Železnice

Záchrana Slovenské strely. Stát pošle Tatře 80 milionů na opravu i nové zázemí

Motorový vůz M 290.0 přezdívaný Slovenská strela. Foto: Petr.adamek, Wikimedia Commons
Motorový vůz M 290.0 přezdívaný Slovenská strela. Foto: Petr.adamek, Wikimedia Commons

Unikátní motorový vůz M 290.0, veřejnosti známý hlavně jako Slovenská strela, se dočká svého vzkříšení a velké rekonstrukce. Ministerstvo pro místní rozvoj přidělilo společnosti Tatra Trucks 79,4 milionů korun z Integrovaného regionálního operačního programu IROP na revitalizaci a stavbu depozitáře.

MMR dnes rozhodnutí zveřejnilo na svých stránkách. Jde o peníze z výzvy na opravu historických památek. Vlak, který je Národní kulturní památkou, se kromě opravy dočká i důstojnějšího zázemí, než dosud. Tatra počítá s tím, že vlak opraví do pojízdného stavu.

„Jsme velice rádi, že se nám podařilo získat dotaci na revitalizaci tak významné kulturní památky jakou je Slovenská strela. Historie a tradice jsou pro naši firmu velice důležité, uděláme tedy vše pro to, abychom revitalizaci zahájili co nejdříve,“ řekl Radek Strouhal, generální ředitel Tatra Trucks

Vizualizace nového depozitáře pro Slovenskou strelu. Foto: Tatra Trucks
Vizualizace nového depozitáře pro Slovenskou strelu. Foto: Tatra Trucks

Celkové náklady projektu jsou vyčísleny na 118 milionů korun. Tatra Trucks má již k dispozici projektovou dokumentaci k budově, ve které se bude Slovenská strela po rekonstrukci nacházet. „Máme připravený restaurátorský záměr a v nejbližších dnech uskutečníme výběrové řízení na dodavatele restaurátorských prací,“ dodává k projektu Radek Strouhal.

Nové muzeum automobilů Tatra vznikne jako pobočka Muzea Novojičínska a bude ho provozovat Moravskoslezský kraj. Tomu Tatra Trucks pro daný účel darovala pozemek s halou bývalé slévárny, navíc také umožní využití přilehlých ploch. Předpokládané náklady na výstavbu muzea jsou vyčísleny na 123 milionů korun, přičemž 85 procent bude financováno z evropských dotací.

Motorové vlaky byly vyrobené v roce 1936 pro tehdejší Československé státní dráhy v Tatře Kopřivnice. Na voze je unikátní například elektromechanický přenos výkonu od Josefa Sousedíka. Díky jeho nápadu se vlak rozjížděl hlavně na elektrický pohon, s rostoucí rychlostí se zapojoval mechanický přenos.

Vlak dosahoval rychlosti až 130 kilometrů v hodině, při zkouškách dosáhl až 148 km/h. Dráhy je nasazovaly na trasu z Prahy do Bratislavy, označení Slovenská strela zůstalo v jízdním řádu dosud, i když doplněné o název Metropolitan. Jen pro srovnání: v roce 1936 urazily tyto vlaky cestu z Prahy do Bratislavy za 4 hodiny a 51 minut včetně pauzy 35 minut v Brně. Dnes trvá cesta bez minuty 4 hodiny.

Během války vozy nejezdily kvůli nedostatku paliva, pak sloužily pro vládní a ministerské jízdy. Jeden z vozů vyhořel, druhý se dostal do podnikového muzea Tatry. Dnes je odstaven venku pod přístřeškem, kde ale chátrá.

Nabízí se přitom srovnání s podobně unikátním motorovým vozem M260.001 z dílen ČKD a firmy Praga, kterému se přezdívá Stříbrný šíp. Ten rovněž po desetiletí chátral a jeho nedávná renovace, která byla z velké části novostavbou, vyšla na 30 milionů korun. Zaplatil ji Výzkumný ústav železniční, který je dceřinou firmou Českých drah. Vůz se v plné kráse představil na jaře 2016.

15 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře

Napsat komentář: Martin Grill Zrušit odpověď

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Jakkoli jsem šťastný, že konečně dochází ke zprovoznění a rekonstrukci M290.002, mám obavy z polovičaté práce, jako v případě Stříbrného Šípu. Slovenská Strela je unikátem hlavně kvůli unikátnímu pohonu, ne nepodobnému dnešním hybridním ústrojím. Motory byly zážehové a spalovaly čistý benzin, žádnou lihobenzinovou směs. Zatím nejsou známy žádné konkrétní návrhy, jak s pohonem rekonstruované Strely naložit, ale bojím se, aby se tam prostě nenacpal nějaký diesel (potřebný výkon je 240 kW) a hotovo.

    • Proč myslíte, že v případě Šípu šlo o polovičatou práci? Pokud vím, tak se původní motor nepodařilo dohledat, poslední stopa snad končí někde v Karlínském divadle za povodní …

    • Původní pohon SS se taky bude muset postavit od začátku, proto mi ona investice přijde docela nízká a napovídá tomu, že se použije něco sériového, co bude mít za účel pouze rozhýbat pozlátko.

    • Mám před sebou popis stavu M 290.002 starý 8 let. Agregáty v obou podvozcích jsou kompletní, chybí pouze oba startéry, jeden rozdělovač a jedno čerpadlo. Nápravy, kardanové rozvody a brzdné systémy kompletní. Věřím, že žádný diesel tam montovat nebudou.

  • Není mi z toho úplně jasné, jestli je cíl konzervace + vystavovatelný stav, nebo plné zpojízdnění.

  • No konečně se stát pochlapil. Slovenská strela je unikátní vůz a je moc dobře, že bude zprovozněn.

  • Kde skončil ten Sousedíkův verk? Když jsem tam byl naposledy, zdála se mi nějaká vykuchaná pod sukněmi:(

    • Až na drobnosti jsou všechny součásti pohonu na svém místě.

    • Díky za upozornění, doplnili jsme … snad správně

  • Doufám, že se povede trochu lépe starat o strelu. Přece jen ten přístřešek.. Na to bych příspěl i v nějaké sbírce.

  • Však ten náhlý obrat k positivnímu přístup ke „Slovenské strele“ nastal určitě právě jako důsledek obnovení „Stříbrného šípu“ – jinak by si na „Slovenskou strelu“ ani nadále nikdo ani nevzpomněl …
    A bude mít to muzeum aspoň i kolejové napojení a obnovené vozidlo instalováno tak, aby se, když už bude (snad) dokonce pojízdné, mohlo občas představit i někde mimo tu muzejní expozici?

    • To muzeum by mělo vzniknout zde: 49°35’39.317″N, 18°8’52.473″E, tak počítám, že by tatra měla stát na místě dnešní „garáže“ s vlečkou.