokáží „ti od stolu“ nakreslit (stylu přijíždím a vidím konce mého vlaku). Dle mého, pokud se kraje nedohodnou na „půjčování si“ svých vlaků, je to krok… Číst vice »

Elb
Host
Elb

Pořizování vlaků krajemi z dotací za miliardy, které o sobě otevřeně prohlásí, že nerozumí vlakům a už prohlásili, co za nesmysli chystají, rozhodně dobré není, vlaky co u nás neopouští kraj také jsou, ale ty dnešní kraje jsou takových velikostí a s hranicemi, že stavěni modelu jen tom bude znamenat totální destrukci systémů a nebo podstatný opak efektivity, přestupy na hranicích krajů, tedy ve finále vyšší potřeba vozidel. Tohle není jen o půjčování, nejsem si teď jistý, jestli ty podmínky myslí i na vyrovnávku výkonů stejným typem vozidla v případě zajíždění za kraj, nové vlaky se pořizovaly, už i z… Číst vice »

noerf
Host
noerf

Myslím si, že osobní vlaky by měly sloužit v lokalitách, kde nejezdí rychlíky a jako svoz z malých stanic do velkých, kde staví rychlíky. Ale osobní vlaky Návsí – Přerov, které jedou přes Ostravu a Olomouc, jsou poměrně zvláštní.

XYZ
Host
XYZ

Osobní vlak Návsí – Přerov nejede přes Olomouc

Desper
Host
Desper

A co spojení malých obcí skrz město?

Elb
Host
Elb

U těch vlaků z drtivé většiny nejde o propojování počáteční a konečně stanice, stejně jako u rychlíků Olomou-Brno, nebo i Rx Praha-Brno, i z těch menším měst a vesnic se překvapivě cestuje za prací, školou, vrací se z nočních, dvouhodinový interval je to minimum co je pro denní cestování použitelné, tohle by znamenalo podstatnou destrukci systému a vyhnání podstatné části lidí z vlaků, nemluvě o tom, že osobáky často a zejména tyto jezdí i v dobách, kdy dálkové vlaky ne a to i s časy, který se oproti dálkovým vlakům zase tak moc svojí cestovní dobou neliší, stačí se podívat… Číst vice »