Z koridorové trati u Plzně bude cyklostezka, nákladní dopravci chtějí plány SŽDC zvrátit

Nádraží Chrást u Plzně. Autor: ŠJů, Wikimedia CommonsNádraží Chrást u Plzně. Autor: ŠJů, Wikimedia Commons

S chystaným otevřením ejpovického tunelu na trati Praha – Plzeň zmizí z mapy železnic část stávajícího třetího koridoru. Úsek Chrást

S chystaným otevřením ejpovického tunelu na trati Praha – Plzeň zmizí z mapy železnic část stávajícího třetího koridoru. Úsek Chrást – Plzeň má být bez kolejí, místo něj vznikne cyklostezka. Plány se na poslední chvíli ještě snaží zvrátit nákladní dopravci sdružení v organizaci ŽESNAD.cz.

Naše sdružení se domnívá, že rozhodnutí na základě tehdejší studie proveditelnosti z doby kolem let 2003-2007 o snesení železničního svršku a trakčního vedení po zprovoznění nové kapacity je z hlediska vývoje v nákladní železniční dopravě v posledních letech mimořádně nešťastné a zcela chybné,“ míní výkonný ředitel ŽESNAD.cz Oldřich Sládek.

Nákladní dopravci měli obavy z toho, že v tunelu má být z popudu hasičů vždy maximálně jeden vlak jedním směrem, což může snížit kapacitu a propustnost trati, nicméně toto jim už SŽDC vyvrátila.  Dopravci se obávají kromě různých spekulací i toho, jak se budou řešit výluky poté, co nový koridor „zestárne“. „Zkušenosti z  prvního koridoru ukazují, že to je po 15-20 letech. Do té doby by už ale měla být zkapacitněná i trať z Plzně do Bavorska. Pak při opravách nic  neprovezeme,“ obává se Sládek. Chtějí proto zachovat alespoň jednu traťovou kolej. To chce i Plzeňský kraj, ten ale na místě chce spíše koleje pro výletní drezíny. „Podle výpočtu našich expertů jsou náklady na napojení této traťové koleje na napojení v Plzni-Doubravce kolem 150 milionů Kč,“ dodal Sládek.

Mimo výluky počítají s využitím stanice Chrást jako parkoviště pro nákladní vlaky, které by dispečeři pouštěli do taktové dopravy po modernizaci tratě do Bavorska. V Plzni už kapacita nebude.

Podle mluvčí SŽDC Kateřiny Šubové je ale už pozdě a zachování kolejí je nereálné. „Toto řešení bylo přijato a se všemi dotčenými drážními i nedrážními složkami projednáno již při zpracování projektu stavby Všichni dotčení s tímto řešením a tedy i se  snesením chrásteckých kolejí souhlasili. Stavba tak byla vytendrována a bylo pro ni schváleno v daném rozsahu i financování z národních i evropských zdrojů,“ řekla Šubová.

Podle ní by náklady na zapojení tohoto úseku do modernizované trati a následná údržba byla mnohonásobně nákladnější, než příjmy z dopravní cesty za občasný provoz nákladních vlaků. „Tunel byl budován právě proto, aby se zrychlil a zefektivnil provoz na železnici nejen pro osobní, ale i pro nákladní dopravu,“ dodala Šubová.

Za zavádějící považuje argumentaci, že by mohlo jít o objízdnou trasu pro případ nehody v tunelu. „Má dva samostatné tunelové tubusy a pokud se v jednom stane nehoda, pak je možné vyjžívat druhý,“ dodala Šubová. Cyklostezka v minulosti nahradila například původní koridorovou trať Praha – Olomouc v údolí Moravské Sázavy.

Zrušením trati přijdou o železniční spojení obyvatelé Chrástu u Plzně, kraj tam nasadí autobusy, případně cestující budou muset jet oklikou přes Ejpovice.

SŽDC už jedná s Plzní o převodu pozemků, které chce město využít na vybudování cyklostezky.

Tagy Chrást - Plzeň SŽDC trať 170 tunel Ejpovice Žesnad.cz
27 komentářů